amies100 schreef:Veel lage hindernissen springen en in-uitjes en als ze trekt proberen stil zetten voor de hindernis, mocht dit niet lukken dan haar expres een fout laten maken tijdens de sprong.
Hier zou ik wel mee opletten. Dit was bij mijn pony inderdaad ooit wel een goed hulpmiddel. Eens goed verschieten en dan ging het beter.
Maar als je je pony een fout wil laten maken, let dan op dat je toch hand geeft en stil zit bij de afzet? Want als je bij de afzet nog volop tegenhoudt met de teugels en je pony maakt een fout dan ligt deze fout eigenlijk bij de ruiter en kan het vertrouwen in het springen verdwijnen.
Bij mij hielp het ook om aan rustig te denken: "Aaaah wat ben ik toch een licht veertje. Oooh ik ga die hindernis eens op het sukkeligst springen".
Ook ben ik een ruiter die het heel moeilijk vind om stil te zitten in de galop. Me zwaar maken en achterover zitten resuleert steeds in het wegduwen van het paard zijn rug en nog onrustiger bewegen met mijn romp. Daarom ga ik altijd wat lichter zitten (en dat terwijl er bij de pony's altijd 'ZITTEN ZITTEN ZITTEN' wordt geroepen door de mama's en papa's)
Het kan ook helpen als je je boven de sprong niet helemaal naar voren gooit (armen en romp vol naar voor) Want dit kan voor je paardje ook een prikkel zijn om als een dwaas ervandoor te gaan. Ik wed dat lichtjes in de beugels gaan staan boven de hindernis, prikkel genoem is voor die hittepit van jou.