Verzet? Of te moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OldSkipper

Verzet? Of te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:39

Ik rijd sinds enkele weken een fjord (geen type tanker, meer rijpaard vrij slank, toch goed bespierd en 1.53 groot), deze is 13 jaar oud en heeft de afgelopen 7 jaar niet veel gedaan op af en toe een rondje met een 2 span na.

Ik ben rustig bezig hem los te werken, dit doe ik door veel te stappen en veel kleine voltes en 8-jes te rijden. Hij lijkt moeite te hebben met het bit (een enkel gebroken trens), als hij dat in heeft gaat hij heel langzaam lopen vooral in draf, hij krult zicht helemaal op, zijn rug gaat bol, zijn kont gaat eronder en zijn hoofd gaat achter het bit. En als ik hem dan voorwaarts probeer te krijgen dan geeft hij een bokje. We hebben hem een paar keer zonder bit proberen te rijden, dit ging opzich prima, het 'verzet' was weg en hij liep lekker door, maar ik kon hem in draf niet normaal op de volte krijgen. Hij valt dan zowat om als hij door de bocht gaat (net zo'n motor die plat door de bocht gaat). Stelling en wat buiging in zijn lijf kon ik er niet in krijgen. Nu heb ik het bit weer terug in gedaan, maar krijg meteen weer de bokjes. Wat zou het zijn? is zijn lijf zo stijf dat hij het gewoon te moeilijk vind, of is hij gewoon dwars ? Dat laatste geloof ik zelf niet echt, ik heb zelf het idee dat rechtop in draf met wat stelling, buiging (in zijn lijf) en voorwaards op de volte te moeilijk voor hem is.

Volgende week krijg ik een dubbel gebroken trensje, ik hoop dat hij hier minder fel op reageerd. Wat kan ik nog meer doen het voor hem makkelijker te maken zijn lijf te buigen? Zou het verzet komen door het bit, of door dat ik dan 'te veel' van hem vraag?
Laatst bijgewerkt door OldSkipper op 11-06-10 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellissima_

Re: Verzet? Of te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:43

Wat dacht je van het zadel of zijn rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:44

Als je fjord al 7 jaar weinig gedaan heeft dan zou ik eerst beginnen met wat grotere figuren dan kleine voltes en achtjes. In deze oefeningen wordt al heel wat rek en strek werk verwacht, en ik denk dat hij in protest gaat omdat hij daar simpelweg de spieren nog niet voor heeft.
Als hij zowat omvalt met de bocht door gaan heeft dat waarschijnlijk ook met slechte bespiering en moeite met zijn evenwicht te maken.

Ik zou dus proberen om hem wat voorzichtiger los te werken, grote voltes, gebroken lijnen, grote 8en etc. Behandel hem maar alsof hij nog niet zo lang zadelmak is, dan moeten ze ook leren evenwicht houden in de bochten.
Waarschijnlijk is dan ook je verzet tegen het bit weg.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:48

Oke dat is inderdaad wat ik zelf denk, dat het voor zijn lijf te veel is. Helaas heb ik niet zo'n heel grote bak tot mijn beschikking, dus erg veel recht en wijd uit lukt helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:54

Misschien dat je met hem kan buiten rijden? Ook buiten kan je dressuurmatig aan de gang, en dan is het vaak wel mogelijk om langere stukke rechtdoor te gaan.

Margoot heeft trouwens ook wel een goed punt, je zou ook aan een lichamelijk probleem kunnen denken. Gezien het zich meer uit als je een bit gebruikt is het misschien verstandig een keer een tandarts naar zijn gebit te laten kijken.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:58

Buiten rijden gaat alleen als zijn vriend mee is (ze staan samen, dus 1 achter laten is geen optie) dat proberen we 1x in de week te doen, vaker gaat helaas niet. T is dus best even behelpen allemaal.

T vreemde is dat hij de stang van voor de wagen wel accepteerd, daar zit wel een lekkere dikke zeem omheen en heeft natuurlijk niet het notenkraker effect van de trens. En voor de kar mag hij lekker recht door recht aan en plat door de bocht..

Ik vermoed daarom dat wat ik vraag lichamelijk gewoon te moeilijk is voor hem, zijn er naast groter en wijder rijden nog meer dingen die ik kan doen hem soepel te krijgen?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:20

het kan best zijn dat hij gewoon lastig is omdat hij het bit moeilijk vindt.
hij is het denk ik ook niet gewend als hij altijd voor de kar heeft gelopen.
sommige paarden zijn gevoelig in de mond en hebben moeite met een gewone trens.
voor deze paarden kan een dubbelgebroken een uitkomst zijn, heeft een vriendin van mij ook gedaan en die rijdt nu weer met heel veel plezier.
voor andere paarden geldt gewoon dat ze vervelend zijn maar dan denk ik dat hij ook zou proberen met bitloos.
het effect dat hij met bitloos door de bochten valt, dat ken ik ook, dat doet de mijne dan ook omdat ze het drukloze niet gewend zijn.
dat wordt opzich wel beter als ze het leren kennen en eraan wennen.
misschien moet je toch de hulp van een professional inschakelen. vaak kunnen deze het wat beter beoordelen en het is lastig beoordelen zonder beeld.

