tegen de hand bij halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

tegen de hand bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 23:00

ik let er normaal niet zo op, maar laatst wees iemand me erop dat mijn paardje omhoog komt bij het halthouden. en ik ging dan eidenlijk onbewust mee met mijn handen, waardoor ik het dan pas doorhad als ik toevallig naar haar keek, want zodra we verder stappen is ze weer fijn nageeflijk. :?

ze heeft ( inmiddels maanden geleden toen ik haar net serieus begon te rijden) erg veel moeite gehad met overgangen terug. een overgang terug was of direct op de rem PATSBOEMHO, of eerst erg drammen en opkroppen en dan patsboemho.
we zijn nu op een punt waarbij ze erg fijn nageeflijk en vloeiend terugkomt van draf naar stap, met galop naar draf heeft ze soms nog wat moeite, maar ik geef eerlijk toe dat dat voor een groot deel ligt aan hoe IK het aanrijd. als ik het goed voorbereid dan komt ze niet tegen de hand en gaat het vloeiender. anders komt ze iets omhoog, maar gaat het nog steeds niet echt slecht. zodra we verder draven is ze ook direct weer fijn.

bij het halthouden in stap blijft ze naar mijn idee ook ontspannen en kalm, ze gaat niet drammen of trekken en houdt vloeiend halt. niet vierkant, maar he, we rijden B :P dat komt nog wel ;)
het is dan ook niet dat ze stug wordt, maar meer dat ze net vlak voor het stilstaan omhoog komt. alsof ze even wil kijken waar ze is gestopt. net niet meer nageeflijk eigenlijk.

ik heb geprobeerd om met iets meer druk de overgang in te zetten, maar daar werdt ze wel heel stug van en had ik het idee dat ik haar naar beneden trok. mee gestopt dus.
een ophouding in binnenteugel/buitenteugel/beide teugels heeft ook tot effect dat ze erg stug wordt. de overgang word dan rommelig en eindigt in een getrek.
eigenlijk iedere poging om het van voren op te lossen eindigt in getrek en rommeligheid en een paard wat echt haar nek erop gaat zetten, terug gaat trekken en kantelt.
als ik been bij geef staan we nooit stil. zelfs als ik de teugels helemaal met rust laat, en ze ontspannen aan een los teugeltje met haar neusje over de grond uitstapt en ik het op stemcommando doe komt ze nog omhoog.

wat doe ik verkeerd?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:24

Als ze omhoog komt en het is echt alleen om te kijken, dan kun je haar afleiden met oefeningetjes, bijvoorbeeld keertwending om de voorhand.

Doet ze het ook als je haar aan de hand laat halthouden?
Of als ze uit zichzelf stopt, in de wei/paddock bijvoorbeeld.
Dan is het misschien toch nog een klein beetje stijvigheid ergens in haar lijf?
Hoe houdt ze haar hoofd met achterwaarts gaan?

Al die andere oefeningen terug gaan wel goed, dus dan kan je denken aan je zithulpen bij het halthouden.
Dat je dan misschien iets doet wat ze niet fijn vindt in haar rug en dat oplost met omhoogkomen?
Als je op stemcommando halthoudt, doe je dan echt niets met je zit, of onbewust toch iets?

Wat je kan doen is iemand aan de zijkant vragen of je je vastzet, of iets doet waardoor ze dit doet.
En dan ook als je haar aan de hand laat halthouden. Soms is het heel lastig te zien.
Filmpje is vaak erg verhelderend, dan kan je ook langzaam terugkijken op welk moment ze omhoog komt en wat er net daarvoor gebeurde.

MaaikeMo

Re: tegen de hand bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:28

Je geeft al aan, als je de overgang meer voorbereid, het beter gaat..
Dus je moet de overgang meer rijden, met meer been, vaak tegenstrijdig omdat je terug wilt.. Maar nagevelijk worden ze alleen als ze voorwaarts zijn.. Dus ook in een overgang terug voorwaarts rijden.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:34

Als ik dit zo hoor, lijkt het of je alleen maar met haar hoofdhals houding bezig bent en niet kijkt naar een ondertredend achterbeen.
Probeer haar in de overgangen van achteren er meer onder te rijden. Dan moet ze rond blijven en heeft ze geen tijd en kans om haar hoofd omhoog te brengen. Oefen dit in overgangen, van een arbeidsdraf terug naar een aktiefe langzame draf. Pakt ze dit goed op dan vanaf daar terug naar stap. Zo kun je dit ook oefenen in de verruiming.

Dat je zegt dat ze ook moeite heeft met de galop terug naar draf, komt hier ook vandaan. Dan loopt ze er van achteren er nog niet genoeg onder, en zal ze uit elkaar vallen.

Succes

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:41

Het paardje wat ik rij heeft het zelfde probleem, deze trekt echter haar neus helemaal naar voren en gaat dan pas stil staan.

