Paard wil niet rond & laag in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farisch

Paard wil niet rond & laag in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 14:59

Hallo bokkers,

Ik (& mijn instructrice) merken de laatste tijd steeds vaker dat mijn paard (een 4-jarige merrie) haar rug weg drukt bij het aangaloperen.
Ik heb haar pas 2 maanden & we weten zeker dat het niet aan haar zadel ligt. IK weet niet wie haar voor mij heeft gereden want ze komt van een handelstal.

In draf & stap loopt ze heel netjes, maar zodra ik aangaloppeer gooit ze haar hoofd in de lucht (waardoor ik mijn teugels langer maak, zodat ze lekker los door haar lijf kan galoperen) en draait ze soms haar achterhand naar de bakrand toe, ze bokt niet, maar ik voel dat ze haar rug wegdrukt zodra ik de galop hulp geef.

In draf, middendraf etc doet ze dit allemaal niet, mijn instructrice rade aan om mijn teugels langer te maken zodat ze op eigen benen galopeerd, maar zodra ik haar dan iets oppak als ze goed galopeerd, draait ze weer haar achterhand naar de bakrand toe.

Ik zoek het probleem bij mezelf, maar hoezeer ik er ook oplet, ik rijd met zachte hand & de stelling zit er ook goed in, mijn instructrice heeft ook niet het idee dat het aan mijn binnen of buiten hand ligt.

Hebben jullie enig idee hoe dit kan?

Alvast bedankt!

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:03

het is nog een jong paard...het kan zijn dat ze moeite heeft met balans? Jonge paarden moeten deze nog erg zoeken namelijk. Wij hadden zelf ook een jong paard (inmiddels 6) die ook moeite had met galoperen.
Zoals je al zei, als je haar op haar eigen benen laat galoperen gaat het redelijk goed? Maar zodra je haar iets oppakt, draait ze weer haar achterhand weg...Dus misschien balans.

Verder zou je ook iemand naar haar rug kunnen laten kijken voor de zekerheid?

Succes in ieder geval!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:05

zoals je al zei het paard eerst op eigen benen laten lopen, zodat die zijn eigen evenwicht vind, dat lukt alleen niet binnen die 10 min dat je aan het galloperen bent. daar moet je lang over trainen.
Dus ik zou zeggen de eerst komende tijd met wat langere teugels galopperen zodat die op zijn eigen benen gaat leren lopen, als je merkt na een poosje dat het beter gaat, kun je hem wat meer oppakken.
succes :)

midgie

Re: Paard wil niet rond & laag in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:33

Is idd een balans probleem, je zou in stap en draf de balans kunnen gaan verbeteren doormiddel van de zijgangen aan te gaan leren, om het achterbeen sterker en soepeler te maken, dus echt gaan rechtrichten eigenlijk zou je instructrice hier mee moeten komen zij geeft tenslotte les toch?
Voor een 4 jarige is het echt heel moeilijk om met een ruiter te galoperen , hij heeft moeite met zijn balans en als ook de ruiter hem uit balans haalt door b.v te veel aan de teugel of een verkeerde zit, ik zou als instructrice zijnde nog niet echt gaan werken in een les met de galop, maar meer in stap het paard sterker maken , zodat de galop straks beter gaat met een ruiter op de rug.

Paintlinger

Re: Paard wil niet rond & laag in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:38

Yup is balans....
Kan van de 1 op de andere dag ineens veel beter zijn...
Niet forceren, dit heeft gewoon tijd nodig.

Farisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 15:38

midgie schreef:
Is idd een balans probleem, je zou in stap en draf de balans kunnen gaan verbeteren doormiddel van de zijgangen aan te gaan leren, om het achterbeen sterker en soepeler te maken, dus echt gaan rechtrichten eigenlijk zou je instructrice hier mee moeten komen zij geeft tenslotte les toch?
Voor een 4 jarige is het echt heel moeilijk om met een ruiter te galoperen , hij heeft moeite met zijn balans en als ook de ruiter hem uit balans haalt door b.v te veel aan deteugel of een verkeerde zit, ik zou als instructrice zijnde nog niet echt gaan werken in een les met de galop, maar meer in stap het paard sterker maken , zodat de galop straks beter gaat met een ruiter op de rug.

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik heb echt het idee dat ik er iets mee kan! :D
@Midgie: Ik zal het voorleggen aan mijn instructrice, we hebben samen ook 2x zitles gehad omdat ik dacht dat het daaraan lag. Bedankt.
@CindyK88: We hebben haar rug al na laten kijken, balans is inderdaad een goed punt.. Bedankt.