Paard wil alleen maar naar zijn vriendinnetje toe.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Paard wil alleen maar naar zijn vriendinnetje toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 15:51

Hallo!

Ik ben op dit moment bezig met een 13 jarige haflinger in te rijden. Deze heeft 1 merrie als grootste vriendin, maar als ik haar in de wei laat en met het paard weg ga word zei gek en vliegt ze door het lint heen, dus als ik m ga longeren zorg ik dat ze elkaar kunnen zien.

Vandaag ook gedaan opgestapt en hij stapte meteen naar de merrie toe ik wou m wegdraaien maar hij ging bokken in een rondje en bleef daarna staan en wou m nog een keer wegdraaien en ging bokken. Afgestapt, merrie op stal gezet uit het zicht, en weer gelongeerd en opgestapt en toen ging het mis, bokken ik viel er vanaf en belande in het draad en had flinke pijn. Toen maar gelongeerd en op stal gezet.

Een ander meisje heeft m afgelopen week zadelmak gemaakt en lichtelijk ingereden op haar eigen stal 10 minuten lopen ong. en daar deed hij niks, was braaf wou niet naar andere paarden toe.

Mijn eerste idee, is om gewoon m daar in die bak te gaan trainen verder en dan als hij goed luistert en hij reageert goed en hij is braver hem op eigen stal te rijden. Maar als hij het dan nog steeds doet, wat dan? Ondanks dat hij daar naar toe gaat blijf ik de kant op sturen waar ik heen wil, maar het helpt niet.

iemand evt. tips en dergelijke?:)

Gr. Susanne

joyce2

Re: Paard wil alleen maar naar zijn vriendinnetje toe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:55

Als hij pas net onder het zadel is, zijn ze de eerste keer vaak overdonderd. Daarna komen vaak pas de streken! Dus het kan maar zo zijn dat hij straks op die andere stal ook gaat lopen bokken.

De merrie waar hij maatjes mee is, kan die wel gewoon alleen? Want dan zou ik die merrie gewoon lekker op stal laten, zodat het paardje waar jij op rijd er aan gewend raakt om alleen te zijn. Als hij steeds maar naar de wei gaat waar die merrie in staat, ben je constant daar mee bezig, ipv met het inrijden en hij snapt de helft van je hulpen waarschijnlijk nog niet eens omdat ie zo groen is!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:07

joyce2 schreef:
Als hij pas net onder het zadel is, zijn ze de eerste keer vaak overdonderd. Daarna komen vaak pas de streken! Dus het kan maar zo zijn dat hij straks op die andere stal ook gaat lopen bokken.

De merrie waar hij maatjes mee is, kan die wel gewoon alleen? Want dan zou ik die merrie gewoon lekker op stal laten, zodat het paardje waar jij op rijd er aan gewend raakt om alleen te zijn. Als hij steeds maar naar de wei gaat waar die merrie in staat, ben je constant daar mee bezig, ipv met het inrijden en hij snapt de helft van je hulpen waarschijnlijk nog niet eens omdat ie zo groen is!

Hij is al eerder zadelmak gemaakt, aangezien de 1e dag dat hij bij dat meisje stond, ze er meteen opgestapt is en is gaan stappen en draven. Ik heb er zelf ook op gereden en dat ging goed, tot ik mijn been peronglijk te haar aandrukte toen gaf ie een bok in een bocht en toen viel ik.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:08

Denk dat het dan meer te maken heeft met het inrijden, dan met de merrie. Al kan ze natuurlijk wel heel erg afleiden voor het paardje, maar als ze niet "zonder elkaar" hadden gekund, was het paard denk ik ook niet zo makkelijk mee gegaan naar die andere stal.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:23

joyce2 schreef:
Denk dat het dan meer te maken heeft met het inrijden, dan met de merrie. Al kan ze natuurlijk wel heel erg afleiden voor het paardje, maar als ze niet "zonder elkaar" hadden gekund, was het paard denk ik ook niet zo makkelijk mee gegaan naar die andere stal.

