Steigeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:38

Hoe ga jij dit aan haar ouder uitleggen......Ja ach ze moet zich van het steigeren niet zoveel aantrekken hoor.......Gewoon negeren......... WAT heeft ze haar rug gebroken omdat het paard achteroverklapte.......tjah. Kom nou Steigeren is levensgevaarlijk en moet gewoon afgestraft worden......negeren......uhuh.....

Bij mij krijgt een steigeraar van huis uit een paar klappen op zn kop....is ie besodemieterd

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:45

Ben ik met je eens als ie het een enkele keer of voor het eerst doet. Niet bij een paard wat het gebruikt om onder het werk uit te komen. Heb er zelf een gehad en slaan of cowboystunts maken dat echt niet beter.

Ben zelf ook van het type wie niet horen wil moet maar voelen, maar in dit geval kan het ook anders liggen.

Daarom verwijs ik ook naar een priveinstructeur, want het ligt er maar net aan hoe het paard steigert en op welk moment......

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:22

Als het niet aan pijn ligt(slecht passend zadel, pijn in de rug, te scherp bit...), dan straf je dat toch gewoon af? Dat lijkt misschien niet zo 'rijtechnisch' mooi opgelost, maar in mijn ogen is dat het wel. Na 2-3 keer hebben ze dat meestal wel door, en dan direct na het afstraffen terug aan het werk zetten.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 18:46

hey, het heeft bij mijn pony niet veel zin. Ik krijg prive les! maar mijn pony gebruikt dat steigeren om onder het werk uit te komen voor al als ik een zweepje bij me heb en hem bij tik om wat meer actie in de achter benen te krijgen komt ie in protest.
Hij is pas geleden nognaar de tandarts geweest ( moet binne kort weer) maar heeft geen haken of what ever. aan het zadel ligt het ook niet want ik heb 2 zadels en de 1 is pas nieuw dus is laatst nog naar gekeken en daar mee steigert ie ook!
En dat afstraffen me slaan tussen de oren vind ik geen goed idee want ik heb het wel eens geprobeert maar ik los daar niets mee op! mijn pony word alleen maar neidig en luistert helemaal niet meer!
En om dat op te lossen van die enge plekken waarbij ie gaat steigeren en hij blijft steigeren omdat ie ut eng vind stap ik gewoon af pak de longeerlijn en laat ik hem er net zo vaak langs lopen totdat ie ut niet meer eng vind!
Ik geef hem dan mischien wel zn zin maar als ik dan weer op stap is ut wel over!
Het kan ook niet aan het bit liggen want het is een dubbel gebroken bitje en daar loopt hij heel lekker op!
Enne ik hoef het niet aan mijn ouders te vertellen! want die weten het en ze staan er zelfs bij en vinden het wel best! omdat mijn pony opzich niet verkeerd is maar alleen een waarschuwing geef dat alles op zijn manier moet! :-s maar ja dat gaat natuurlijk niet!
enne ook nog antwoord op de vraag maak jij je pony soepel met een touwtje?: neej het is alleen soms even een hulpje bij de oefeningen! het is nix gemeens ofzo mijn pony is soepel genoeg!
Ook leuk om ff te melden is dat ik met de selectie wedstrijd In Odijk voor de utrechtse kampioenschappen in ut M2 heb gewonnen met 168 punten en een keer 3e ben geworden met 158 punten! ( van de 9)
dus opzich heeft het steigeren buiten=gras geen invloed op het presteren! maar het is zeer irritant met rijden als ie bij ieder oefeningetje en boompje stilstaat omdat ie ut eng vind !!!!!!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 18:46

ow ja nog ff toevoegen! ik denk dat het geen pijn is want! hij stiegert met zijn oren naar voren! of mischien pijn in zn neus ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:24

Waarom vraag je hier eigenlijk tips?
Je schrijft zelf de antwoorden al

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 19:28

tsja, naja ik wou ff weten hoe andere mensen er mee omgaan enne mischien zitten er nog goede tips bij? je weet maar nooit Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:31

Ja Inkie , moet ik gaan nadenken en me druk maken om jouw gezondheid.... Knipoog

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 23:04

haha, laat maar doen me ouders wel Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:09

Probeer aan te voelen wánneer hij het gaat doen en meteen EXTREEM stelling vragen naar binnen, dan kán hij niet omhoog. En vervolgens met een flinke tik straffen en naar voren rijden. Harde aanpak maar het werkt, en steigeren is levensgevaarlijk. Het is maar wat je liever wilt. Je paard en jezelf in gevaar dan een paard met een gekwetste ego Knipoog

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 14:43

haha, bedankt voor de tip! meestal kan ik wel aan voelen als ie gaat steigeren maar soms dan staat ie in eens stil! vandaag les gehad en ut ging super goed en hij heeft niet eens gesteigert niet 1 x! k was wel super trots op um!
maarre ik sla hem liever niet! niet omdat ik het zielig vind ofzo maarre om mezelf te redden want als ik ga meppen komt ie alleen maar hoger aan gaat ie ook nog bokken!
maar ja ......

