stijf zijn en grondwerk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

stijf zijn en grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:02

Waarschijnlijk zijn er al 100den topics over maar heb al gezocht, en kon zo onmiddelijk niet iets vinden.
Bij het vragen van binnenstelling linksom is alles goed, vraag ik die rechtsom is het echt moeilijk voor em, hij protesteert er ook echt tegen terwijl hij het wel kan ;) maar Ik wil toch graag proberen hem wat soepeler te krijgen eventueel door grondwerk. Op google vond ik niet echt heel veel oefeningetjes dus dacht ik mss hier er wat te vinden.

Elise95

Re: stijf zijn en grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:07

Ik heb wel verschillende tips, ik ken namelijk meer paarden die hier last van hebben, de een wat erger dan de ander :P.

1. Probeer het paard te laten buigen, door of er naast of er op een wortel of anders lekkers aan de zijkant te houden en hem dan te laten buigen. En dat beide kanten op. Elke dag weer een stukje verder.

2. In stap op de volte rijden en dan je hand wat van de hals (stelling vragen) en dan de hand weer terug brengen. En kijken of dat werkt.

3. Eerst een volte rijden terwijl je binnen teugel los is, dus alleen op buiten teugel en je benen. Eerst alleen aan de buitenkant begrenzen. Dan nog wat buiging vragen met je binnen been en dan het bovenstaande proberen ^.

4. Op de volte en dan de volte groter en kleiner maken.

5. Slalom rijden.

En meer komt er zo snel niet in mij op :+.
Veel succes er mee!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:19

Het is een begin maar ze zal sneller inbuigen in draf als in stap..heb ik de indruk.

pudding_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:00

probeer anders eens met bijzet teugels te longeren ;)

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:01

Veel wendingen maken, voltes etc, vooral de kant waar hij moeite mee heeft, zodat ie wat soepeler gaat bewegen

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:04

Je kunt hem ook wat soepeler proberen te maken door een schouderbinnenwaarts-oefening te doen aan de hand. Is ook een goede training voor de spieren. Geen 15min achter elkaar hoor, dat is veel te lang, maar gewoon een paar keertjes lange zijde op iedere hand (en dat regelmatig doen dus)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 11:34

Ja,maar ik ben daar niet zo handig in in die binnenwaarts oefening aan de hand heb het al vaak geprobeerd maar ze wilt echt niet meegeven...
Bijzetteugels is een idee maar daar heb ik toch ook men vragen rond, dan opteer ik liever misschien dubbele lijnen?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:53

als je dat kan werkt dat prima, maar anders werken bijzetteugels ook heel goed!! Ik moest met mn vorig paard veel achtjes rijden om m soepel te maken, begin met vrij grote achtjes, en stilaan ga je naar kleine achtjes (diameter van 8 a 10 meter) Stel je paard dan wel eerst netjes om op t rechte stukje!!!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:56

Bij mijn pony werkt het beste wat ponylove1995 zegt. Buiten begrenzen en hem met binnenbeen naar je buiten teugel toe rijden. Je binnenhand dan met en met naar binnen (richting knie) laten gaan, en weer terug. Zo maak je het voor hem wat makkelijk om te buigen. Het is vooral een kwestie van oefenen en geduld hebben.

Misschien kan longeren met dubbellonge ook helpen!