midden in het zadelmak maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cadee

midden in het zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 21:54

Zoals sommigen al weten, zijn we een 4 jarige merrie aan het zadelmak maken,
we zijn nu 1 week bezig.
En alles gaat zoals gepland.
de huidige ruiter is er wel al eens afgevallen, tijdens een verschietmoment.
ik denk dat ik mij daar geen zorgen over moet maken ?
Volgens mij heeft ze geen slecht karakter.
Ze accepteert alles, en volgt ons zoals een hond.
Ze is heel sociaal, en lief.
Ze laat alles toe, wassen poetsen,hoefsmit.
We hebben alles een beetje gedaan volgens het boekje, en op een paardvriendelijke manier.
Ze reageert al zeer goed op het zadel en hoofdstel, en de longe.
in het begin zijn we gewoon gaan hangen.
ook daar gaat ze heel ontspannen stappen (aan de hand, met ruiter hangend)
dan zijn we (dag later) op gaan zitten.
Met eerst goede voorbereiding.
Eerste dag geen probleem, 2de dag van erop zitten verschoot ze (er waren veel mensen, veel lawaai )
En verschoot ook nog eens van het gewicht en ging als volgt wel gaan bokken, toen is de ruiter wel gevallen.
Daarna is hij er nog een 5 tal seconden op gaan zitten, om toch goed te kunnen afronden.
De volgende dag weer op gaan zitten en stappen, aan de hand.
Tot hier.
Wat is de volgende stap ?
Ze is goed van karakter.
Ze laat alles goed toe.
Maar is nog wat bang, niets overhaasten.
Ze is 4 jaar.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:04

Ook al is ze braaf en doet ze het goed doe je er verstandig aan om er iemand bij te halen die dit al vaker gedaan heeft, al helemaal je het nu op Bokt moet vragen en zelf niet weet hoe je nu verder moet.

Je moet het paard laten wennen aan het gewicht, stuur en gewoon alle basis is nu heel belangrijk, je moet het in een keer goed doen zodat je later geen dingen hoeft te corrigeren, en je moet weten hoe, iemand met verstand van zaken vind ik bij een paard beleren echt een must.

germie

Re: midden in het zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:33

De volgende stap is los stappen, dan los in draf (sommigen geven de voorkeur aan draven aan de longe, maar ik doe het liever in vrijheid). en als dat goedgaat de galop.
Maar er zijn veel wegen die naar Rome leiden.
En kennelijk heb je nog geen idee hoe je de volgende stap aan moet pakken, dan zou ik iemand erbij halen die meerdere paarden ingereden heeft.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 11:28

germie schreef:
De volgende stap is los stappen, dan los in draf (sommigen geven de voorkeur aan draven aan de longe, maar ik doe het liever in vrijheid). en als dat goedgaat de galop.
Maar er zijn veel wegen die naar Rome leiden.
En kennelijk heb je nog geen idee hoe je de volgende stap aan moet pakken, dan zou ik iemand erbij halen die meerdere paarden ingereden heeft.

nee, dat is niet de bedoeling.
ik dacht meer aan het blijven aan de hand stappen tot het paard zich 100% ontspant.
Als we te snel gaan, gaan we fouten maken...
ik wou gewoon weten wat jullie zouden doen, ik zit niet vast ofzo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:47

Lijkt mij logisch dat je aan de hand blijft stappen totdat het paard ontspant, en deze stap zijn jullie al mee bezig. Dan is de volgende stap los stappen. Je vroeg om de volgende stap, tja, spraakverwarring? Ik zie de stap die je nu doet, ook al is dat nog niet geheel perfect als iets logisch wat je eerst afrondt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:00

HAR-->RT-P

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:05

Volgende stap is in mijn ogen niet los stappen, maar aan de longe zelfstandig stappen, aan de longe zelfstandig draven en galopperen en daarna pas los.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:59

Chrisje_83, dan doe je het dus anders dan ik (en zoals ik ook al aangegeven had kiezen sommigen voor de longe). Ik rij het liefst zo snel mogelijk los.
dus stap met iemand die het paard vasthoudt, dan iets langer vast, als degene die het paard vasthoudt een meter of 4 ernaast kan lopen, dan los, met de persoon er nog naast. En die persoon trekt zich steeds meer terug. Dan rij je dus in stap los. Vervolgens ga je als dit goed gaat gewoon los in draf, paar pasjes draven. En als dat goed gaat dus de galop.
En zo heeft iedereen zijn eigen manier.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar je moet wel weten wat je doet. En daar gaat het hier om.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:03

Gewoon zo door gaan zoals je bezig ben, stapje voor stapje en op je gevoel af gaan en mocht het nodig zijn ook stapjes terug maken.
IK zou zeker in het begin alleen maar stappen en pas gan draven als het paard beter in balans is, zorg ook dat de ruiter geen stoorzender is door te veel in de rug te gaan zitten,
doe het stapje voor stapje en op gevoel , het is een jong dier , neem er de tijd voor en blijf ook leuke dingen doen, laat het rijden niet bovenaan staan.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:54

@ gernie, er zijn zeker meer wegen die naar Rome leiden. Ik vind het zelf heel prettig om even "vast" te zitten en toch al redelijk "vrij" te zijn met die longe. Mochten ze een keer gek doen is er altijd nog iemand met longe en zweep bij die kan reageren. Los wordt dat al wat moeilijker vaak.

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:01

Ik zou ook gaan voor zelfstandig stappen en draven aan de longe. Helemaal wanneer een paard nog wat onzeker is, dan heb je de longe nog om een eventuele race door de bak te voorkomen.

Maar het belangrijkste is idd dat ze eerst ontspannen is, let er alleen wel op dat je paard niet gaat 'hangen' op degene die ernaast loopt. Het kan dan in de toekomst erg moeilijk worden om zelfstandig door de bak te komen.

Je kan het stappen aan de hand uitbreiden door steeds meer ruimte te krijgen. Degene die het paard aan de hand heeft laat de longe steeds iets langer worden. Mocht het paard dan wegschieten kan ze niet zo ver weg.

Ik weet niet of de ruiter ook een touw of beugelriem om de hals van het paard heeft? Dit vind ik zelf altijd erg prettig, vooral bij paarden die wel eens wegschieten. Je kan dit dan opvangen met de band om de nek, zonder te veel aan de mond te komen en te 'ploffen' in het zadel.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:03

hoi TS, je zegt dat jullie nu een week bezig zijn, maar waarmee? met het hangen en zitten, of met het hele zadel/hoofdstel/longeren gebeuren?
1x hangen en de dag erna erop vind ik persoonlijk wat snel, vaak is een paard de eerste keer wat overdonderd.
ga ook eens een keer aan de rechterkant hangen(als de ruiter handig genoeg is!)
klop op de hals, op het zadel, achter het zadel...
doe even een stapje terug, en ga inderdaad weer een paar keer stappen en hangen, veel op en af stappen, als je zit een beetje bewegen zodat ze weet dat er wat op haar rug zit wat kan bewegen.
en zoek een goed moment van de dag uit, waarop het niet te hard waait en er niet teveel lawaai en mensen rondom zijn.
het paard is jong, en om zich dan op de juiste dingen concentreren is lastig.

daarna komt de volgende stap met zelfstandig stappen aan de longe, doe dit ook een paar dagen achter elkaar, links en rechtsom.
als je eenmaal klaar bent om te gaan draven, is het meestal helemaal niet meer zo eng dat er iets op de rug beweegt enz.