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:43

Ik heb zelf een paard gereden dat precies hetzelfde gedrag vertoonde en die is nu weer helemaal terug naar hoe ze voor dat achterlijke gesteiger was.
Hoe het is opgelost? Tja, met een methode die in principe best gevaarlijk was, voor ruiter en paard, nl. 'de aanhouder wint'. In de bak kon ik haar, zelfs met dat steigeren, makkelijk aan. Gewoon de zweep erover en niet klieren. hoewel ze erg moeilijk en onberkenbaar bleef slaagde ik er altijd in op tussen vier hekken de winnende partij te zijn. Buitenrijden, dat was echter een ander verhaal. Daar was ze ronduit levensgevaarlijk. Het enige wat ik daar met haar kon doen was haar naar beneden trekken wanneer ze steigerde en voorkomen dat ze omdraaide. Van de zweep werd ze alleen maar hysterisch en ging ze zo ver omhoog dat ze achterover dreigde te vallen. Degene met wie ik haar samen reed heeft haar toen een keer met de vlakke hand een klap tussen de oren verkocht, maar toen ze dat een tweede keer wilde proberen was het paard haar te slim af en dook het weg. Wat bleef over? Urenlang stil staan, enorme frustraties en een totaal verbrijzelde band tussen ruiter en paard.
Uiteindelijk is het probleem gedeeltelijk opgelost door haar heel streng aan te pakken, en niet alleen onder het zadel, maar op alle punten. Toen was ze weer enigzins te berijden buiten, maar ze bleef lastig en ze kon opeens omslaan en weer gaan steigeren.
Het heeft ontzettend lang geduurd voordat ze echt weer normaal werd en het risico is er altijd nog dat ze opeens weer begint te klieren. Veel wederzijds vertrouwen is er niet meer, en dat is heel jammer.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 01:29

Doe je wel eens wat anders met het paardje? Of rij je er alleen met dressuur mee? Ik kan het niet zo goed beoordelen, maar het klinkt of je paardje de hele ramtam gewoon gruwelijk zat is.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat steigeren gevaarlijk is en onacceptabel. Rowan heeft het maar 1x gedaan, ik gaf het in een reflex een dreun op z'n kruin en bam! hij stond weer met 4 benen op de grond.

M'n vorige paard steigerde vaker, totdat ik stopte met rustig blijven zitten. Ik het 'm een keer zijwaards uit evenwicht gebracht - hij kon z'n kont nog redden, maar hij schrok er flink van en heeft daarna eigenlijk nooit meer gesteigerd. Blijkbaar werd ik geacht rustig te wachten tot het hem bliefde verder te gaan, en toen ik daar mee stopte was de lol er blijkbaar af.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:22

Hoi,

Ik heb ook veel ervaring met steigeren. Ik heb een 11-jarige KWPN merrie die ook heel veel gesteigerd heeft. Nu doet ze het nog maar af en toe. Ze klapt gelukkig niet achterover maar ze staat wel zo recht dat je een liniaal achter haar kan houden (bij wijze van spreken). Maar goed wat ik er aan gedaan heb:

In begin zeiden ze voorwaarts houden, als die steigert dan sla je hem desnoods naar voren, maar ik heb dus weer zo'n paard dat zelfs kan steigeren vanuit volle galop. Dat is trouwens niet bepaald aangenaam voor je rug!! Dus deze oplossing hielp niet. Ik heb haar toen ook rontgenlogisch laten keuren, maar wat ik al dacht 100% in orde, achteraf gelukkig natuurlijk!!!

Volgende oplossing die ik van mijn instructeurs kreeg: Goed op z'n donder geven. Ja, heel leuk als ik haar op d'r donder gaf, dan moest ik eerst een extra levensverzekering afsluiten. Ik kon zo de tl-buizen schoonmaken in de manege, zo hoog sprong ze dan omhoog. Maar goed, ik heb toen een beugelriem om haar hals gedaan zodat ik dan niet in haar mond zou trekken en voor wat extra houvast. En ik heb haar toen een keer een goed pak op d'r donder gegeven.

