paard word zo heet na half uur/3kwartier rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

paard word zo heet na half uur/3kwartier rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 08:46

na zn half uur/3kwartier rijden word Frids zo onwijs heet. met losrijden gaat alles goed, daarna oefeningen erbij pakken en als ik hem daarna lange teugel geef word ie zo heet.
hij is voor mij dan ook bijna niet te houden
(ik ben afgelopen september aan me hand geopereerd en met me rechterhand kan ik ook een heel stuk minder dan met me linker hand. hij maakt daar duidelijk gebruik van, ook met andere dingen zoals stelling/buiging)

ik rij hem nu met een dubbelgebroken watertrensbitje.
wat ik vooral doe is terug rijden met achterwaarts, rustige oefeningen rijden, wijken, maar vooral bezig houden met van alles en nog wat. maar het lijkt wel of die daar juist nog actiever van word. wil ik aangalopperen vlieg ik echt de bak door.
had het de laatste 2 wedstrijden ook behoorlijk moeite om het in de 2e proef normaal in galop te houden. we vliegen letterlijk de bak door, resultaat, dikke 4ren op me proef. middengalop? kan het niet tonen omdat we al zo hard gaat.

hoe ga ik dit weer rustig krijgen? iemand tips? ik heb 1x in de week les en op de een of andere manier doet hij het dan niet. Frids loopt ook voor de kar. daar heeft ie natuurlijk een stangetje in, wat bij mij totaal aferechts werkt. hij is daardoor ook redelijk hard in zn mond en moet nog meer leren ontspannen op beendruk

hunter87

Re: paard word zo heet na half uur/3kwartier rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 11:39

niemand? :S

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:47

je zou kunnen proberen om meer ontspanning tussen de oefeningen door te kunnen rijden. wat korter los te rijden, wel genoeg dat die warm is en dan een oefening rijden, weer los ontspannen te rijden en dan bedoel ik niet aan de lange teugel, maar meer hoe je hem los rijd. en vervolgens weer een oefening te rijden. ontspand die goed dan beloon je hem uitgebreid zodat die weet dat dit goed is.
daarnaast kan je proberen de galop eerder in te bouwen en kort te houden gaat dit goed dan ga je het vaker herhalen.

als de voor de karloopt reageren ze ook meestal goed op je stem maak daar gebruik van.

ga voor je zelf na of je anders rijd tijdens de les en training. en of hier eventueel aanleiding in kan zitten voor zijn gedrag.
anders een training of wedstrijd een keer filmen en met je instructie terug kijken.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:51

Wat voor wachtoefeningen gebruik je momenteel? En hoe reageert hij daar op?
Wordt hij echt pas heet als hij lange teugel heeft gehad, of merk je gaandeweg de training dat er spanning/frustratie opbouwt? Geen last van spierverzuring?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:01

blacknorthon: gisteren toen hij weer zo heet werd heb ik hem weer gereden op de manier hoe ik hem los rij(lang, laag maar rond) dan reageert hij wel goed maar zodra ik de teugles er iets bij pak gaat ie weer... na mijn idee is de training hetzelfde als me les. wedstrijden zijn de laatste 2x toevallig gefilmd. maar hoe moet ik ze hier uploaden??

sonja: halt houden, overgang terug naar stap, achterwaarts.op halt houden/achterwaarts en stappen tussendoor word die wel rustiger maar zodra ik hem weer iets oppak gaat ie weer door. hoe merk je precies dat die sprierverzuring heeft/krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:07

Letterlijk een verstrakking onder je, hoewel elk paard anders reageert hoor. Maar vaak merk je toch wel dat ze wat minder makkelijk sporen me de achterhand, het zwakste achterbeen wat uitplaatsen of schuin onderplaatsen, of dat ze verstrakken in de bovenlijn, achter de teugel kruipen, of de hand niet meer willen volgen. En dan wordt het kwestie van zoeken waar het vandaan komt, is niet eenvoudig.

