problemen met halthouden op je zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

problemen met halthouden op je zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:48

Mijn doel bij het rijden is om zo min mogelijk mijn paard te storen met met mn handen. Ik rij nu een jong paard en ben bezig met de overgangen. De overgang naar halthouden gaat echter nog wat moeizaam. Ik wil het paard op mn zit laten halthouden maar mevrouw (type zenuwpees) wandelt gewoon door. Pas als ik inkom met mn handen gaat ze stilstaan maar vaak loopt ze daar ook doorheen en moet ik (voor mijn gevoel) teveel met mn hand doen. Wie heeft tips??

Popcorn19

Re: problemen met halthouden op je zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:50

Reageert ze op je stem? Dus als je hoo zegt dat ze hiernaar luisterd? Dat is wel heel handig ook met draf of galop, zodat dit onder het zadel goed gaat en aan de longe. Denk dat dit je wel is kan helpen. Dus er naast lopen en dit dat gaan oefenen. Succes

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:44

Ik gebruik mn stem wel maar ze reageert er niet super op. Het gekke is dat ze de overgangen van galop naar draf en draf naar stap wel netje op hulpen en stem doet zowel onder het zadel als aan de longe. Misschien inderdaad eens oefenen aan de hand.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:59

wat gebeurt er als je denkbeeldig tot 4 telt, alle benen nog nog 1x opgetilt en netjes neergezet om halt te kunnen houden. Ja armen worden zwaar (zonder je houding te verliezen) en bewegen minder mee, eventueel sluit je ze als op je zit niet genoeg doorkomt. Ik denk altijd dat ik een gewicht van 100 kilo aan mijn ellebogen hebt hangen en een anker uitgooi.

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:01

Ik zou in het begin toch je handen er even bij gebruiken dat ze het wat beter snapt zo dat je later op een kleinere hulp ( dus alleen je zit ) kunt halthouden.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:58

vooral rustig en lang uitademen door je mond en niet meer meebewegen met je zitbeenknobbeltjes ;)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 08:59

lailapri schreef:
wat gebeurt er als je denkbeeldig tot 4 telt, alle benen nog nog 1x opgetilt en netjes neergezet om halt te kunnen houden. Ja armen worden zwaar (zonder je houding te verliezen) en bewegen minder mee, eventueel sluit je ze als op je zit niet genoeg doorkomt. Ik denk altijd dat ik een gewicht van 100 kilo aan mijn ellebogen hebt hangen en een anker uitgooi.

Ik kan me hier niet echt iets bij voorstellen. Zou je kunnen uitleggen wat je precies bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:02

Sommige paarden hebben gewoon meer moeite met halthouden.
Probeer idd zelf te ontspannen maar vergeet vooral niet licht je been eraan te houden, zodat het paard niet te sterk kan worden in de mond.
Ga het niet tot vervelends toe aan oefenen, probeer het per dag gewoon 5 keer te doen en niet te vaak herhalen. Van dit soort dingen worden ze vaak alleen maar onrustig en onzeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:08

Juist jonge paarden hebben vaak moeite met halthouden, dus ik vind het niet zo vreemd dat deze overgang meer moeite kost dan anderen.
Als ze nu door je zithulp heen blijft stappen is dat waarschijnlijk gewoon nog niet duidelijk genoeg, daarom zou ik eerst duidelijk maken wat je wil en dan de hulpen kleiner maken.
Ik zou beginnen met wel een kleine hulp met je teugels, zodat duidelijk is wat je wil. Vervolgens niet te lang willen blijven staan voor je weer wegstapt (wel duidelijk stilstaan, maar geen 4 seconden). Als je paard snapt wat de bedoeling is kan je de teugelhulpen kleiner maken, totdat het je helemaal op de zit lukt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:53

stap is een 4 takt, 4 tellen. Daar doelde ik op met het tellen. Als je armen zwaar worden ga je automatisch ook dieper zitten en zakt de energie maar je centrum. Soms hou je je namelijk vast rond je schouders en zit je meer boven het paard ipv erom.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:06

Ik vind dit ook vaak moeilijk, en dan ga ik toch weer me handen gebruiken. Deze tips zijn wel heel handig!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:15

ik heb ook eens gehoord van adem in te houden omdat je dan ook stopt met meebewegen en een paard hierop reageert, nou de mijne ook niet, die stapt rustig door alsof er niets aan de hand is...
Die moet ik ook eerst een aantal keer op duidelijke stem en teugelhulpen doen halthouden vooraleer ze terug op zit en gewoon het "sluiten" van benen en hand reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:23

petitparis schreef:
ik heb ook eens gehoord van adem in te houden omdat je dan ook stopt met meebewegen en een paard hierop reageert, nou de mijne ook niet, die stapt rustig door alsof er niets aan de hand is...
Die moet ik ook eerst een aantal keer op duidelijke stem en teugelhulpen doen halthouden vooraleer ze terug op zit en gewoon het "sluiten" van benen en hand reageert.

Juist niet adem inhouden, dan creeer je spanning in je lijf, uitademen wil bij sommige paarden helpen omdat je dan ontspant.