ik loop tegen een paar probleempjes aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

ik loop tegen een paar probleempjes aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:01

wie kan mij helpen??
even over mijn pony:
Ik heb een ontzettend lieve, maar drukke arabische merrie.
ze is 100% arabier. Ik heb haar nu al een half jaar en ik rijd
al een jaar op haar. Op het begin was het een en al hobbelen,
en toen had ik nog bijna geen controle over haar, ik kon overal
heen sturen maar ze ging gewoon veel te hard! Ik heb altijd al
les op der gehad, en het gaat nu veel beter!
Ze is ook ontzettend gevoelig, dus als ik zenuwachtig ben is zij
dat ook, ben ik druk, is zij dat ook... Ik heb al met al heel veel
van haar geleerd, maar toch heb ik nog een paar probleempjes:

1. Ze rent heel hard de stal uit, aan het halster niet, met zadel en alles
wel. zo is ze dus laatst uitgegleden en is ze nog banger waardoor ze bijna
niet meer met zadel en hoofdstel de stal uit durft. Het gaat al wel beter
maar het zou fijn zijn als ze wat rustiger haar stal uit liep.

2. Ze kan ontzettend mooi aan de teugel lopen, alleen in galop wil het
niet goed lukken, dan wil ze heel hard gaan, en als ik haar dan rustig heb
onder controle en dat gaat een tijd goed en ik vraag haar iets meer naar
beneden, dan gaat ze weer heel hard...

3. Ze kan ook waanzinnig goed springen, alleen ze kan niet rustig op de
hindernis af gaan, hoe laag die ook is, en als ik haar dan inhoudt dan
weigert ze. Als ik haar laat gaan vliegt ze gewoon over de hindernis,
maar dan gaat ze gewoon te hard.

wie weet hoe we deze 3 probleempjes kunnen oplossen??

Groetjes Sophie!

Seltje

Re: ik loop tegen een paar probleempjes aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:06

Hier herkennen ik direct een arabier in, die willen nu eenmaal graag hard gaan. Dat voor de sprong, maak het haar moeilijk, een slalom voor de sprong, of vanuit een kleine volte de sprong op draaien, of drafbalkjes leggen...

Dan dat stalprobleem lijkt op angst en pijn, past het zadel goed? want ze associeert zadel en stel= pijn, of misschien dat het aansingelen voor haar niet zo plezant is, of misschien heeft ze ooit eens iets voor gehad en daarom associeert ze stal+ zadel is pijn. de oplossing: heel rustig aan doen, elk stapje dat zij braaf zet, beloon je. Is ze stout, zet ze dan terug in haar stal en begin opnieuw, stapje voor stapje, geef haar vertrouwen.

Het gelopprobleem weet ik niet direct een oplossing voor zonder foto's ofzo, maar ik denk dat je lesgever je daarmee het beste kan helpe.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:08

1.kan je niet ergens anders dan in de stal opzadelen?
2. op de volte blijven
3. in draf op de hindernis ( hoeft niet hoog te zijn) afgaan en vlak voor uit je zelf stoppen. elke keer als je aanvoelt dat ze onder je weg loopt zet je haar stil ;)
ik kan niet precies zeggen want ik ben je instructrische niet. dit is wat ik ook heb geproeerd want daar had ik ook moeitje mee. ( ookal ist geen arabier)
succes!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:11

Seltje schreef:
Hier herkennen ik direct een arabier in, die willen nu eenmaal graag hard gaan. Dat voor de sprong, maak het haar moeilijk, een slalom voor de sprong, of vanuit een kleine volte de sprong op draaien, of drafbalkjes leggen...

Dan dat stalprobleem lijkt op angst en pijn, past het zadel goed? want ze associeert zadel en stel= pijn, of misschien dat het aansingelen voor haar niet zo plezant is, of misschien heeft ze ooit eens iets voor gehad en daarom associeert ze stal+ zadel is pijn. de oplossing: heel rustig aan doen, elk stapje dat zij braaf zet, beloon je. Is ze stout, zet ze dan terug in haar stal en begin opnieuw, stapje voor stapje, geef haar vertrouwen.

Het gelopprobleem weet ik niet direct een oplossing voor zonder foto's ofzo, maar ik denk dat je lesgever je daarmee het beste kan helpe.

het zou het beide wel kunnen zijn, maar ik denk echt dat het puur angst is. ze draait haar ogen helemaal weg en oren plat in de nek, en zo snel mogelijk de stal uit. of ze wil niet, of ze wil snel, daarna is er niks meer aan de hand...