succes nog!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:39

enkel gebroken of dubbel gebroken het zal idd wel een verschil geven hoor, maar het grootste verschil zit in jouw handen, laat meer los !!!!!!!!
Het kan idd wel eens waar zijn dat het buigen niet echt zo heel soepel verloopt, maar dan moet je idd dus gaan oefenen en trainen op dit buigen, zonder training komt zoiets niet vanzelf in orde he.
uiteraard moet je training opbouwen maar er moet wel gewerkt worden en hard ook, en hou daarbij de weegschaal in het oog, belasting en belastbaarheid , en steeds meer vragen wanneer de conditie het ook toelaat.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:10

Mijn handen zijn zeer zeker t probleem niet, ik rijd met zeer lange teugel, waslijnen zo lang en slap waar je je zondagse was aan op kan hangen.. Hij geeft mij meer dan waar ik om vraag, hij loopt 'aan de teugel' uit zich zelf, ik geef alleen hele kleine kneepjes om de stelling er in te krijgen. Verder doe ik alles met mijn been en zit.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:22

Het klinkt of je al heel goed bezig bent .
Maar veel afwisseling en overgagen zijn altijd goed.
Niet te snel en te veel in een keer, als hij lang heeft stilgestaan zal hij spierpijn krijgen, geen ook tijd om te herstellen daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:26

ik denk dat het paardje erg schreef is ( van nature ) en aangezien hij al 7 jaar niks heeft gedaan en nu dingen moet doen kan hij dat niet meer zo goed, dit is met de goede training op te lossen

kijk anders even op : www.paardenbegrijpen.nl

caatje000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:45

Heb je al eens geprobeerd te longeren?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 06:16

Anoniem schreef:
ik denk dat het paardje erg schreef is ( van nature ) en aangezien hij al 7 jaar niks heeft gedaan en nu dingen moet doen kan hij dat niet meer zo goed, dit is met de goede training op te lossen

kijk anders even op : http://www.paardenbegrijpen.nl

Die site ken ik, staat bij mijn favoriten :D Ik vind t erg interesant. Heb ook een poging gedaan, dacht begin hier mee: http://www.youtube.com/watch?v=Dc_qIdgnYYA maar zelfs zo ombuigen lijkt voor hem onmogelijk. Dus dat was geen sucses. Longeren gaat wel, maar zelfs met dubbele longe krijg ik hem niet 'gebogen' , dan mist hij echt mijn been. In stap onder het zadel gaat alles goed, maar zodra we gaan draven beginnen de problemen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 06:26

Misschien (komt hij weer!!!) kun je hem eens na laten kijken door een fysio.Dan weet je of hij erg stijf is en kun je alvast een beginnetje laten maken.
Wat betreft het bit:het dier is gewend met een stang druk op de tong te krijgen,probeer het eens met een ongebroken trens deze werkt minder in op de mondhoeken.Wellicht is het verschil dan minder groot.
Ook als je er naast staat kun je al wat buigen met de hals,ga bij de achterhand staan met een appeltje ofzo en laat het paard zo ver mogelijk naar achteren buigen om het te pakken.

Skoofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:56

NIeuw bit? Zadel? Last van het hoofdstel? Singel pijn of rug pijn ofzo? hEt kan ook vanalles zijn.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:06

Hmm, ik weet niet of het helemaal gelijk is aan het probleem wat mijn (verzorg)paard had. Maar in galop in ieder geval wel, hij liet zich zoals jij zegt helemaal omvallen/schuin. (in verleden, voor mij is hij zelfs met instructeur echt omgevallen!)

Bij mij was het niet zo erg als bij jou, in draf ging het wel wat beter dan jij omschrijft. Maar de galop was echt verschrikkelijk! (eng zelfs..) In mijn geval had mn paard echt te weinig bespiering, en na oa. veel longeerwerk waarbij hij echt op de volte moest en er geen ruiter in de weg zat om zijn balans te verstoren, toch al een stuk verbetering ingekomen. Ik zou hem nu op L niveau schatten, behalve de galop dat is echt ondermaats voor zelfs een Bproef.

Ik wil je aanraden om toch het longeren te blijven proberen, met zo veel ruimte mogelijk, dan hoeft hij namelijk niet ook nog is jou te tillen en is het makkelijker voor hem. Met het rijden kan je proberen om gewoon op de rechte stukken (hoefslag) linkerstelling en dan weer rechterstelling te vragen. Waarschijnlijk is dat in het begin waarschijnlijk het hele rechte stuk voor een beetje kijken te gebruiken, maar er zal vanzelf verbetering in komen. En veel overgangen rijden, helpt ook met de spieren.

Het klinkt inderdaad alsof je goed bezig ben, dus twijfel in ieder geval niet aan jezelf!

Verder kan je (maar ik denk dat dat nog te moeilijk is) ook slangenvoltes rijden.

En misschien wat vreemd, maar kan je niet met het menbit een keertje rijden? Kijken hoe hij dan reageert..