Kun je je wachtoefeningen voorzichtig ietsjes uitbreiden zodat de overgang naar meer voorwaarts werk kleiner wordt? Bijvoorbeeld door na je overgang naar stap even een oefeningetje voor schouder- of heupcontrole op te pakken, daarIN aan te draven en die oefening even vast te houden? Zodat de uitbreiding van je wachtoefening zeg maar de verbindende factor tussen het rustmoment en het 'weer voorwaarts aan het werk' wordt?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:13

oh nee daar heeft ie geen last van. this net een paard wat heel hard wil rennen zonder rem, hoofd de lucht in gooit en door de teugelhulp heen huppelt.

ok ik snap je, we kunnen het altijd gaan proberen. zou het dr morgen ook nog eens met me instructeur over hebben. afgelopen zaterdag is ie me in de ring namelijk bijna aan de kletter gegaan, daar word je niet vrolijk van

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:14

Heel herkenbaar, mijn Engels volbloed wordt na een half uurtje/ 3 kwartier ook steeds heter en heter. Ik noem hem altijd een dieseltje :+

Bij mijn paard werkt het erg goed om op zo'n moment lekker luchtig te gaan rijden. Niet teveel druk, niet teveel opjutten maar gewoon jezelf mee laten voeren. Ondertussen wat simpele oefeningen. Op een gegeven moment wordt die van mij weer rustiger en kan ik hem weer oppakken. Komt het weer terug? Meteen weer luchtig rijden, wat voltes erbij rijden en af laten vloeien.

Het helpt bij die van mij ook niet om hem op dat moment bezig te houden, dan wordt het namelijk alleen maar erger. Mijn tip, probeer op zo'n moment gewoon te doen alsof je dom bent, luchtig rijden, en misschien komt dan de ontspanning weer terug!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:26

ster: jeps frids is ook echt een dieseltje, moet echt op gang komen en als ie op gang is, krijg je dat:P maar thqs ga het proberen!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:35

als je je filmpje op youtube zet kan je ze hier plaatsen, als ik het goed heb.

als ik het goed begrijp begint die met zijn gedrag zodra die wat opgerichter moet gaan lopen? of begint hij ook als je hem rond en laag de oefeningen rijd en galopeert?

het is erg lastig maar probeer de ontspanning er in terug te krijgen. desnoods alleen lang en laag (op je losrijd manier) trainen. ook alle oefeningen. als dat goed blijft gaan hem af en toe rustig kleine stukkjes oprichten en daarna weer te ontspannen. ( ik heb het idee dat die dat lastig of zwaar vind en er op deze manier probeert onderuit te komen)
het kan even duren en het is een stap terug naar de bassis. maar een paard onder je kont die half op hol slaat is erg vervelend en vere van prettig.

succes

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:30

Bllijf je wel voldoende ontspannen als hij "heter" wordt?

Is het wel heter worden of is het onder je vandaan gaan lopen?

Blijf je wel voldoende van achter naar voren rijden of kom je alleen nog maar aan de voorkant aan het werk?

Het is moeilijk om zo van achter de computer hier iets zinnigs op te zeggen. Maar gezien je verhaal is het wel nodig dat je een oplossing vindt. Misschien een paar keer vaker les? of een keer les van iemand anders? In ieder geval veel succes!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:11

ik had gistern les en toen deed die het niet meer. nu is het wel zo dat hij in een les een stuk braver is.
vandaag wedstrijd gehad en hij werd gelukkig niet heter.

marita: nee hij wil heel graag alleen maar naar voren en hard. ik zou eens kijken of er deze week iemand is die even kan filmen. ik kan hem nog wel van voren naar achteren rijden. na mijn idee blijf ik wel gewoon ontspannen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:04

Sorry ik heb niet alles van dit topic gelezen dus misschien is het al voorbij gekomen: iets vaker les??
Ik schrijf dat ook omdat u aangeeft dat de les een goed effect heeft en de wedstrijd ook goed ging. Ik neem dan aan dat uw lesgever/geefster de passende oplossing heeft.
Mijn linkerarm is in totaal zes keer 'gerepareerd' en de hand twee keer. Resultaat: een kop koffie oppakken doet al pijn (en ik drink veel koffie :O ). Dit vermeld ik om duidelijk te maken dat ik een beetje de problemen begrijp. Mijn instructeur hielp me door elke dip. Ik heb er wel wat voor moeten laten, want veel centjes gingen op aan lessen. Maar soms helpen een paar lessen kort achter elkaar om 'die handigheid' juist onder de knie te krijgen waardoor u uw paard beter duidelijk maakt dat racen niet gevraagd is en aan de teugels trekken evenmin.
Dit is een tip via een omweg; de raad de tip aan uw instructrice of instructeur te vragen.