Na halsstrekken weer oppakken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Na halsstrekken weer oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 09:41

Hé, hoi. :wave:

Als ik mijn paard aan de teulgel heb, en ik rijd vervolgens een oefening waarin ik haar laat halstrekken wil ze daarna niet meer terug naar de verzameling en begint ze ook onder me weg te lopen. Wie heeft de oplossing?

Johanna59

Re: Na halsstrekken weer oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:24

Les nemen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 17:06

Johanna59 schreef:
Les nemen.

Dit vind ik een verschrikkelijke flauwe opmerking, want ik heb elke week les. Maar wou er graag mee bezig voor de les en het vervolgens ook nog even behandelen. Maar ik wou er graag zelf even mee bezig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:09

Probeer haar eerst terug te rijden op je zit. Misschien dat ze dan makkelijker op te pakken is. :j

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:12

ik had dat eerst ook.
tijdens het halsstrekken niet helemaal los gooien maar geleidelijk, je moet het zo zien.
je paard wil 20 cm. jij moet dan maar 18 cm geven, met teugels opnemen eerst de buitenkant en daarn de binnenkant.

nu gaat het bij mij gwn goed met halsstrekken

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:15

buitenteugel eraan houden tijdens halsstrekken.. niet volledig losgooien (weet niet of je dat doet, kan ik niet echt uit je stukje opmaken ;) )
en het anders stukje bij beetje proberen..
dus de ene dag geef je 10 cm en de andere dag 20 cm en dan weer een dag 5 cm..
of je doet het per week uitbreiden..
wat zegt je instructice of instructeur??

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:16

dit heb ik gehad met mijn 4 jarige haflinger :j
Wat erg lastig was want hij was in het begin moeilijk nagefelijk te rijden nog natuurlijk, en dan kon je vervolgens weer opnieuw beginnen na het halstrekken.
Maar ik zou zeggen, heb geduld, want hoe meer je ermee oefent, hoe beter het gaat.
En de manier van Xtweetyx gebruiken :j

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 08:23

Bedankt voor jullie reacties, zoals _Bitje_ zegt kan ik na het halsstrekken eigenlijk gewoon weer opnieuw beginnen.
Ik ga jullie tips uitproberen en vanavond of volgende week, even kijken of het in de groepsles uitkomt en anders in de privéles bespreken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:28

Indd je teugel heel geleidelijk langer laten worden na het halsstrekken toe. Je paard hoort jou hand naar beneden te volgen, dus je houd bij halsstrekken ook altijd contact met de mond van je paard. Je vraagt en je geeft mee naar voren.
Ik zou het gewoon elke keer even meenemen wanneer je rijd. En niet constant achterelkaar, maar gewoon geduld hebben. Met oppakken is het dus precies zo, je paard moet je hand volgen, dus ook weer omhoog. Je pakt je teugels weer met hele kleine beetjes op en denk er daarbij om dat je je been er bij houd zodat ze de aanleuning behoudt. En echt geduld hebben, je kan er in het begin beter 2 rondjes over doen, dan dat je te snel wilt. Komt vanzelf goed :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:35

heel veel oefenen, volgens mijn instuctrice moet je de hals kunnen laten zakken en terug "korter" nemen en bijgevolg je paard laten langer en compacter worden als een harmonica. Dus heel vaak de hals wat laten strekken en weer opnemen. de ene keer heel laag en diep en weer oppakken (goed been eraan en terug rijden op zit) en dan weer enkele passen maar een klein beetje laten zakken.
Als ja paard na het halsstrekken wil onderuit lopen, je benen niet gaan afsteken, juist been bij en desnoods "pompend" remmen op je buitenteugels (als zit alleen niet voldoende is)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:42

Als je weet dat je paard onder je uit gaat lopen voordat je weer gaat oppakken idd een beetje terug rijden. Maar wel actief houden en niet op de voorhand valt
Paard moet naar het halstrekken je hand volgen en iedere keer wil je een stukje verder naar beneden. Met het weer verzamelen doe je ook stukje bij beetje je kan niet verwachten dat hij van lang en laag binnen 2 meter weer verzameld is. Als hij moeite heeft met weer oppakken is hij daar beneden toch nog niet helemaal ontspannen en zou je nog iets langer daar moeten blijven rijden totdat hij echt loslaat en dan langzaam omhoog.

DaphneKremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:50

je paard vind t blijkbaar niet fijn om na het voorwaarts neerwaarts rijden terug in de verzameling en een hogere halshouding aan te nemen, rijd hem wat vaker voorwaarts neerwaarts en zet hem daar netjes rond, laat hem niet achter de loodlijn kruipen anders krijg je het verkeerde effect.
probeer afwisseling te houden tijdens het trainen, zet hem een poosje hoger in en daarna weer lager, maar denk eraan! niet een uur lang maar bijvb 10 min. Als hij de ronde positie in verschillende voorwaarts neerwaartse houdingen aanneemt kun je hem nog steeds verzamelen en dat is een hele goede oefening! als je je paard in alle houdingen en posities rond en verzameld kan houden ben je goed op weg!

Marinthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:39

je moet je paard / pony in het begin even laten los lopen in draf met lange teugel en aan het eind als je bezig bent is het niet slim want dan kan je paard / pony het weer op pakken en voor sommige paarden is dat gewoon moeilijk ..