Nou als ik met m ga wandelen ofzo en ik heb m niet goed vast, draait hij 180 graden om rukt het touw los en sprint m naar stal toe. als ik m aan het longeren ben dan trekt hij ongelooflijk naar de uitgang toe.

Want als de merrie weggaat dan staat hij te poepen en te plassen en te gillen en te trappen op stal en als ik m dan uit stal haal is zijn hele achterwerk vies vanwege de druipmest en de pies.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:16

oohw oke, dat werd mij niet duidelijk uit het verhaal! Dan zou ik alsnog de merrie gewoon op stal laten als je gaat rijden (als de merrie gewoon rustig is op stal) en dan met het andere paardje aan het werk gaan.

Hij merkt dan vanzelf dat de merrie nergens heen gaat en zal dan steeds rustiger worden. Als je er nu niet mee aan de slag gaat, zal het later alleen maar lastiger worden om hem bij haar weg te houden! Maar makkelijk is het natuurlijk niet... Gewoon rustig opbouwen en steeds een stukje langer en verder bij haar weg gaan!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:25

joyce2 schreef:
oohw oke, dat werd mij niet duidelijk uit het verhaal! Dan zou ik alsnog de merrie gewoon op stal laten als je gaat rijden (als de merrie gewoon rustig is op stal) en dan met het andere paardje aan het werk gaan.

Hij merkt dan vanzelf dat de merrie nergens heen gaat en zal dan steeds rustiger worden. Als je er nu niet mee aan de slag gaat, zal het later alleen maar lastiger worden om hem bij haar weg te houden! Maar makkelijk is het natuurlijk niet... Gewoon rustig opbouwen en steeds een stukje langer en verder bij haar weg gaan!

Ja ik wil het zowiezo aanpakken, maar alsnog in die bak, want vallen in schrikdraad snijd aardig goed.. en die bak heeft een wat veiligere rand.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 07:49

Denk dat je moet gaan werken aan het vertrouwen, het dier heeft totaal niks geen vertrouwen in jou anders zou hij wel met je mee gaan.

Ja in een week zadelmak en gereden , sorry maar dat kan niet, dus daar zul je ook tijd in moeten gaan steken, besef wat een paard is en leer daarvan.

Neem ook les om het dier verder te beleren, want zadelmak is nog niet door gereden en pas als als het dier jou gaat vertrouwen dan pas kun je verder denk ik, dus dat zou het eerste werk moeten zijn.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 09:25

midgie schreef:
Denk dat je moet gaan werken aan het vertrouwen, het dier heeft totaal niks geen vertrouwen in jou anders zou hij wel met je mee gaan.

Ja in een week zadelmak en gereden , sorry maar dat kan niet, dus daar zul je ook tijd in moeten gaan steken, besef wat een paard is en leer daarvan.

Neem ook les om het dier verder te beleren, want zadelmak is nog niet door gereden en pas als als het dier jou gaat vertrouwen dan pas kun je verder denk ik, dus dat zou het eerste werk moeten zijn.

Zoals je ziet in de beginpost staat dat ik m aan het inrijden ben, dus al bezig ben met leren ;) Daarnaast is hij al eerder zadelmak geweest maar gewoon stil laten staan, dus vandaar dat je na een week er al op kan rijden ;) Les nemen ga ik zowiezo doen, dat is wat je altijd moet doen. Vertrouwen heeft hij wel, maar hij wil niet weg bij zijn vriendinnetje en ik denk dat de grootste reden is dat hij er naar toe wilt is omdat hij een week lang ergens anders heeft egstaan en nu net pas weer terug is en toch errug graag weer de tijd wilt doorbrengen met de merrie.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:31

Ik denk niet dat paarden dat zo zien "verloren tijd inhalen" met hun maatje... :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:08

Idd zo denkt een paard niet, het paard vertrouwd jou niet genoeg om met jou mee te gaan, ga werken aan respect vertrouwen en wees een eerlijke leider, dan pas zal hij met je mee gaan. heeft tijd en heel veel geduld nodig.
Dus zoek de fout echt bij jezelf.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 08:59

midgie schreef:
Idd zo denkt een paard niet, het paard vertrouwd jou niet genoeg om met jou mee te gaan, ga werken aan respect vertrouwen en wees een eerlijke leider, dan pas zal hij met je mee gaan. heeft tijd en heel veel geduld nodig.
Dus zoek de fout echt bij jezelf.

