Help, Erg heet met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijnvlinder

Help, Erg heet met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 13:44

Hallo allemaal,

Ik vond het tijd worden om hier om advies te vragen. Ik rijd namelijk tijdelijk een pony bij, en dan vooral om haar met springen rustiger te krijgen.
Ik ben zelf een ervaren springer, en krijg ook les van mijn instructeur als ik deze pony rijd.
Nu is het zo dat deze pony zich zo heet maakt als je gaat springen dat het gewoon gevaarlijk word. Ze trekt op de hindernis af in volle rengalop, niet meer te sturen of te remmen. Ze is ontzettend hard in de mond. Als het dan lukt om haar er langs te sturen gegaloppeerd ze gewoon weer rustig. Verras je haar met een sprong ( door er eerst 10 keer langs te rijden en dan pas te springen) gaat ze er na de sprong weer als een dolle vandoor.
Nu vroeg ik mij af of jullie tips hebben, of een werkwijze waarop ik haar kan gaan trainen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat het meisje wat er op rijd ( 10 jaar ) er ook op kan gaan springen.
Ik hoop dat jullie wat weten!
Alvast bedankt!!

amyz

Re: Help, Erg heet met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:51

Hmm dat klint bekend. Had een pony bij ons op de manege ook, hoe vaak ik daar niet afgestuiterd ben hihi.
Euhm, lastig. Werd met die pony beter als de hindernissen wat hoger waren en er wat meer uitdaging in zat, miss dat als je dat eens probeert en het gaat goed, dat je het dan steeds meer kunt uitbouwen naar een punt waarop de pony ook bij het simpelere werk rustig is. Je kan moeilijk een meisje van 10 een parcourtje van 1,20 later springen :P

Heb je ook al is geprobeerd om de pony voor het springen alvast goed te longeren?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:54

dressuurwerk, zorgen dat je tempocontrole echt goed voor elkaar is. Dus aan een lang teugeltje over balkjes kunnen galopperen, dat soort dingen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:55

Pony leren wachten, in draf op de hindernis af gaan en op de rem vlak voor de hindernis. Trekt die er naar toe voor de hindernis weg sturen.

In uitjes helpt vaak ook erg goed, een balk voor én na de hindernis ook. Wat doet hij als iemand voor de hindernis gaat staan? Rent de pony dan gewoon steke blind er op af, of remt hij af?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:55

Gut! Ik had jaren geleden ook zo'n dolle poown! Erop blijven zitten en sturen was mijn grootste zorg.
Kun je voorlopig niet de hindernissen in een sukkeldrafje nemen en na de sprong zo snel mogelijk terug in stap of halthouden, paar paasen achteruit en terug verdergaan in dat sukkeldrafje?
Het viel me op bij mijn pony als hij eens de hele hindernis omverliep dat hij daarna een stuk voorzichtiger werd. Maar het is dan wel heel belangrijk dat de pony de fout maakt en niet de ruiter. Want anders verdwijnt het vertrouwen in het springen

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 13:59

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hoger springen heb ik geprobeerd om te kijken hoe ze dan springt. Omdat ze zo hard gaat word ze slordig en gooit ze er veel balken af.

Het dressuurwerk is naar mijn mening goed. Ze loopt nu op M2 niveau met winst voor het Z. Dressuur matig is ze ook erg kalm. Je kunt haar bewijs van spreken een proef aan de lange teugel laten lopen.

Het iedere keer stop zetten voor de sprong ben ik mee bezig. Nu z'n 3 weken, alleen helaas nog weinig verandering. Ik zoek er afwisseling in, stappen voor de sprong, echt stilstaan.
Wil er maar niet inkomen helaas.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:02

Tsja dan wordt het inderdaad wel errug moeilijk (althans, ik zou zo gauw niks anders kunnen bedenken dan de genoemde mogelijkheden :P ). Op de manege konden ze voor die pony destijds ook niks anders bedenken dan mij gewoon heel hard te laten proberen in t zadel te blijven... Je instructeur kon ook niks bedenken?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:02

maar kun je dus ook doen wat ik net beschrijf? Balken in de bak, en galopperen, zonder dat ze druk wordt en gaan rennen. Dat valt vaak nog vies tegen, en dan is er dus toch iets niet in orde met je tempocontrole.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-06-10 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 14:08

x_Quinta_x: Jou tip eens achterwaarts in te zetten ga ik zeker proberen. Dit deed ik ook altijd met paarden die aan het halster touw door me heen liepen hielp altijd goed. Stom dat ik daar nog niet opgekomen was.

