Vrijdag had ik bijvoorbeeld privéles. Ik was 20minuutjes voor mijn les begint opgestapt. Ik heb eerst een 5tal minuten met lange (losse) teugel rondgestapt. Dan heb ik mijn teugels korter genomen, maar nog altijd iets langer dan als ik echt actief rijd. Ik heb veel grote voltes met haar gereden, slangenlijnen en soort slingerlijn rond de diagonaal (weet de naam niet meer
) In totaal heb ik voor de les een 5-10 minuten gedraafd op een grote volte (en die steeds opschuiven in de rijbaan) en ook op elke hand dus. In het begin loopt ze altijd met haar hoofd in de lucht. Eens mijn les begonnen was, begon ze te ontspannen en liep ze niet meer zo hoog met haar hoofd. Na een 10tal minuten begon ze met haar hoofd te schudden. Ze doet het niet constant en meestal maar 1keer (1 "schudding").Dit doet ze dus vaker als ik rijd, maar niet elke keer.
Ze heeft in januari een peesscheur gehad. Maar we mogen van de DA al gewoon trainen (niet springen en moeilijke dressuur rijden we ook niet). We werken vooral aan buiging en nageeflijkheid. Soms wijken we eens en doen we een wending om de voorhand.
De rechterkant is haar moeilijke kant en ik heb de indruk dat ze het hier vaker doet. Zelf is rechts ook mijn moeilijke kant en durf ik soms te veel met mijn binnenhand te rijden. Maar we werken hard om dit eruit te krijgen. Ik heb dus veel moeite om haar rechts gebogen te krijgen en ook om op deze kant wendingen te rijden.
Mijn instructrice weet ook niet zo goed hoe dit komt. Het zadel ligt goed op haar, ze wordt gereden met een dubbelgebroken trens (speciaal soort "metaal" maar ik weet niet meer wat juist). De osteopaat is een dikke maand geleden nog geweest. Toen zat ze goed vast in haar nek/schouder en was ze heel stijf, mede door de blessure. De tandarts is ook al geweest, ze had toen wolfskiezen.
Ik kan mij niet meer herinneren of ze dit voor de blessure ook deed of niet. Ik had haar ongeveer twee maanden voor de blessure en ik heb haar toen niet zoveel gereden door examens. Mijn jongere zus reed toen meer met haar.
Dus:
-zadel ligt goed
-rijd met dubbelgebroken trens
-tandarts is geweest
-osteopaat is een dikke maand geleden geweest
Kan dit komen omdat ik nog teveel met mijn binnenhand rijd en wend? Ik ben hard aan het oefenen om dit eruit te krijgen. Op de linkerhand lukt dit goed (op sommige momenten na bv soms in galop). Op de rechterhand vind ik dit moeilijker en lukt dit minder goed (vooral na galopwerk). Ligt dit aan mij?