gevoelig en druk in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

gevoelig en druk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:28

mn pony is heel lichtgevoelig in de mond, op teugelhulpen reageerd hij snel en braaf, maar zodra het bit ingaat is hij o zo druk met daarop te knabelen en je ziet zn tanden daarbij ook.

na een tijdje warm stappen zie je hem ontspannen en zakken en stopt het ergste gekauw, maar gaat uitzichzelf zo snel aan de teugel, regelmatig ook achter de teugel, volledig uitzichzelf.

nu vraag ik mij af of dit iets rijtechniesh is, of dat het bit hem hindert waar hij onder weg wilt.

de teugels hangen niet slap, mooi contact en niet opgesloten, ook word er gereden met rustige handen.

hij heeft een enkel gebroken bitje in, kan het zijn dat hij dit niet fijn vind en is een ander bit aan te raden?

zn gebit is onlangs door tandarts behandeld, die komt om het half jaar, gebitsprobleem is het dus niet.

verzetten tegen het rijden doet hij niet.

chrisje_83

Re: gevoelig en druk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:33

Hoe ligt het bit in de mond? Mooi recht en stil? Hoe hoog zit je neusriem en hoe ver steekt het bitje uit de mond?

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:01

Mijn pony doet dat dus ook (wel veel minder exctreem als die van jou) ik volg dit even ;)

(mijn pony laat trouwens ook het bit niet los met het hoofdstel af doen .. ?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:02

Lekker zonder bit gaan rijden. Wel zo fijn voor je pony. ;)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:09

Dit is mogelijk een fysiek probleem. Maar ook vaak is het een rijtechnisch probleem. De pony moet leren het bit te accepteren en er tegen aan durven lopen. Dit doe je vooral door veel van achteren!!! naar voren te rijden(dat hoort altijd natuurlijk). Maar dit is op een computer niet goed tot helemaal niet uit te leggen. Ik zou er een goede instructie bij halen, deze je probleem vertellen wanneer deze het niet uit zichzelf ziet(vaak kun je dan eigenlijk beter een andere instructie zoeken) en met diegene eraan gaan werken. Met de juiste instructie en de juiste instelling van het paard is dit probleem heel makkelijk op te lossen (zelf bij een nieuw paardje 2 weken druk mee bezig geweest en nu is het zo goed als goed, moet wel beter maar dat groeit er wel in).

Succes!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 17:54

binnenkort komt er iemand lesgeven, benieuwd wat zij ziet.

bit hangt goed, moet zeggen dat zijn mond vandaag goed gesloten bleef, liep ook niet overdreven aan de teugel, met halt houden trekt hij wel zn mond open terwijl er niet getrokken word.

kan het zijn dat het bit te dun is waardoor het te scherp inwerkt?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:36

Het kan dat wanneer je druk geeft je enkel gebroken bitje in het gehemelte steekt. Je kan eens overwegen er een dubbel gebroken bitje in te hangen, die kunnen dat niet doen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:46

marieminime schreef:
mn pony is heel lichtgevoelig in de mond, op teugelhulpen reageerd hij snel en braaf, maar zodra het bit ingaat is hij o zo druk met daarop te knabelen en je ziet zn tanden daarbij ook.

na een tijdje warm stappen zie je hem ontspannen en zakken en stopt het ergste gekauw, maar gaat uitzichzelf zo snel aan de teugel, regelmatig ook achter de teugel, volledig uitzichzelf.

zn gebit is onlangs door tandarts behandeld, die komt om het half jaar, gebitsprobleem is het dus niet.

Ik denk dt er nog steeds een probleempje in de mond zit; ondanks dat er een paardentandarts bij is geweest. De onrust die je beschrijft is typisch voor scherpe randen op de kiezen in de onderkaak.

Met een iets minder scherp bit, een dubbelgebroken trens, moet je wat meer contact kunnen maken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:08

werkt een dubbel gebroken bitje niet scherper in de mond? want dat is niet de bedoeling

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:43

ik had dit probleem met mijn haf en die heeft nu een dubbel gebroken bitje en doet dit nu echt niet meer.

een dubbel gebroken bitje is niet scherper dan een enkel gebroken

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:18

Krijg je met een dubbelgebroken bitje sowieso meer aanleuning dan met een enkelgebroken? Mijn paard doet ong hetzelfde, alleen kruipt ze niet achter de teugel, maar durft ze er soms niet aan te komen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:23

Een dubbel gebroken bitje kan niet in het gehemelte prikken, veel paarden lopen er fijner op.