Amyz: Ja heel goed blijven zitten ;) is makkelijker gezegd dan gedaan, maar tot nu toe er nog niet naast gelegen.
Mijn instructeur zegt dat we gewoon vol moeten houden met het terug rijden.

Lielle: Ik heb al wel eens balken op de volte gehad met longeren, geeft ze verder geen rare reactie op. Ik zal het deze week is onder het zadel gaan proberen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:09

Veel lage hindernissen springen en in-uitjes en als ze trekt proberen stil zetten voor de hindernis, mocht dit niet lukken dan haar expres een fout laten maken tijdens de sprong.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:09

Ow ik weet er alles van, lag er met de lessen meer naast dan ik erop zat (ze presteerde het zelfs om de martingaal over dr hoofd te werken, en die zat toch echt helemaal goed hihi).

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 14:10

amies100: bedankt voor je tip! maar in uitjes gaat niet lukken, die probeert ze in 1 keer te springen. Een iets te brede sprong vind ik ;)

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:11

Leer eerst meer controle over de pony te hebben. Balkes draven, een paar lage in-uitjes. Goed gedrag belonen. Als ze weer heet wordt, weer even dressuur oefeningen doen tot ze weer rustig is. En dan rustig weer naar de hindernis.
In elk geval succes, hopelijk gaat het snel beter.

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:12

mijnvlinder schreef:
amies100: bedankt voor je tip! maar in uitjes gaat niet lukken, die probeert ze in 1 keer te springen. Een iets te brede sprong vind ik ;)

Probeer ze verder uit elkaar te zetten, en in draf erover.

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 14:12

amyz: sommige paarden zijn zo slim he :D

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 14:14

Emelwerth: ik zal het eens proberen, maar dan meer als een driesprong op 1 galopsprong qua afstand er tussen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:22

amies100 schreef:
Veel lage hindernissen springen en in-uitjes en als ze trekt proberen stil zetten voor de hindernis, mocht dit niet lukken dan haar expres een fout laten maken tijdens de sprong.

Hier zou ik wel mee opletten. Dit was bij mijn pony inderdaad ooit wel een goed hulpmiddel. Eens goed verschieten en dan ging het beter.
Maar als je je pony een fout wil laten maken, let dan op dat je toch hand geeft en stil zit bij de afzet? Want als je bij de afzet nog volop tegenhoudt met de teugels en je pony maakt een fout dan ligt deze fout eigenlijk bij de ruiter en kan het vertrouwen in het springen verdwijnen.

Bij mij hielp het ook om aan rustig te denken: "Aaaah wat ben ik toch een licht veertje. Oooh ik ga die hindernis eens op het sukkeligst springen".
Ook ben ik een ruiter die het heel moeilijk vind om stil te zitten in de galop. Me zwaar maken en achterover zitten resuleert steeds in het wegduwen van het paard zijn rug en nog onrustiger bewegen met mijn romp. Daarom ga ik altijd wat lichter zitten (en dat terwijl er bij de pony's altijd 'ZITTEN ZITTEN ZITTEN' wordt geroepen door de mama's en papa's)
Het kan ook helpen als je je boven de sprong niet helemaal naar voren gooit (armen en romp vol naar voor) Want dit kan voor je paardje ook een prikkel zijn om als een dwaas ervandoor te gaan. Ik wed dat lichtjes in de beugels gaan staan boven de hindernis, prikkel genoem is voor die hittepit van jou. :)

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:37

Toen ik nog bij de pony's reed had ik ook zo'n pony. :D

Man, wat heb ik afgezien, hij was namelijk mijn eerste pony.

Bij dressuur was het net een muilezel. Het eerste deel van de les was steeds dressuur en het 2e springen. Hij wist goed, dat als de sporen uitgingen, hij mocht springen. Mijn lesgever toen heeft mijn ouders gesmeekt om hem te verkopen, hij was ronduit gevaarlijk, maar dat wou ik absoluut niet. Hoeveel keer ik er ben afgevallen? Pfffffff :D ONTELBAAR!

Naarmate we meer gingen rijden, en meer trainen, begonnen we mekaar te kennen en zijn we hier in België geraakt tot de hoogste springklasse voor pony's.

