Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tamary schreef:Als je constant moet wenden is balans vinden moeilijk. Kan je naar buiten met dit dier? Lang recht pad afdraven geeft tijd om balans en ritme te vinden. In een bak is daar geen tijd voor door de korte rechte stukken.
Leorah schreef:lange rechte stukken rijden wil inderdaad helpen.Rond 5 a 6 jaar is ook een leeftijd dat sommige paarden wat extra aandacht aan het gebit nodig hebben is mijn ervaring, dat kan ook onrustig gedrag in het hoofd veroorzaken.
Wat verder nog een tip is, die je in de bak kunt gebruiken.. rij veel hoefslagvrij, dus binnenhoefslag of tweede binnenhoefslag, waarbij het paard steeds netjes rechtgericht moet (leren) blijven. Hierdoor ontwikkelt hij meer balans, kracht en leert beter op eigen benen lopen. Gevolg, meer rust en regelmaat.
lailapri schreef:Kun je tellen? Als je draaft kun je in je hoofd 1/2/1/2/1/2/1/2 tellen en dan valt het veel eerder op as het tempo gaat veranderen, dan kun jij je paard eerder hulpen door groter of kleiner te gaan lichtrijden en eventueel been te geven, teugelhulp zal ik zoveel mogelijk laten, hiermee maak je hem eerder nog meer uit balans dan de balans te herstellen. Wat je wel kan doen is voor iedere wending een halve ophouding om je paard te reballanceren (herballanceren) zodat hij beter de bocht door komt. Dit is een combinatie van een been zit en teugelhulp (ophouding).
. Het terugvallen in tempo gaat in 1 pas dus echt tijd om te reagere heb je dan niet, verder is hij niet erg goed voor het been en behoorlijk angstig voor de zweep dat is lastig doseren dus. Met zit kun je inderdaad wat corrigeren maar het blijft lastig bijv. bij het naar binnenvallen in de bocht hem te helpen met je zit, doorzitten wil ik nog niet ivm zijn nog jonge rug dus lichtrijdend probeer ik het wel maar is het lastiger. robbedoes schreef:veel jeuk aan hoofd en neus. klinkt als een allergie. dan word hij ook niet rustig in het rijden als hij zo met de kriebel bezig is.
waarom is hij wel ingereden en verder niet?
heb je hem al lang?
misschien dat hij daardoor niet door gereden is?
mijn hengst had ook zoveel last en die lette ook totaal niet meer op.
niet uit ongehoorzaamheid het lukte hem gewoon niet meer.
ik hoop dat ik er faliekant naast zit, hoor.
maar dat maakte ik uit je verhaal op.
ik wens je veel succes