Een bit is zo scherp als de ruiterhand die ermee werkt!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:43

Ik ga ook voor een dubbelgebroken bitje met dezelfde reden als bovenstaand, ALS ik met bit rijd. Ik rijd vaak bitloos, mijn vorige pony was daar erg blij mee.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:53

misschien dat een ander bit beter in de mond ligt dan datgene dat je nu hebt.
het overmatig knabbelen kan een soort van verzet zijn, maar hoeft niet noodzakelijk door een streng/hard teugelgebruik te komen. Ik weet er namelijk een staan die 1x geeuwt bij het indoen van het bit en verder niks doet totdat je na het galopperen met losse teugels in stap gaat, dan begint die opeens nijdig te knabbelen en met z'n tong te werken om het bit tussen de kiezen te krijgen, waarom is me nog steeds een raadsel

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:48

dan zou ik dus beter een dubbel gebroken bitje kunne proberen als ik het zo lees.

ik heb de tandarts gevraagt voor een tweede controle, ook al is de vorige een maand geleden

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:51

Kan je niet beter zonder bit gaan rijden?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:21

misschien een ander bitje er in,
of bitloos proberen :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:58

Je pony vindt het bit duidelijk niet prettig. Bitloos proberen?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:40

bitloos wil ik voorlopig nog niet, ik zal eerst een ander bit proberen blijft hij dit gedrag houden dan kan ik bitloos altijd proberen, al zou ik me daar eerst in moeten verdiepen en alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:41

marieminime schreef:
bitloos wil ik voorlopig nog niet

Wat is je reden daarvoor?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:54

Ik zou zelf toch ook wel bitloos overwegen, dan zie je meteen verschil (of niet) en is het je duidelijk. :)

Zo moeilijk is het bitloze gebeuren niet, er wordt veel bijzonderder over gedaan dan dat het is :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:33

JoviBan schreef:
marieminime schreef:
bitloos wil ik voorlopig nog niet

Wat is je reden daarvoor?

momenteel zijn we eerst bezig met de pny enigszins opnieuw te beleren
een ruiter te dragen in alle gangen en rustig te krijgen in de buurt van mensen, niet te best verleden.

zelf ga ik maandag op vakantie en wil er toch zelf bij zijn mocht ik overgaan op bitloos, daarnaast wil ik er toch eerst meer over weten voor ik eraan begin, maar sta er zeker voor open, begrijp me daarin niet verkeerd

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:44

aan de andere kant denk ik dan waarom rijden we dan ook niet zadelloos, hoeveel paarden hebben er wel niet rugproblemen door een slecht passend zadel, naar mijn idee is dat ook maar zodat wij steviger zitten, sorry ga zelf offtopic.

enkele mensen ervaring met het verschil in hun paard of pony als die rijd met of zonder bit?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:46

Beleren, verder rijden, eigenlijk alles, kan ook (juist ;)) bitloos. :)
Het is niet anders. :)

Maar goed, ik zal het onderwerp laten rusten. Onthoud het maar. :)

Edit: zo te zien houd het je toch wel bezig. ;)

Ja, het hele verhaal: paardrijden is niet natuurlijk... Maar een zadel verdeeld de druk beter en geeft ons grip, die is duidelijk.
Waarom zou je het niet proberen? ;)

Ik merk geen verschil met of zonder bit bij mijn pony. :)
Andere paarden die ik bitloos gereden hebben liepen vaak fijner bitloos. :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:00

een zadel verdeelt die druk natuurlijk alleen maar beter als het zadel ook echt goed ligt op de rug... menig zadel past niet eens goed.

ja zoals al aangegeven sta ik er zeker wel voor open, echter ken zowel ik als de pony het bitloos rijden niet, ik wil eerst de basis rustig hebben voor ik aan iets nieuws begin. na mn vakantie nog een week vrij dus mooi tijd om daarin wegwijs te lezen.

ben wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met een paard of pony die met bit zeer druk is in de mond, maar met bitloos de mond gesloten houd en meer ontspannen loopt