Nu dit weer....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Nu dit weer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 22:08

Hallo bokkers,

Het bokprobleem uit mijn vorige topic is nu voorbij. Mijn merrie is na het opbouwen na een spierprobleem weer lekker aan het werk en hierdoor is het bokken overgegaan. Echter, nu doet zich weer een ander probleem voor (zucht): vliegensvlug omdraaien of wegspringen voor tegemoetkomende paarden in de bak. Vorige week draaide ze ineens vliegensvlug om voor een galoperend paard wat haar tegemoet kwam: wij gingen linksom op de hoefslag en dat paard passeerde haar iets te dichtlangs. Ik heb het genegeerd en ben rustig verder gereden. Vanaf dat moment ging ze het echter doen bij elk paard wat haar passeerde en het werd steeds erger. Draaide ze in eerste instantie alleen om als zij op de hoefslag liep en gepasseerd werd, nu draait ze voor alles om en maakt het niet meer uit waar zij loopt en op welke afstand het paard haar tegemoet komt. Vandaag waren we met twee paarden in de bak (50 x 70m), notabena met haar buurpaard. We hadden eerst samen over het terrein een half uur gestapt. Dit gaf helemaal geen probleem, maar in de bak draaide ze zich steeds voor hem om ondanks dat er zeer veel ruimte tussen hen was (15 meter) en zij niet op de hoefslag liep. Gisteren reed ik eerst alleen in de bak, geen probleem. Er komt iemand bij, meteen omdraaien. Die combinatie is toen weggegaan en was ik weer alleen. Heerlijk gereden. Ik kan en wil het probleem niet vermijden omdat ik bijna nooit alleen kan rijden en ik straks ook weer wedstrijden wil gaan rijden en ik dan ook niet alleen kan losrijden. Eerlijk gezegd raak ik langzamerhand ook meer gespannen wanneer er meerdere paarden in de bak zijn omdat ik weet dat ze zo reageert. Iemand tips?

Donna89

Re: Nu dit weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:46

jeetje, ik heb dit probleem met mijn pony gehad, alleen was dit bij hem toen pure angst... uiteindelijk ben ik met de club mee gaan doen met de carrousellessen.. heb hem gewoon in het diepe gegooit, we waren met 16!! in de bak, toen kon die geen kant meer op en kreeg hij door dat het misschien toch niet zo eng is....

bij hem was het wel echt angst en geen spelletje maar dit heeft (na heel veel geruststelling natuurlijk) wel echt geholpen.. heel af en toe op cc deed hij het nog wel is als er 1 echt te dicht langskwam..

Maar te lezen aan jouw verhaal lijkt het alsof ze een spelletje speelt. probeer hier wel achter te komen of het echt angst is of niet. zo niet dan mag je best een x streng worden, want iedere x als jij het negeert (maar dus niet die ene oefening kan maken) heeft zij gewonnen.

misschien doet ze het juist bij een bepaalde oefening die ze moeilijk vind? denk daar is over na.

heel veel succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:05

Dit heeft niet echt veel met angst te maken hoor, het paard is gewoon niet nageeflijk genoeg, en negeert jouw hulpen teugel en been.
Het paard kan en mag je hier niks in verwijten, want jij laat het eigenlijk gebeuren, je geeft hem die vrijheid en hij maakt daar uitgebreid gebruik van.
Jij zou dus je paardje moeten terechtwijzen net al voor hij daadwerkelijk gaat wegspringen, dus lees je paard en wees duidelijk in je hulpen.

simoneehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:09

je schreef de eerste keer negeerde ik het,
ik ben dan benieuwd hoe je het nu aanpakt?!
want net wat hierboven wordt gezegd is dit wel angst?!
lijkt me vreemd dat ze van de een op andere dag zomaar, zonder een enge gebeurtenis er een angst bij heeft.
misschien is het idd gewoon een trucje om onder het werk uit te komen?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 09:14

Mijn eerste gedachte was angst, omdat ze toen erg dicht gepasseerd werd en ze daar erg van schrok. Toen heb ik het inderdaad genegeerd en er verder geen aandacht aan geschonken en gewoon verder gereden. Omdat ze het vanaf dat moment steeds ging doen en het nu ook steeds gekker wordt, ben ik ook geneigd te denken dat ze er een spelletje van maakt, maar zeker weet ik dat niet. Ik heb haar er gister doorheen proberen te rijden door haar goed op te sluiten tussen been en teugel en haar naar voren te rijden op het moment dat ik voel dat ze het wil gaan doen... Dit gaat dan ook de ene keer goed en zet ze niet door, maar dan ineens gaat ze door alles heen en draait ze toch weer om en ben ik niet snel genoeg.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:38

Anders oefen je even met iemand in de baan dat die langs komt stappen, dan draven en als dat goed gaat dan galoperen. En dat jij dan gewoon stapt, later ook gaat draven en misschien gaat galoperen. Misschien komt het vertrouwen dan weer terug. Belangrijk is in ieder geval dat je zelf niet al gaat denken dat er iets zal gaan gebeuren. Dat is moeilijk, maar als jij er al aan denkt dat ze waarschijnlijk om gaat draaien, zal ze dat ook doen.