Niet op hoefslag willen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulien_H

Niet op hoefslag willen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:39

Hallo allemaal, ik heb een klein probleem.
Ik rijd nu sinds een half jaar een 14-jarige merrie. Het is een ontzettend lief beest maar soms...
Ze heeft nu sinds een tijdje een nieuw "trucje"; ze snijdt telkens de korte zijdes af en dan meestal ook nog een deel van de lange zijdes erbij. Ze wil zegmaar niet meer op de hoefslag lopen op die momenten. Ze doet het niet de hele tijd, meestal alleen de tijd na de galop en soms ook wanneer ze het niet met me eens is. Ik kan drijven met mijn binnenbeen wat ik wil maar dan gaat ze er alleen maar keihard vandoor en is er geen stoppen meer aan. Ook heb ik 1x geprobeerd met mijn handen te sturen en binnenbeen bij te rijden alleen toen werd ze echt vreselijk sterk en was ze ook niet meer te houden. Ik heb op dit moment geen les, ben op zoek naar een nieuwe instructrice omdat mijn vorige instructeur er helaas begin dit jaar mee is gestopt. Eigenaar van het paard kan mij ook niet helpen, die heeft alleen verstand van keuringen etc.
Ik zou het heel fijn vinden als jullie me konden helpen, houdt het wel een beetje vriendelijk alsjeblieft :).

stienmasjien

Re: Niet op hoefslag willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:42

Dit is ongeveer hetzelfde probleem dat ik heb met mijn paard, dus ik volg even mee ;)

Paulien_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:44

Oh haha en ik had jou een "tip" gegeven.
In je topic leek het een heel ander probleem :P.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:52

Haha heb het nog niet bekeken!
Het is idd ook best anders, hij doet het enkel op de rechterhand en het heeft ook echt wel te maken met het feit dat hij zo stijf is als een borstelsteel :')

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:31

Die van mij doet dit ook, maar dan veel erger.
Soms gaat hij gewoon spontaan helemaal naast de hoefslag lopen en sturen werkt ook niet, want hij loopt gewoon met zijn hoofd opzij rechtdoor van de hoefslag af.. Dus ik volg ook even^^

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:38

Ik zou zegen ze eens pionnen in de hoeken zodat je daar achterlangs moet
Wat er ook gebeurt jullie gaan daar langs Densnoods stap je af maar jij gaat daar langs.

Na een paar keer zal hij hiermee ophouden

Rixt

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:42

Zou zowieso eerst beginnen met les nemen! Dat werkt vaak het makkelijkst. En bij alle 3 klinkt het als of het paard totaal respectloos is voor het binnenbeen. Aanpakken dus. Veel oefening doen zoals wijken, voltes groter maken. Dat je paard opzij gaat/moet voor het binnenbeen.
Vergeet verder dat je het hoofd van je paard moet sturen, je moet namelijk het lijf sturen. Dit doe je met je zit en benen. Als je alleen maar weet hoe je je paard zijn hoofd kan sturen krijg je situaties zoals bij Wolverus. Zoek een goede instructrice die stuurt met zit en been ipv de handen.

Afstappen zou ik niet mee beginnen. Dat heeft je paard zo door, even afsnijden en ruiter stap af, ideaal.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:10

Paard is idd respectloos voor de hulpen, je paard is dus echt niet aan het been.
Het paard is ook niet nageeflijk, dus er is nog een pak werk aan hoor.
Zonder goede les kan je dit echt niet oplossen, dus maar 1 oplossing veel les nemen, privéles uiteraard.