zoekend76 schreef:hindernissen aanpassen lijkt me niet de oplossing,kat kan in parcours immers ook niet.
probeer thuis goed te oefenen in een vast basitempo en zelf zo min mogelijk te regelen voor de sprong. ik heb van een springruiter geleerd om in je hoofd 3 galopsprongen te tellen en dan over de hindernis heen, zo leer je zelf ook beter afstand in te schatten, soms kom je niet uit maar dan kun je makkelijker nadenken waar het aan ligt.
zorg dat je een hoog genoeg basistempo hebt en laat je paard meedenken. zelf thuis oefenen op een lage hindernis max.60cm gewoon lang teugeltje basistempo, zelf niet regelen en laat je paard maar meedenken, een foutje is niet erg daar leert hij ook weer van.
hoop dat je hier iets mee kan...
als paarden vroeg afgaan ligt het er meestal aan dat de ruiter hem de laatste galoppas extra aandrijft of wegduwd met zijn/haar zit
Wat bedoel je precies met lang teugeltje? Ik zou de teugels op de maat nemen waarop je normaalgesproken ook rijdt, aangezien sommige paarden verschillend reageren op teugel lengtes. Zo is mijn pony veel drukker wanneer ik mijn teugels korter heb, terwijl ik een tijd een paard heb gereden dat juist minder actief werd van korte teugels. Wanneer je de teugels op de maat neemt waarop je normaalgesproken ook rijdt wen je aan dat ritme. Je kan wel met lange teugeltjes gaan rijden, maar wanneer je de teugels op maat neemt en je een ander ritme hebt heb je er natuurlijk niet veel aan (dit kan je in een later stadium natuurlijk wel oefenen, maar het lijkt me makkelijker om eerst het basisritme onder de knie te krijgen). 
Ik heb geleerd afstanden in te schatten door met de galopsprongen van het paard mee te tellen, het ritme te tellen als het ware: 1 2 1 2 1 2. Je komt natuurlijk niet direct goed uit, maar het sluipt er (als het goed is) langzamerhand in. Qua tempo zou ik voor een 'gewone' handgalop kiezen, wanneer je straks de afstanden een beetje in leert schatten moet je natuurlijk wel kunnen schakelen als je ziet dat je niet uit komt. En als je dan al een redelijk tempo hebt is het lastiger om nog nét iets meer tempo te creëren, vaak gaat je paard dan te vlak springen en heb je kans op een balkje!