Ik ben toen ook nog van bit gewisseld, ik ben haar op een korrektiebit gaan rijden, dat is een ongebroken bit met grote tongboog. Ze ging steeds beter lopen en minder vaak de lucht in.
Ik ben toen weer volop gaan lessen en trainen met haar, en iedere keer als ze probeerde te gaan steigeren heb ik het haar goed afgestraft, misschien vinden sommige mensen het zielig maar daar moet je dus echt schijt aanhebben. Moeten ze er zelf maar eens opgaan!! Ze kunnen beter medelijden hebben met jou!! Nu ben ik inmiddels toch Z-dressuur met winstpunten met haar, dus wat iedereen ook gezegd en nog steeds zegt, ik heb het toch geflikt. Steigeren moet je ze zo snel mogelijk afleren, anders krijg je echt een probleempaard en het is levensgevaarlijk. Ik ken een meisje wat onder haar paard terecht kwam en die is nu levenslang verlamd vanaf haar middel!!

Ik weet een ding zeker, schuif het probleem nooit vooruit door het te gaan oplossen met een hulpteugel. Op wedstrijd mag je die namelijk ook niet gebruiken. Ik heb daar veel van geleerd, want dat deed ik namelijk ook en op een gegeven moment moest ik gewoon stoppen met wedstrijden.

Maar goed veel succes en ik hoop dat het al beter gaat,

groetjes
Jolanda
Pling

Zadinia
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:10

Jaja, steigeren, ook bij mij een bekend probleem... Heb zo ongeveer alles geprobeerd, van een waterballon tot het achterover trekken; niets hielp!
Toen kreeg ik de tip om gewoon door te rijden (negeren dus) en net doen of er niks aan de hand is. Hoe moeilijk het ook klinkt, niet je geduld verliezen en gewoon doorrijden, dan zijn ze het snel zat! Die van mij deed het ook voornamelijk uit verzet bij een moeilijke oefening en wat ik dan doe is gewoon een stapje terug zetten, een makkelijkere oefening dus, en weer opnieuw proberen. Dit heeft mij het beste geholpen, al is er wel een paar jaar overheen gegaan. Maar nu (3 jaar later) doet ze het niet meer!!!
Succes!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 14:45

hey hey!
ik denk dat ik ut heb gevonden bij mn pony!
eerlijkheid
als hij goed zn best doet en k wil wat meer van hm dan dat ie kan gata steigeren
bouw k ut rustig op dan gata het veel beter
en me pony heeft een hekel aan de zweep
als k hem bij tik en dat doe k iets te hard of op een verkeerde plek (gewoon achter me kuit)
dan gata ie de lucht in!
k ben nu zonder zweep gaan rijden en hij is een stuk braver!
of als k hem met een zweep rij gewoon niet te vaak bij tikken!
naja k heb nu goed les en het gaat een stukkie beter!
nog 4 wp en dan ga k ut Z in
en dat vind k er knap van ons
in ut L ging het allemaal niet zo snel! en toen mochten we al over met 5 wp!
en nu het met 10 wp is gata alles een stuk sneller en het gaat veel beter!
k heb pas 4 wedstrijden in het M2 gereden en heb nual 6 winstpunten!

we springen dan nu niet meer zoveel dus dat moet ik voor de afwisseling maar weer eens gaan doen..... we hebben op stal geen spring materiaal!!! naja dan maar emmers ook best tof!
me pony kan overgens wel goed springen ( verklaart mischien ook ut goed kunnen steigeren??????????????????)
op mn ouwe stal wara wel hindersmateriaal stond heb k met m 1,30ngesprongen en hij is zelf 1,40
jammer dat ie ut opwedstrijden vertikt
daarom dressuur bijna alleen maar.... dan gata ut dressuu inieder geval goed!
bedankt voor de tips allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:17

INkie, fijn dat het nu beter gaat en dat je weet hoe je het probleem oplost.

Je post hierboven is overigens nauwelijks te lezen, je gebruikt te weinig leestekens en het staat vol met tikfouten en onduidelijke afkortingen. Zou je misschien in het vervolg een iets duidelijkere schrijfstijl willen hanteren? Alvast bedankt.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 19:31

haha
srry! Ik typ altijd snel en maak ik tik fouten en ik heb nooit zo'n zin om dat helemaal te verbeteren!
wp=winstpunt
en de rest moet je maar wat van proberen te maken!
SORRY!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 00:12

INkie schreef:
haha
srry! Ik typ altijd snel en maak ik tik fouten en ik heb nooit zo'n zin om dat helemaal te verbeteren!
wp=winstpunt
en de rest moet je maar wat van proberen te maken!
SORRY!!


