Omscholen van Western naar Engels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christel1164

Omscholen van Western naar Engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 09:44

Paard is aantal jaar Western gereden, ws wel Engels ingereden.
Loopt erg laag met het hoofd. Draf is langzame jog. Is op de buitenteugel gereden.
Ik wil er recreatief mee rijden en ben Engels geschoold. Iemand tips?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:00

Les nemen van iemand die bekend is met beide stijlen is het meest eenvoudig.. Of les nemen van een westerntrainer, als je toch recreatief wilt gaan rijden maakt het niet zo gek veel uit zolang jij en je paard elkaar goed begrijpen.

Westernpaarden kunnen trouwens net zo goed vlot draven als engels gereden paarden. Gewoon wat meer het gas erop :D

petitparis

Re: Omscholen van Western naar Engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:06

liever hoofd te laag dan te hoog (zolang ze niet op je hand gaan hangen) en voor de draf zal je hem gewoon iets meer moeten activeren...

En als het goed is dan is een engels geleerd paard ook op de buitenteugel gereden, deze bepaald de grote van je volte, je tempo,...

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:30

Ik heb wel Western gereden, maar de teugels en zadels vindt ik niet prettig. Neckreining wel, maar dat kan een Engels geschoold paard ook. Wil het paard wel dressuurmatig kunnen rijden ivm soepelheid, af en toe een sprongetje en er gaat ook mee gement worden.
Paard laat merken dat binnenteugel aannemen ongewenst is. Hoofd is echt te laag, zeg maar op grasspriet hoogte :-) Binnenoog is op volte niet te zien. Paard wordt met vrij losse teugels gereden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:05

Z'n lage hoofdhouding is bij western net zo goed ongewenst, niet accepteren van binnenteugel gebruik ook en als paard niet verzameld loopt wordt er bij western net zo goed mondcontact gezocht. Lijkt erop dat paard ongeacht de rijstijl nog veel te leren heeft.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 12:27

Oh nee? Ik zie die western paarden altijd zo laag lopen. Zal ook wel niet goed zijn dan. Dacht ik toch altijd dat dat gewenst was hahaha. Afijn, dan gaan we gewoon verder lekker aan de slag en gaan we ons eigen ding doen. Thanks for de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:13

Zo te lezen heb je geen probleem met een paard dat anders geschoold is dan dat jij het zo willen rijden, maar met een paard dat een paar flinke problemen aangeeft.

Hoe laat het paard merken dat contact op de binnenteugel ongewenst is? Westernpaarden hebben geleerd goed na te geven op teugelcontact, maar moeten wel degelijk inbuigen voor het binnenbeen en ruimte op binnenteugel.
Ook de door jou genoemde hoofdhouding is totaal ongewenst in de westernsport.
Ik zeg; begeleiding zoeken en eerst maar eens voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts, en goed aan de soepelheid werken, zowel onder het zadel als met grondwerk. Doe je dat laatste ook met dit paard? En hoe loopt het dan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:52

Western of engels tegenover elkaar gaan afwegen is gewoon zinloos, er zijn idd verschillen maar als het paard goed beleerd is dan is alles er mee mogelijk.