Ik zou proberen met een balkje ervoor en erachter. Je kan ook nog proberen een balkje nog een stukje verder na de hindernis te leggen en tegen jezelf te zeggen: HIER staat hij stil! Wees zelf vastberaden en geef je niet gewonnen. Je pony moet gewoon luisteren naar jou!

Helemaal rustig ga je hem nooit krijgen denk ik, dat was bij mijn Ace ook zo, het blijft er altijd zowat inzitten maar je kan het zeker verbeteren.

Zorg ervoor dat je zelf niet gefrustreerd geraakt en blijf zelf rustig. Ga niet naar achteren hangen om hem te doen stoppen, want dat heeft een averechts effect. Werk vooral veel met je stem.
Als de pony terug te heet wordt, ga je terug dressuur rijden tot ie gekalmeerd is. Probeer dan opnieuw.
Neem als het moet 100 keer hetzelfde stomme sprongetje in draf, tot hij dit goed doet, als het moet, zet je hem elke keer stil voor de balk die wat verderop ligt. Geloof me, na een tijdje zal hij zelf we minderen.
Steek er geen al te zwaar bit in. (Misschien een pessoa op het eerste gaatje?) Welk bit heb je nu insteken?

Succes!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:39

licht zitten is idd ook een heel erg goede tip. Ik rijd ook zo'n heethoofd en hoe minder ik doe en hoe stiller ik mijn lijf ben, hoe rustiger ze wordt. En uitademen boven de sprong :j

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:40

Owja, en probeer ook rechte lijnen te vermijden! Maak na je hindernis een kleine volte tot de pony op het tempo loopt, dat JIJ wil. Ga dan over naar draf, en beloon de pony uitbundig. Straf slecht gedrag niet te fel af, maar beloon goed gedrag overvloedig! :D

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:40

Dressuur rijden tussen de hindernissen en als ze dan rustig is eens een sprongetje wagen

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:44

Zoals ik al gelezen heb staan er al vele tips op. Als ik het zo lees is ze dressuurmatig goed doorgereden dus hieraan kan het niet liggen. Probeer eens vanuit voltes 10 meter op de sprong aan te rijden van uit een zo langzaam mogelijke draf en dit later opvoeren in tempo. Zoals ik wel eens doe bij het lesgeven is op het moment dat iemand op de sprong afkomt voor de sprong gaan staan en dan langzaam weglopen. In uittjes zijn eigenlijk het beste om de pony te leren wachten maar wanneer je denkt dat ze er 1 sprong van maakt kun je misschien beter beginnen met er een galopbalk achter te leggen en deze langzaam aan tot een hindernis op te bouwen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:46

Proberen om er in een hele zachte draf naartoe te gaan, 100 keer na elkaar als het moet, en na de sprong zo snel mogelijk naar stap en stilstand gaan. Als ze als een gekke begint te crossen, gewoon opvangen en terugkomen, maar niet springen. gewoon veeeel geduld

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:04

In uitjes zijn veel genoemd en ik denk ook dat je je pony daar wel mee leert wachten. Op de springstal waar ik werkte hadden ze ter oefening wel eens een stuk of 8 tot 10 inuitjes achter elkaar staan. Gewoon lage kruisjes, maar daar moeten ze wel rustig overheen, en ze moeten dus ook wachten. Misschien dat je dat kan proberen?

Je zou ook de hindernis op de A-C lijn kunnen zetten en dat je de hindernis van opzij neemt, dan is er minder 'aanlooptijd' en kan je pony aan het einde ook minder lang doorgalopperen omdat je dan de bocht weer om moet...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:42

dit klinkt als een lastig probleem.
je paard is niet rustig te krijgen en ook niet te sturen. anders zou ik zeggen dressuurwerk tussendoor.
maar ik denk dat het bij dit paard ook niet de uitkomst is.
ik denk dat je qua springen weer bij de basis moet beginnen.
eerst beginnen met een balk op de grond en daarover in stap, draf en galop.
daarna meerdere balken gaan doen.
misschien daarna een paar van die kruisbalkjes, weet niet precies hoe ze heten, cavalletos ofzo?
je kunt ook oefenen om tussendoor in stap, draf en galop de verlichte zit te oefenen en of dit ook nog reactie op haar heeft.
misschien als alles goed gaat weer beginnen met een klein kruisje springen.
probeer niks te overhaasten. vaak komt het voort uit angst.

veel succes nog!