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:13

Ik vind het zoiezo niet zo geweldig om een paard in zn stal op te zadelen, vind het toch zijn of haar eigen plekje en zem oet zich daar 100% veilig voelen. Is het inderdaad geen idee om haar ergens anders op te zadelen?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:15

ja, dat kan wel maar het is er vaak vol, dit geld alleen voor de les, anders zadel ik altijd buiten op, maar er worden er ook paarden afgespoten enzo, dus dat kan niet altijd...

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:17

Vind het een beetje kort door de bocht dat alle arabieren hard willen..

Heel vaak oefenen aan de hand met stal in-uit gaan. zelf rustig blijven.

heeft ze niet gewoon een hoog galloptempo? als je haar graag naar beneden wilt rijden probeer dan niet alleen terug te rijden maar vooral ook voorruit. Ik denk dat je dit wel het beste met je instructie kan bespreken, want zo vanaf de computer kan je niet goed bepalen waar het aan ligt en wat de beste oplossing is.

Ook bij het springen moet je zelf rustig blijven, in draf op de hindernis af en meteen erna weer terug in draf. Als ze toch voor de hindernis begint te rennen maak je een volte en rijd je opnieuw aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:28

"probleem"1: ik denk dat je paard in het verleden met zadel achter de deurstijl is blijven "haken" en hierdoor angst heeft ontwikkeld. Als ze zo snel de stal uitspringt is de kans groter dat ze iets raakt of gaat glijden, wat de angst alleen maar groter maakt.
Dus best ergens anders opzadelen en/of voorzichtig proberen te desensibiliseren. door bv hoofdstel aan en alleen een elastische dekensingel, daarna een dekje met singel (deken of longeer) en als laatste weer je zadel. Bouw dit heel rustig op, van zodra ze echt te angstig wordt bereik je toch niks meer. neem je tijd zet haar stil in de deuropening (de ene keer met haar schouders in de deur, dan thv haar buik, achterhand,...)

"probleem" 2: moeilijk te zeggen vanachter de computer, ik zou zeggen goed overleggen met je instructrice, want zonder te zien wat er juist gebeurd kan ik je niet veel raad geven.

"probleem" 3: groeit verder uit het 2de. eerst meer controle zoeken en de dressuurmatige basis meer bevestigen zodat je bij het springen meer controle hebt

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:56

xShanty schreef:
Vind het een beetje kort door de bocht dat alle arabieren hard willen..

Dat was ook niet mijn bedoeling, het valt me gewoon op dat er veel arabieren wel wat karakter hebben en graag eens goed doorlopen

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:17

calypsoo schreef:
1.kan je niet ergens anders dan in de stal opzadelen?
2. op de volte blijven
3. in draf op de hindernis ( hoeft niet hoog te zijn) afgaan en vlak voor uit je zelf stoppen. elke keer als je aanvoelt dat ze onder je weg loopt zet je haar stil ;)
ik kan niet precies zeggen want ik ben je instructrische niet. dit is wat ik ook heb geproeerd want daar had ik ook moeitje mee. ( ookal ist geen arabier)
succes!

Dit zou ik niet zo snel doen. Je leert haar dan weigeren aan in plaats van springen. Ik zou inderdaad met je instructrice overleggen. Wat je misschien wel kan doen is, los van het springen, veel overgangen rijden en veel schakelen in het tempo. Voor het springen kan je dat dan een paar keer herhalen in de hoop dat ze zich meer op jou gaat focussen in plaats van op de hindernis.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:29

Het antwoord van petitparis sluit ik me helemaal bij aan. Loop de komende tijd zonder zadel de stal uit en zadel haar buiten op en daarna langzaam opbouwen. Verder had ik een welsh x arabiertje met dezelfde spring gewoontes.

Wanneer ik ging galopperen ging ze harder en harder, oplossing hiervoor klinkt heel raar maar is zelf bijdrijven! Neem zelf weer controle over het tempo, en dit in eerste instantie door wat aan te drijven en pas daarna weer terug te nemen. Dus op de volte en steeds schakelen, en dit met zo min mogelijk druk op je teugels. Uiteindelijk gaat ze misschien alleen maar rennen door de spanning die ze voelt vanuit de ruiter. Dus ontspannen, wat harder rijden en weer even terugnemen. Dit gaat niet in 1 lesje goed, gewoon heel vaak consequent met veel geduld een ontspannen tempo van haar vragen.

Als je het tempo zo wat meer onder controle hebt kun je het springen wat gaan aanpakken.
Ik zette mijn pony vaak op een volte voor de hindernis, gewoon een middelgrote en reed dan wat rustige galop voltes en dan onverwacht de hindernis over en daarna weer zoals boven het galop tempo weer controleren.

