koetspaardje kan geen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jadis

koetspaardje kan geen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 10:47

hey,

er is laatst een nieuw paardje paardje op de manege aangekomen en ik moet haar een beetje opleren zodat ze in de lessen kan.

het probleem is dat ze gewoon is van voor de koets te lopen en ze dus de hulpen niet echt van onder het zadel kent.

ik ben nu twee weken met haar bezig en ze is al heel goed vooruit gegaan. ze kan al een beetje schakelen, er zit een rem op en het stuur is ook al geistaleerd,alleen galop heeft ze nog niet door. op links springt ze wel aan, maar na 3-4 passen valt ze er terug uit, en op rechts maakt ze aanstalte om aan te springen, maar daar springt ze niet door.

heeft er iemand handige tips om het haar galop aan te leren???

timilon

Re: koetspaardje kan geen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:53

ja, los of aan de longe...
eerst stemhulp aanleren, dat begrijpt ze ivm voor de koets.
elke pas galop uitvoerig belonen!
voor de koets(aan het werk) mogen ze niet geloperen, dus het is voor dit paard heel onnatuurlijk om te moeten geloperen tijdens haar(nieuwe) werk.
verder, onder het zadel juist op lange , rechte stukken galoperen, de bochten zullen nog te moeilijk zijn in het begin.
en nu mag ze best harder draven en in galop "vallen", je kunt natuurlijk niet gelijk alles van een paard verwachten.
van voor de koets naar onder het zadel is een hele omscholing.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:42

Het bos in, lang pad en laat het paard maar eens vlot door galopperen!

De bak maakt het, zeker voor een paard die het niet kent, erg lastig door alle bochten die zo snel komen. Vooral balans is lastig voor ze dan.
Op een lang pad in het bos, heb je geen afremmende bochten en kan je ze leren dat ze wél mogen galopperen. :)

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:05

inderdaad aan de longe proberen! en heel goed belonen alsof ze nu al met de olympische spelen meeloopt ;)

Het idee van Quir vind ik ook goed! Maar ik zou zelf eerst aan de longe proberen, want volgens mij snapt ze gewoon niet dat ze in galop kan aan het werk en dan weet je natuurlijk niet zeker of ze dat in het bos wel snapt!

jadis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 12:26

het is nogal een raar beestje hoor :p

een longe sprint ze rechts wel aan en links niet, maar onder het zadel springt ze links wel aan, maar recht niet. maar dat zal met der tijd wel verbeteren als haar balans wat beter word

en daarstraks heb ik haar in onze enorme buitepiste een ganse lengte kunnen laten galopperen !!!! met veel gejuig van mijn ondertussen tiental supporters aan de zijlijn :p
en heb tijdens en daarna natuurlijk uitgebreid beloond

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:51

klinkt goed! Kleine verbeteringen zijn ook verbeteringen!

En wbt het wel of rechts of links aanspringen: zou aangezet longeren niet wat meer helpen (of deed je dat al en vergis ik me nu?)