Hoe achteruitstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flooreke

Hoe achteruitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:45

:wave:

Eerst en vooral; ik heb al gezocht of er nog
mensen dit probleem hadden en ik vond niets.
Dus nu het praktijkvraagje;
Hoe achteruitstappen? Voor je begint "trek gewoon
aan je teugels ofzoiets" Ik wil wel een beetje een
goede uitleg hé. Met trek aan je teugels heb ik niets.
Zou graag de hulpen duidelijk uitgelegd krijgen. O:)
En zeg a.u.b ook niet neem een trainer want die heb
ik maar die heeft momenteel ff druk, en daar heb ik respect voor.
't Gaat om een jonge pony dus houd daar ook rekening mee,
ik weet dat 't van de eerste keer niet zal lukken en veel
training vereist is ;)

Alvast bedankt zeker? :d
:evaw:

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:50

achteruit is een onnatuurlijke gang voor het paard. Je zal het dus eerst aan de hand, op de grond het hem moeten leren. Als dat goed gaat kan je het onder het zadel proberen.
Zet je paard mooi vierkant (of toch op zijn 4 benen) en stel hem netjes in de hand. Dan komt het.
Je wil zijn achterhand in beweging krijgen om achteruit te gaan. Je vraagt lichtjes stelling met de rechterteugel. Als hij dat doet duw je hem om met je rechterbeen. Na die pas doe je hetzelfde links: linkerstelling, jouw linkerbeen.
In het begin zal hij wel zigzag achterwaarts gaan, maar dat is niet erg. Het begin is al gemaakt. Als hij deze hulpen goed kent, kan je beginnen te verfijnen: recht achteruit.
Altijd goed belonen, ookal komen er maar 2 pasjes uit. Dat is al heel goed.
Dus niks te trekken!!
En als je het dan helemaal goed wil hebben: zorg er altijd voor dat je paard steeds zijn benen diagonaal weg zet. Zet het ze ombeurten naar achter, word je gegarandeerd afgestraft op wedstrijd wegens niet correct achteruit gaan.
Succes!!

Qoute: nog een klein stukje toegevoegd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:57

Eerst aan de hand, met hand/vinger op de borst en stemcommando. Toevoegen lichte druk aan halster naar achteren/iets omhoog. Ga als dat echt op lichte druk goed gaat over naar zo ernaast staan dat je naar het hoofd kijkt en vraag weer op lichte druk op het halster achterwaarts. Kan dat echt goed kan je hetzelfde gaan doen met hoofdstel en zachte en gelijke druk op beide teugels. Daarna kan je erop die laatste stap herhalen (eventueel met een helper die zachtjes op de borst drukt + stemcommando.

Bedenk hierbij dat je alle pogingen de goede kant op beloont met onmiddelijk druk wegnemen! Dus ook die spierbeweging naar achteren en die gewichtsverplaatsing, en erop dat iets inknikken van de neus bv. Echte pas naar achteren komt pas als pony snapt dat die kant op het goede anwoord gezocht moet worden.
Hou je hulpen licht en bouw langzaam op, ga je kracht gebruiken dan mis je tig pogingen de goede kant op en krijg je "verzet" omdat je de goede pogingen geblokkeerd hebt. Ook hoe lichter je kan werken hoe fijner pony te rijden is en hoe meer verschillende dingen pony kan leren.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:44

tamary schreef:
Eerst aan de hand, met hand/vinger op de borst en stemcommando. Toevoegen lichte druk aan halster naar achteren/iets omhoog. Ga als dat echt op lichte druk goed gaat over naar zo ernaast staan dat je naar het hoofd kijkt en vraag weer op lichte druk op het halster achterwaarts. Kan dat echt goed kan je hetzelfde gaan doen met hoofdstel en zachte en gelijke druk op beide teugels. Daarna kan je erop die laatste stap herhalen (eventueel met een helper die zachtjes op de borst drukt + stemcommando.

pulling won't do the trick. Door met beide teugels te werken trek je het paard zijn rug weg en zal hij 9 van de 10 keren niet diagonaal achteruit gaan.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:52

x_Quinta_x schreef:
achteruit is een onnatuurlijke gang voor het paard. Je zal het dus eerst aan de hand, op de grond het hem moeten leren. Als dat goed gaat kan je het onder het zadel proberen.
Zet je paard mooi vierkant (of toch op zijn 4 benen) en stel hem netjes in de hand. Dan komt het.
Je wil zijn achterhand in beweging krijgen om achteruit te gaan. Je vraagt lichtjes stelling met de rechterteugel. Als hij dat doet duw je hem om met je rechterbeen. Na die pas doe je hetzelfde links: linkerstelling, jouw linkerbeen.
In het begin zal hij wel zigzag achterwaarts gaan, maar dat is niet erg. Het begin is al gemaakt. Als hij deze hulpen goed kent, kan je beginnen te verfijnen: recht achteruit.
Altijd goed belonen, ookal komen er maar 2 pasjes uit. Dat is al heel goed.
Dus niks te trekken!!
En als je het dan helemaal goed wil hebben: zorg er altijd voor dat je paard steeds zijn benen diagonaal weg zet. Zet het ze ombeurten naar achter, word je gegarandeerd afgestraft op wedstrijd wegens niet correct achteruit gaan.
Succes!!