Nou vertrouwen zit er al wel lichtelijk in, maar nog niet hellemaal genoeg daar hebben jullie zeker gelijk in ;) Ben voordat hij naar die stal toe ging ben ik met hem 4 maanden bezig geweest, longeren, poetsen knuffelen aan de hand het bos in en nog wat dingen :) Ben in ieder geval al genoeg bezig geweest om toch iets op te bouwen :)

Vanmiddag ga ik het proberen bij die stal(is 5 min. stappen) en zien hoe het dan gaat, als hij daar wat braver is, rijd ik m daar gewoon in en bouw ik daar ook vertrouwen op. Wat ik in ieder geval moest doen van dat meisje is tegen m praten, voor haar apart vertel je j hele levensverhaal 100 keer, maar zo bouw je ook rust en vertrouwen op.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:38

Ik denk dat je inderdaad aan het vertrouwen moet gaan werken, maar denk ook dat je echt even streng voor hem moet zijn. Als ik het goed begrijp is het een haflinger en dat zijn sterke beesten en doordrammers. Als hij zich weer om wilt trekken moet jij hem even laten "schrikken" en hem gewoon terug trekken. Want dat paard is niet achterlijk, hij weet gewoon dat hij de baas is als hij zulke dingen doet. Nu moet jij de baas gaan worden. Misschien moet je een keer met een bidje in gaan stappen, heb je iets meer controle.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:20

Rosanna1990 schreef:
Ik denk dat je inderdaad aan het vertrouwen moet gaan werken, maar denk ook dat je echt even streng voor hem moet zijn. Als ik het goed begrijp is het een haflinger en dat zijn sterke beesten en doordrammers. Als hij zich weer om wilt trekken moet jij hem even laten "schrikken" en hem gewoon terug trekken. Want dat paard is niet achterlijk, hij weet gewoon dat hij de baas is als hij zulke dingen doet. Nu moet jij de baas gaan worden. Misschien moet je een keer met een bidje in gaan stappen, heb je iets meer controle.

Wat is een bidje? :o

Heb vandaag in die andere bak gereden en hij was braaf, nog wel gespannen toen ik opstaptte en m been gaf voorzichtig, maar met lichte druk en me stem ging hij stappen, alleen kon ik er na 5 minuten alweer vanaf, want het shetlanderveuken uit het weiland ernaast liep in de bak en dat is me dan toch wat te gevaarlijk ;) Maar gewoon rustig kunnen stappen en gedraafd. Als hij beter is met sturen en reageren op been, dan ga ik het gewoon weer in het weiland proberen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:46

Rosanna1990 schreef:

Dus jij zegt vertrouwen afdwingen , daar krijg je geen vertrouwen mee , maar bouw je angst mee op,
Zeker een haflinger is sterk , maar dat is elk paard, juist met een haflinger moet je oppassen, want ze zijn ook heel erg gevoelig net als heel veel koudbloeden.
Trekken en een ander bit is al helemaal geen oplossing, je kan baas zijn maar ook een goeie rustige leider , denk dat het paard je dan eerder gaat geloven.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:16

midgie schreef:
Rosanna1990 schreef:

Dus jij zegt vertrouwen afdwingen , daar krijg je geen vertrouwen mee , maar bouw je angst mee op,
Zeker een haflinger is sterk , maar dat is elk paard, juist met een haflinger moet je oppassen, want ze zijn ook heel erg gevoelig net als heel veel koudbloeden.
Trekken en een ander bit is al helemaal geen oplossing, je kan baas zijn maar ook een goeie rustige leider , denk dat het paard je dan eerder gaat geloven.

Op stal merk ik ook vaak genoeg dat hij eigenwijs is, dan knabbelt hij aan het touw of stampt hij met zijn voorhoef, maar dan hoef ik enkel maar Martijn op een strenge toon te zeggen en het is klaar. Dus eventueel kan ik het proberen om het met me stem voor het allergrootste gedeelte op te lossen.