Door oude paard onzeker bij nieuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Door oude paard onzeker bij nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 16:27

Hallo,
Een half jaar geleden heb ik een paard gekocht.
Het was een draver van 4 jaar.
Het rijden ging op het begin heel goed,
maar het ging steeds slechter.
Uiteindelijk ging hij er telkens vandoor en was hij ook echt niet meer terug te krijgen.
Toen hebben we een zadelmaker laten komen, omdat we dachten dat het misschien aan het zadel zou liggen.
Ik moest dus rijden, en jahoor meneertje ging er weer keihard vandoor.
Die zadelmaker zei dat het verstandiger was om hem weg te doen, omdat dit gewoon veelste gevaarlijk was.
Met pijn in me hart heb ik hem dus terug gebracht naar zijn oude stal.

Nu sinds zaterdag heb ik een super lieve merrie van 6 jaar.
Zit geen kwaad in, en ze is super rustig.
Ik heb gister weer gereden en het ging opzich heel goed.
Alleen er reed een auto langs de bak, met een aanhanger en daar vloog ineens allemaal karton uit.
Dus mijn paardje ging er vandoor van schrik.
Gelukkig herstelde ze wel snel weer, maar toch heb ik nog de angst van wat ik bij mijn oude paardje had.
Ik wil gewoon zo graag van dat onzekere af, want ik weet heus wel dat elk paard wel is schrikt.
Ik ga vanavond weer rijden, hebben jullie misschien wat tips voor mij?

Bedankt alvast!

_deempje_

Re: Door oude paard onzeker bij nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:32

probeer te ontspannen, dat is echt heel belangrijk ook voor je paard, en geniet van het rijden ik zit er soms ook gespannen op dus weet wat het is ik vindt dat ook heel vervelend af en toe maar komt ook omdat ik dus sinds 2 weke een nieuw paard heb dus het is allemaal niet en voor dat paard ook, probeer vertrouwe te krijgen want als jij dat in je paard hebt heeft je paard dat ook bij jou. heb je les of niet? ik les nu regelmatig en dat helpt bij mij heel erg goed je maakt echt een band met je paard. ik hoop dat het snel over is

groetjes

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 16:40

_deempje_ schreef:
probeer te ontspannen, dat is echt heel belangrijk ook voor je paard, en geniet van het rijden ik zit er soms ook gespannen op dus weet wat het is ik vindt dat ook heel vervelend af en toe maar komt ook omdat ik dus sinds 2 weke een nieuw paard heb dus het is allemaal niet en voor dat paard ook, probeer vertrouwe te krijgen want als jij dat in je paard hebt heeft je paard dat ook bij jou. heb je les of niet? ik les nu regelmatig en dat helpt bij mij heel erg goed je maakt echt een band met je paard. ik hoop dat het snel over is

groetjes

Ja met mijn oude paard had ik in dat halve jaar al wel echt een band opgebouwd,
alleen met rijden ging het gewoon flut.
Ja ik krijg elke zondag les, ik vind het gewoon moeilijk om weer vertrouwen te krijgen, omdat dat bij die andere fout is gegaan ;(
Wat voor paardje heb jij dan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:45

Herkenbaar! Mijn nieuwe paard heeft heel wat vertrouwen bij me moeten winnen en nog steeds knijp ik hem af en toe..maar het wordt echt met de tijd beter hoor. Mijn vorige paard bokte en steigerde en liet zich achterover vallen dus ik heb ook heel wat moeten verwerken!

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:28

Probeer te ontspannen en genieten. Doe het anders lekker rustig aan zodat je weer vertrouwen krijgt. Ga niet langs delen waar veel auto's komen, en ieder paard schrikt weleens, zoals je ook in je openingspost had staan! Misschien is het een idee om een ander paard of een begeleider mee te nemen, dit geeft vaak ook iets meer zekerheid. Veel succes vanavond! ;)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:50

Lacadeia schreef:
Probeer te ontspannen en genieten. Doe het anders lekker rustig aan zodat je weer vertrouwen krijgt. Ga niet langs delen waar veel auto's komen, en ieder paard schrikt weleens, zoals je ook in je openingspost had staan! Misschien is het een idee om een ander paard of een begeleider mee te nemen, dit geeft vaak ook iets meer zekerheid. Veel succes vanavond! ;)

hihi het gaat niet over buitenrijden hoor,
maar naats de bak zit eenstukje weiland en daarnaast een weg en een fietspad.
Dus vanuit de bak schrikt ze daar dus van.

Ik heb btw vanavond niet gereden omdat het begon te onweren ;(

BiBiQ

Re: Door oude paard onzeker bij nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:56

_deempje_ heeft een NRPS pony, een merrie.

En zoals er al wordt gezegd, leg vertrouwen in het beestje. Lukt dat niet met rijden, begin dat is met grondwerk.
Lekker poetsen, longeren en bijvoorbeeld iets van Natural Horsemanship. Zo leer je elkaar vertrouwen.

Neem zeker les en zoek begeleiding als je gaat rijden. Op deze manier leer je het oplossen als ze een keer weg zal schieten. Als je dan instructie krijgt wat je moet doen leer je ermee omgaan.

Ik hoop dat alles snel beter gaat. Heb niet teveel haast!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:22

Zeer herkenbaar. Ik heb verschillende koersende dravers gereden waarvan er een gewoon 7km met mij vandoor is gegaan. De 'rem' was gewoon hij blijkbaar helemaal vergeten. En het is pas erna dat de schrik is gekomen, heb andere draver bereden en ben er wenend af gegaan.. zoveel schrik dat ik had gekregen. Ik heb dan tijdje enkel op de manege gereden en nu weer een draver waar ik me super veilig op voel.

Waarom ik me op deze wel veilig voel? Ik denk door het feit dat ik hem vergelijk met de andere paardjes waaruit blijkt dat hij al die 'mankementen' zoals hyperactief en geen rem niet heeft. Er zit zeker energie in maar ik weet dat hij het nooit slecht bedoeld en da hij na 5m zal stoppen. Zo weet ik ook dat hij niet snel schrikt maar als hij schrikt zal hij eerst stilstaan dan nadenken en dan pas zo iets hebben van 'het is eigenlijk toch zeer eng dus ben ik weg!' maar hierdoor heb ik dus de tijd om te reageren.

Dus leer je paardje kennen, wat doet hij/ze en wat doet hij/ze niet in bepaalde situaties. Ga er mee aan de hand wandelen, ga rijden met iemand ernaast die mee wandelt en je paardje met touw vast houdt zodat jij je meer kan concentreren op je paardje en er van genieten. Dat laatste helpt bij mij super, ik concentreer me dan echt op alles wat ik onder me voel, zijn spanning of net de ontspanning, hoe reageert zijn lichaam als ik been geef of teugels korter/langer hou etc.