in overgangen steeds haar hoofd omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

in overgangen steeds haar hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 22:54

wie kent dit ook als ik van draf naar stap ga probeer ik een zo mooi mogelijke overgang te rijden!! maar steeds komt ze dan omhoog met haar hoofd daarna heb ik haar wel weer !
ook van draf naar de galop toe.

hebben meer mensen dit en hoe kan het en wat is er aan te doen... ik heb wel contact met de teugel! maar er gaat toch iets verkeerd ??
anders zou ze het niet doen lijkt me

midgie

Re: in overgangen steeds haar hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:27

Kan een zadel probleem zijn.
Kan ook jou zit of hand zijn, hoe maak je de overgang?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:29

Weet je instructrice het ook niet?

misschien een oefening? ; Je maakt de overgang, als hij het hoofd omhoog doet, ga je weer aandraven, doet hij dit niet ga je gewoon stappen.

Maar het kan inderdaad ook een rugprobleem zijn.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 08:06

nou ik rij heel vaak laag en diep met neusje eruit en ze is apsoluut niet stijf in haar rug gisteren heeft de masseur nog gevoeld.
ik rij een overgang zo ff nadenken hoor hahah
ik rij in draf ga lang zitten en geef iets voor teugel volgens mij en een beetje zwaar zitten . en dan ben ik in stap dan geef ik meteen weer been bij! zodat ze actief weer doorgaat in de stap .
ik rij wel erg op ontspanning dus kan het ook zijn dat ik de teugels te lang heb ?? maar me instructeur zegt het niet dat ik ze te lang heb en heb zelf ook niet het idee .
kan het ook met balans te maken hebben??

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:08

mijn haflinger merrie heeft dat probleem ook.
ze verliest de aanleuning in de overgang waardoor ze haar hoofd weer omhoog doet,even om haar heen kijkt en weer de aanleuning opzoekt..
het is moeilijk en ik heb zelf ook nog niet de ideale oplossing gevonden dus ik kijk even mee :)

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 08:32

ja ik vind het ook zo lastig zo kun je nooit de perfect overgang rijden voor een 7 of zo

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:02

Kan idd ook heel goed met de balans te maken hebben, je zou eens in stelling en buiging op de volte kunnen gaan en in een goeie buiging een overgang terug maken en alleen licht vragen aan de binnen teugel en de buiten teugel echt geven en durf die eens los te laten. ook op de lange zijde.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:39

Overgangen zijn veranderingen in de voorwaartse activiteit van je paard. De motor waar die activiteit vandaan komt is de achterhand. Ga dus meer met je aandacht naar de achterhand van je paard in plaats van de oplossing te zoeken in de voorhand. Het veelgenoemde van-achter-naar-voor rijden. Hoe meer je zelf aan de voorkant doet, hoe meer je paard daar ook zal reageren en zijn houding zal veranderen en dat is nu net wat je niet wil.
Als je aandrijft, denk daarbij aan die motor achter je, die stuur je aan. Aan de voorkant hoef je dan niet veel te doen en de aanleuning blijft goed. Het aantrekken van je onderbuikspieren alsof je je rits dichtdoet = de rem erop, je onderbuik loslaten (niet naar voren 'gooien') = de rem eraf.
Neem de even rustig de tijd ervoor om dit met je paard te oefenen, het is even wennen om van die voorkant af te blijven.
De voorhand/hoofd is je richtingaanwijzer voor mate van aanleuning, stelling en buiging, geen stuur of rem.
Succes.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:47

Ben het met MarChak eens, maar toch nog even een aanvulling. Misschien overval je je paard met je commando om in stap te gaan. Maak haar eerst attent door een halve ophouding te maken zodat zij weet dat je iets van haar gaat vragen.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 17:47

oke dit zijn goede tips ga er zo snel mogelijk mee aan het werk.
dat ze nog niet strek genoeg ik op de achterhand is helemaal waar we zijn nu namelijk bezig om alles van achteren te krijgen .. maar dat is nog wel eens lastig ben veel met galop bezig om het wat sterker te maken! dus ben benieuwd of deze tips ook helpen !!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:30

is bijna altijd een gebrek aan voorwaarts in de overgang, net als MarChak heel mooi uitlegt. Het lijkt tegenstrijdig dat je in een overgang terug naar voren moet blijven rijden, maar dat is dus wel zo. Veel schijnovergangen rijden (dus doen alsof je van draf naar stap gaat, maar dan net voordat je in stap komt, weer rustig wegdraven). Dan leer je het paard wachten en voorwaarts blijven. Succes!

Jockeyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:38

Ik had dat met een manege paard. Was best vervelend. Maar wij doen er niets aan. Maar ze doet er niet zo hard dat de teugels uit mijn handen glippen. Mischien vind zij dat prettiger. :D ;)

Jockeyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:39

Maar ik heb geen tips helaas ;(

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:29

dat doen echt heel veel paarden.
ik rij zelf ook vele paarden en zelfs bij een dressuurknol die Z is getraind krijg ik het amper voor elkaar.
als je een overgang rijdt moet je de handen wat meer gaan sluiten.
een beetje ophouden in de mond en wakker maken van achteren.
zo moet je de overgangen rijden heb ik het nu sinds kort geleerd en het werkt.
en als ze het niet doet rij je terug. maak je haar netjes en rij je weer weg.
net zo lang tot ze het wel doet.
en tussentijds proberen toch iets te spelen bij de overgang.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 20:19

oke maaike dat is ook wel een duidelijke tip en zelf de Z paarden!!! die het hebben oke dat had ik niet verwacht

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:26

maai_ke schreef:
dat doen echt heel veel paarden.
ik rij zelf ook vele paarden en zelfs bij een dressuurknol die Z is getraind krijg ik het amper voor elkaar.
als je een overgang rijdt moet je de handen wat meer gaan sluiten.
een beetje ophouden in de mond en wakker maken van achteren.
zo moet je de overgangen rijden heb ik het nu sinds kort geleerd en het werkt.
en als ze het niet doet rij je terug. maak je haar netjes en rij je weer weg.
net zo lang tot ze het wel doet.
en tussentijds proberen toch iets te spelen bij de overgang.

Dit pas ik ook toe bij die van mij, als je een overgang terug maakt maak ik een ophouding van voren en gheef ik been, zo hou ik haar wel actief van achter en blijft ze nageeflijk in de overgang en ga veel tempowisselingen rijden, en dan oefenen om nageeflijk te blijven, veel schijnovergangen. En als je voelt dat ze in de overgang terug weer haar hoofd omhoog wil doen, meteen voorwaarts rijden zodat ze weer terug naar de basis gaan en verder gewoon oefenen.
Succes ermee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:29

Het is wel een teken van verzet, en dus ook geen nageeflijkheid , zie checkpoint 1 , hoofd -nek -hals , dus specifiiek ook daarop je training gaan baseren.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:11

Bij de overgangen goed je benen blijven gebruiken, om ze zo actief mogelijk te houden. Dan word de hoofd houding rustiger