In eerste instantie is springen dan niet echt leuk omdat je misschien 50 rondjes galloppeert en 5x springt, maar het hielp mij wel erg!
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:48

Voor probleem 2 en 3 ga ik helemaal mee met "petitparis" maar op je eerste vraag dat uit de stal rennen, daar ga ik eigenlijk vanuit dat ze binnen het uur leert om netjes en braaf uit die stal te lopen, daar durf ik een weddenschap op te doen.
Er is waarschijnlijk ooit wel eens iets gebeurt maar het komt er hier op aan dat de ruiter/begeleider genoeg leiderschap toont en dat je paardje dit ook zo gaat zien.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:44

1. Ze rent heel hard de stal uit, aan het halster niet, met zadel en alles
wel. zo is ze dus laatst uitgegleden en is ze nog banger waardoor ze bijna
niet meer met zadel en hoofdstel de stal uit durft. Het gaat al wel beter
maar het zou fijn zijn als ze wat rustiger haar stal uit liep.
Is het mogelijk om haar inderdaad aan het hek op te zadelen in het begin? Als ze braaf uit stal loopt met halster, zou je dit eerst even kunnen proberen.
Daarna kan je eerst met een halster om en een dekje op de stal uit lopen,. Gaat dit goed, doe je op het dekje ook je zadel. Gaat dit ook weer een tijdje goed, probeer je het zonder zadel, maar met hoofdstel. Ook dit weer een paar keer proberen.

Weet je zeker dat je haar op de goede manier nageeflijk laat lopen? Zet ze haar rug misschien vast? Longeren met hulpteugels? Heeft z\e op medisch gebied ergens last van? Hoeft niks ernstigs, maar als een wervel niet lekker zit, kan het voor haar al veel pijn doen als ze dan nageeflijk moet lopen in galop. Misschien vind ze het gewoon erg moeilijk en heeft het training en geduld nodig..

3. Ze kan ook waanzinnig goed springen, alleen ze kan niet rustig op de
hindernis af gaan, hoe laag die ook is, en als ik haar dan inhoudt dan
weigert ze. Als ik haar laat gaan vliegt ze gewoon over de hindernis,
maar dan gaat ze gewoon te hard.
Probeer haar ver voor de hindernis in te houden en pas vlak voor de sprong meer vrijheid te geven.
Kom bijvoorbeeld aan in een arbeidsdraf, en ga vlak voor de sprong pas in galop.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 08:21

iedereen bedankt voor de tips!
ik zal er zeker wat aan hebben!
kimmie88 schreef:
Weet je zeker dat je haar op de goede manier nageeflijk laat lopen? Zet ze haar rug misschien vast? Longeren met hulpteugels? Heeft z\e op medisch gebied ergens last van? Hoeft niks ernstigs, maar als een wervel niet lekker zit, kan het voor haar al veel pijn doen als ze dan nageeflijk moet lopen in galop. Misschien vind ze het gewoon erg moeilijk en heeft het training en geduld nodig..

ik weet wel dat ze haar hals heel vast zet met voltes, ik heb geen idee of dat er wat mee te maken heeft...
verder heeft ze medisch zover ik weet niks...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:16

Als ze haar hals vastzet, kan het gevoelig zijn om dan in galop juist te ontspannen.
Zet ze haar hars ook wel eens vast tijdens draf en stap?
Dan zou je namelijk kunnen overwegen om een kraker erbij te halen. Die kraakt alles weer los, zover het los kan. Dan even een paar dagen niet rijden en je hebt een heel ander paard onder je kont :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 12:26

helpt dat echt Kimmie?
mijn vriendin met zeer veel wedstrijdervaring heeft er 2 keer op gereden en dioe zegt dat ze haar als best vast zet, zeg maar vooral met voltes, stelling vragen enzo...
op voltes zet ze haar hals overal vast, dan lukt het me ook niet stelling te vragen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:30

Als zij al vast zit, moet je haar juist niet vastzetten.
Je kan eerst even proberen om de kant die zij vast heeft 'los' te laten. Wel normale teugeldruk, maar niks extra's vragen.
Via de andere kant haar los maken, maar vooral met je benen.

Een kraker helpt voor veel dingen, maar als er medisch iets verkeerd zit, niet. Het is geen DA.
Maar als er een spiertje of een werveltje verkeerd zit, is dat op te lossen met een kraker

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:35

Maar je geeft aan, altijd al les te hbeben op haar. Wat adviseerd je instructrice?
Vraag anders aan haar of zij denkt dat een kraker zou kunnen helpen, of dat er rijtechnisch een fout zit.