Qoute: nog een klein stukje toegevoegd

Zeg ik toch. Ik zeg voor dat je begint met trek aan je
teugels stop maar al. Ik weet ook wel wat trekken aan de teugels opleverd (;
Dus ik bedoelde het niet op de manier waarop jij het waarschijnlijk
opvat. ;) Heel erg bedankt voor je reactie. Heb er heel veel aan! :d

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:55

Flooreke schreef:
:wave:

Eerst en vooral; ik heb al gezocht of er nog
mensen dit probleem hadden en ik vond niets.
Dus nu het praktijkvraagje;
Hoe achteruitstappen? Voor je begint "trek gewoon
aan je teugels ofzoiets" Ik wil wel een beetje een
goede uitleg hé. Met trek aan je teugels heb ik niets.
Zou graag de hulpen duidelijk uitgelegd krijgen. O:)
En zeg a.u.b ook niet neem een trainer want die heb
ik maar die heeft momenteel ff druk, en daar heb ik respect voor.
't Gaat om een jonge pony dus houd daar ook rekening mee,
ik weet dat 't van de eerste keer niet zal lukken en veel
training vereist is ;)

Alvast bedankt zeker? :d
:evaw:

Met trek aan je teugels bedoel ik dus niet dat ik
aan m'n teugels begin te trekken maar dat door
aan je teugels te trekken hij echt niet achteruit gaat stappen.
Dus vat het niet verkeerd op (;

Suusje92

Re: Hoe achteruitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:21

Ik heb het mijn oude bijrijdpaard samen met me instructie geleerd door middel van een springbalk voor me neer te leggen en die naar m toe te rollen en dan de hulpen geven ondertussen ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:08

Ik zou het hem eerst vanaf de grond met een commando leren, ben ik nu met mijn jonge pony aan het doen, en dan kun je het later vanuit het zadel ook.
(mijn pony pakte dit trouwens heel snel op)

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:01

mijn paard is nog jong, en met alles wat maar met been heeft te maken loopt hij vooruit _O- dus iedereen bleef kijken; wat doet die nou?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:38

Mijm fjord heb ik het geleerd op stemcommando tijdens vrijheidsdressuur, die kon dat heel snel. Daarna onder het zadel geleerd op zithulp + stemcommando (dat kon ze na 3 keer) en uiteindelijk kon ik haar puur op zithulp achterwaarts laten gaan. Als een paard stemcommandos goed beheerst heb je daar zoveel profijt van met rijden.

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:26

Ik heb het hem in 10 minuutjes geleerd.
(3 weken geleden nu)

Ik ging gewoon stilstaan
netjes vierkant

Beide benen iets naar achter en druk geven met je kuiten
voor vang je op door eerst druk te geven, zodra je paard achteruit gaat geef je meteen weer ontspanning.
Zo weet je paard dat het goed is

eerst ging mijn paard nogal scheef, maar nu gaat hij kaarsrecht! zolang als ik wil.
Nu hoef ik niet eens druk op mn teugels te geven maar reageert hij alleen al op het been wat nar achter gaat ;)

Ik weet niet of mijn manier de exacte manier is, maar effectief is het zeker!
in 10 minuutjes had hij het door. :)

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:07

Heey

Ik ken dit probleem die van mij wou dit ook niet doen, als ik het vroeg ging hij paalrecht omhoog... Heb ik 1 keer lesgenomen. Ik moest op de volte achterhand naar buiten duwen (in draf) en dan overgang maken naar stap en dan naar halthouden tijdens dit 'proces' moest ik hem blijven duwen met mijn binnenbeen om zijn kont naar buiten te krijgen. Dit heb ik bijna een heel uur moeten doen, tot dat hij 1 stap achteruit zetten, belonen. Dit ben ik blijven oefene en dat ging beter en beter... Het heeft wel een halfjaar geduurt maar heb nu wel resultaat!!

Om achteruit te gaan doe ik nu alleen nog maar mijn rechterbeen achteruit en hij gaat recht achteruit

Ik moet zegge dit vergt heel veel geduld!! :p