Wat bij mij werkt is zoveel mogelijk op zit en been halt te houden, dus jezelf heel zwaar maken en niet teveel met de teugels doen! Al klinkt dat logisch natuurlijk. Been bijgeven is heel belangrijk, als je merkt dat hij omhoog komt gelijk been en weer aanstappen, echt pas stil laten staan op het moment dat hij zijn neus naar beneden houdt. Dat kan soms lang duren, ondertussen zoveel mogelijk overgangen maken stap-draf-stap-draf-halt-draf etc. Geduld is een schone zaak, dus succes ;-) en uitbundig belonen als hij het wel doet!!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:01

@azmodania: ja, ook als ik haar aan de hand laat halthouden, of aan de longe bijvoorbeeld, volgens mij ook als ze zelf stopt in de wei, maar daar is ze niet nageeflijk dus dat is moeilijk kijken :P
ik weet dat ze niet helemaal topconditie sportpeerd is, maar we rijden nog niet op meganiveau. ik heb verder niet het idee dat ze echt stijf is. bij achterwaarts blijft ze wel netjes naar beneden. we zijn hier pas net mee begonnen en het gaat dus nog wel een beetje scheef regelmatig. het gaat ook nog op stemcommando met alleen een contactteugel die licht weerstand biedt als ze vooruit wil gaan. ze komt dat niet omhoog.
voor zover ik weet, doe ik bij stemcommando echt helemaal niks. het gaat mij er dan ook om dat ze alleen op stemcommando terugkomt.

filmpje is een goede idee, moet ik eerst even iemand zien te vinden :P

@maaikemo: het vervelende is alleen dat als ik dat doe ze al helemaal niet meer terugkomt. als ik meer been geef en dan met mijn zit aangeef dat ik langzamer wil en eventueel een ophouding geef dan word ze erg krabbelig en kort. ik heb dan het idee dat ze niet snapt waarom ze vooruit word gehouden terwijl ze ook stil moet staan.

@juudje: ik ben juist toaal niet teveel bezig met de voorkant, juist precies genoeg :P nee, zonder dollen, nageeflijkheid komt bij mij vanuit een ontspannen lopen. als ik teveel met min handen gaat doen wordt het rijden meteen een stuk slechter, paardje reageert er slecht op en geeft duidelijk an dat ze weer op benen en zit gereden wil worden.
tempowisselingen en overgangen doe ik vaak, juist om die nageeflijkheid te krijgen. ze word er ontspannen maar wel actief van.
maar jij zegt dat ik dus een overgang naar stap moet vragen vanuit een langzame draf? want overgangen draf-stap gaan zonder problemen, vloeiend en nageeflijk. het is echt het halthouden. zou ik dan vanuit en langzame stap moeten halthouden voor het zelfde principe?

@xindy: ze trekt niet echt haar neus naar voren, ik krijg geen druk en ze wordt ook niet hard. ze blijft volkomen nageeflijk tot het allerlaatste moment waarop ze er tussenuit piept. heel raar.
dat veel overgangen opnieuw doen is misschien wel een goed idee. dat heb ik destijds ook gebruikt bij de overgangen terug en het aanspringen in galop. dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

uitbundig belonen komt dan ook wel goed!

abeltje_xx

Re: tegen de hand bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:04

heeft iemand trouwens een idee of dit probleem samenhangt met een ander probleem. ze staat namelijk nooit lekker vierkant, ook niet uit haarzelf of aan de hand oid. vaak staat haar rechterachterbeen er ver achter en de rest min of meer bij elkaar in de burt maar ook niet recht. wat ze ook vaak doet is op rust staan zodra ze stilstaat.
kan ik een bepaalde oefening doen, of is er zo te trainen dat ze alert blijft tijdens het wachten. het niet vierkant staan vind ik niet eens zo''n groot probleem nu nog. dat komt later in de training vanzelf. maar ik wil wel dat als ze stilstaat dat ze dan klaar is om te vertrekken. dat op rust staan is echt vervelend.

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:15

abeltje_xx schreef:
heeft iemand trouwens een idee of dit probleem samenhangt met een ander probleem. ze staat namelijk nooit lekker vierkant, ook niet uit haarzelf of aan de hand oid. vaak staat haar rechterachterbeen er ver achter en de rest min of meer bij elkaar in de burt maar ook niet recht. wat ze ook vaak doet is op rust staan zodra ze stilstaat.
kan ik een bepaalde oefening doen, of is er zo te trainen dat ze alert blijft tijdens het wachten. het niet vierkant staan vind ik niet eens zo''n groot probleem nu nog. dat komt later in de training vanzelf. maar ik wil wel dat als ze stilstaat dat ze dan klaar is om te vertrekken. dat op rust staan is echt vervelend.

Als ze op rust staat let ze dus niet op en is ze wss niet helemaal aan elkaar. Veel tempowisselingen en overgangen rijden dus, zodat ze sterker word en bij de les blijft. ;)

silver_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:01

idd tempo wisselingen en als je je overgang wil rijdenl. rijd je hem wat dieper en verzamelder als het goed is lukt het dan. ik bedoel niet achter de teugel rijden ofzo maar gewoon dat hij/zij er echt doorheen is.