Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xAmigo schreef:Ik ga mee met wat er voor mij gezegd is.
En paarden kunnen soms ook lateraal gaan stappen als je teveel druk op de teugel hebt geloof ik.
Maar ik zou ook laten checken op medische problemen, iig voor de zekerheid.
liesje193 schreef:wat is eigenlijk een lateraal stap en een tact fout?
Quir schreef:liesje193 schreef:wat is eigenlijk een lateraal stap en een tact fout?
Weet je wel wat telgang is? Is eigenlijk het zelfde alleen dan in stap. Paard zet linksvoor en linksachter vrijwel tegelijk neer het tilt vrijwel tegelijk op. Dat dan afwisseling links/rechts.
Tactfouten is dat een paard niet continue hetzelfde ritme loopt, maar af en toe een kortere/langere pas er tussen zet.
Dierenarts erbij halen is sowieso geen slecht idee, ook niet wat betreft het lateraal stappen. Zeker niet als het van kortere tijd is.

Quir schreef:Heeft ze het de ene kant erger op in de wending dan de andere kant? Dan kan het ook nog zijn dat je paard extreem rechts of links gebogen is, dat die dus moeite heeft zijn lijf te buigen naar één kant en dat uit in tact fouten in de draf. Daar kan ook het lateraal stappen vandaan komen.
Dus echt proberen recht te richting, door veel voltes om en om te rijden (aantal wat je linksom rijd ook rechtsom rijden, ook al is je paard de ene kant makkelijker). Verder dus de spanning uit het lijf proberen te houden, vind je paard het moeilijker worden en wordt dus wat gespannen. Ga je gewoon even met lange teugel stappen, ontspannen? Pak je haar weer langzaam op en probeer je het nog eens.