We maken allemaal wel eens een tikfoutje, maar het is toch niet zo heel erg veel moeite om dat even te verbeteren als je een foutje ziet?

We kunnen wel proberen er iets van te maken, maar ik laat dat toch liever aan jou over Knipoog.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:21

INkie schreef:
je moet ook bij een steigerend paard geen slof oom doen ( aan 2 kanten) waa\nt dan gata ie er in hangen als ie omhoog komt ( lkkr steuntje) en dan kan ie alleen maar hoger.
Als je slof maar aan een kant vast maakt zodat als je um aan trekt dat zn hoofd helmaal naar links buigt of naar rechts dan kan ie niet steigeren wnt een paard heeft dan geen evenwicht dus moet ie wel naar de grond omdat een paard niet graag igt ( lijkt mij)

geloof mij maar da je dan alsniog met je paard omklapt hoor(spreek uit ervaring)

ik heb een echte staker, en als hij iets niet wil gaat ie stilstaan en dan steigeren, heb alles al geprobeerd(ei tussen zn oren kapot slaan, zweep tussen de oren, fles water tussen de oren, slof, zonder slof, etc)

het enige wat helpt is HEEL ERG GOED LES NEMEN
en als je zelf aan het trainen bent, zet iemand met een longeerzweep innde bak, gaat je pony stilstaan, jaagt diegene hem naar voren.
niet meteen raak slaan, maar eerst een keer de zweep achter hem laten knallen(altijd achter de kont) zelf handen naar voren, laat hem maar met zn hoofd in de luct lopen, maakt allemaal niet uit, als ie maar weer loopt!daarna rustig verder gaan waar je was gebleven.

zo werkt het bij die van mij het beste!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:10

Ik heb het zelf meegemaakt met een paard. Het enige wat hielp was drijven, naar beneden trekken door te laten wenden en vooral niet afstappen of op een andere manier toegeven.
Weet je trouwens zeker dat je paard geen medische problemen heeft? Dit kan ook leiden tot steigeren. Ook problemen aan het gebit kunnen leiden tot steigeren.

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:32

het verbaasd, en ergert me, dat mensen altijd zo grof praten over hun paarden. zinnen zoals: slof er om, kop naar beneden, flink pas slaag geven, zweep er over, vooruit schoppen. het is ene levend wezen waar je mee werkt, en iedereen gaat er maar van uit dat het zomaar mee werkt. achterhaal eerst het probleem. waar is het bang voor, heeft het pijn, als een paard, angstig wegspringt, en je gaat hem daar voor slaan en schoppen, zal het alleen nog maar angstiger worden. veel mensen weten dit hier vast wel, maar vergeten het maar even voor het gemak omdat ze gewoon willen dat het paarden hun gehoorzamen. een paard dat geen zin heeft om voor je te werken en daardoor protesteert kan je niet slaan en schoppen, zo dwing je hem, en je band tussen jullie zal daarmee niet versterken. ik betwijfel of er dan uberhaupt een band is tussen je paard en jezelf als het niet voor je wilt werken. lees, aub het boek eens van monty robert, de man die naar de paarden luistert. het goed opbouwen van een band met je paard, zodat je vrienden wordt, de mens staat weliswaar hoger dan het paard, maar als je consequent bent, en je paard laat weten dat jij hoger in rang bent, hoef je dat soort gedrags problemen niet op te lossen door hem te schoppen en te slaan en zo te dwingen dingen voor je doen. Sinds ik Monty Roberts boeken heb gelezen, heb ik me steeds verder verdiept in het natuurlijke gedrag van het paard. mijn paard en ik zijn beste maatjes, we vertrouwen elkaar door en door, mijn paard wil graag voor mij werken, omdat ik zijn vriend en leider ben. ze doet het vrijwillig, ik kan haar bereiden zonder zadel en hoofdstel, enkel een touwjte om haar nek om grip te hebben. het zou mooi zijn, als elk paard dat met zijn of haars baasje kon!

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:35

sorry voor de vele spelfouten, mijn rechterhand zit in het verband dus was een beetje moeilijk typen. groetjes

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:53

Het is een mooie methode wat je allemaal vertelt, maar helaas werd dat niet bij alle paarden hoor.

groetjes kim