Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jury schreef:Pijn of gewoonte.
Ligt het zadel goed/pijnloos op je paard?
Of is het ongewenst gedrag dat je te lang hebt toegestaan?
En is steeds echt altijd of soms?
opstappen. En dat desnoods herhalen of halverwege/aan het einde van de training nog eens doen. jury schreef:Dan lijkt het op een kwestie van uitproberen.
Met geduld en consequent zijn moet dat gewoon op te lossen.
Iemand vragen om je te helpen, houdt paard vast, handig en soepelopstappen. En dat desnoods herhalen of halverwege/aan het einde van de training nog eens doen.

Dian333 schreef:Bedankt voor dit heeele snelle antwoord! Ik zou eens goed naar het zadel kijken, het is immers al 30 jaar oud..
(van mijn moeder's pony's geweest.., is nu ook aan de kleine kant)
_Esther_87_ schreef:Het kan altijd aan het zadel liggen natuurlijk, of aan zijn rug, tanden, enzenz.
Maar ervan uitgaande dat hij het niet altijd doet, en je wel toen je begon een goed passend zadel had uitgezocht en het paard verder niet stijf/scheef/onregelmatig is...volgens mij is dit nou een typisch geval van ik heb vandaag even geen zin. Kijk je moet niet de illusie hebben dat een paard, zeker een jong paard, het altijd leuk vind om te rijden, dat is nou eenmaal niet zo. En ze zullen vroeger of later eens wat proberen om eronder uit te komen, even kijken hoever die kan gaan. Dat is normaal.
Maar ik blijf erbij, als je je paard loslaat als je op wilt stijgen...tja. Misschien moet je jezelf even achter de oren krabben of je eigenlijk wel handig genoeg bent voor een jong dier?
Ik zal je nog een tip meegeven, even bij voorbaat, ik twijfel of je er de aangewezen persoon voor bent om hem uit te voeren, ik hoop dat je hier zelf even goed over nadenkt.
Begin met je paard netjes stil te zetten met zijn neus in een hoek, neem de teugels goed op maat! Zet je voet in de beugel en stijg op. Als je paard gaat lopen, laat hem een klein rondje om jou heen maken, liefst met zn neus ongeveer in je broekzak (zo klein). En stijg op! Niet twijfelen, niet miepen, niet aaien, opstijgen!
Vervolgens rijd je een rondje, stap je af, en begin je opnieuw. Een paard dat nog enigzins verstand heeft zal na 2 of 3x gewoon stil blijven staan.