Pony loopt achterwaarts.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

susasan

Pony loopt achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:05

Ik heb tijdens het rijden dat ze dan opeens door staking mischien achteruit gaat lopen en hoofd omhoog gaat doen.
Wat ik een beetje eng vind omdat ik paar jaar geleden samen met een pony (andere pony) om ben gevallen met pony op mij.
Wat kan ik zelf met me doen als ze achteruit en hoofd omhoog loopt en hoe?

*meegeven en drijven helpt niet+zweep niet
Laatst bijgewerkt door susasan op 07-06-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:08

susasan schreef:
Ik heb tijdens het rijden dat ze dan opeens door staking mischien achteruit gaat lopen en hoofd omhoog gaat doen.
Wat ik een beetje eng vind omdat ik paar jaar geleden samen met een pony om ben gevallen met pony op mij.
Wat kan ik zelf met me doen als ze achteruit en hoofd omhoog loopt en hoe?

komt het door angst of gewoon door eigenwijs zijn omdat ze iets moeilijk vind ofzo?
ik zou iniedergeval als ze het probeerd teugels naar voren en (ja het klinkt misschien een beetje ruw...) een schop geven zodat ze naar voren gaat.
dit iedere keer als ze dat doet.
iniedergeval niet aan je teugels gaan zitten want dan staat ze waarschijnlijk binnen de kortste keren steil omhoog

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:10

Ik geef mee en schop ook maar ze blijft maar naar achterlopen en als ze dan ergends tegen aan knalt zakt ze zowat door haar benen }:0

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:13

susasan schreef:
Ik geef mee en schop ook maar ze blijft maar naar achterlopen en als ze dan ergends tegen aan knalt zakt ze zowat door haar benen }:0

rijd je met zweep?
heb je genoeg begeleiding?

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:14

wat mimeslosydy zegt en anders laat iemand erachter gaan staan met eeen zweep ofzo want jou pony voelt dat jij niet goed durft en dan doet ie door

susasan

Re: Pony loopt achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:16

Ja met begeleiding en ik rij alleen met zweep als ze het doet maarjah helpt niets dan.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:19

susasan schreef:
Ja met begeleiding en ik rij alleen met zweep als ze het doet maarjah helpt niets dan.

doet ze het eigenlijk pas sinds kort of doet ze het al lang?
misschien iemand d'rachter zetten die je kan helpen
al eens een longeerlijn geprobeerd zodat je instructrice hem afentoe flink vooruit kan jagen met de zweep?

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:21

Ik geef eerst altijd een beenhulp als ze zo doen als ze niet reageren geef ik me hand mee zondat de druk van het af gaat.
Blijven ze achteruit lopen na been, stem of zweep hulp kan je laat ik ze een rondje draaien. Doe gewoon een hand ver naar binnen. Zo win je het in ieder geval en gaan ze wel weer lopen, dan kan je weer netjes verder rijden.

Mijn zusje heeft namelijk zo pony die ook wel eens achteruit blijft gaan en dit is het enige wat helpt.

Russo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:56

Hallo,

Wanneer je pony staakt en achteruit loopt is dat heel vaak een verzet.
Helaas wordt verzet vaak uitgelegd als , niet willen.
Gigantisch vaak is het een ander probleem.....het paard heeft pijn en kan niet.
Waardoor staakt het paard, achterwaarts gaan is een van de verzetten.
Ik werk als Massage therapeut en instructrice, dagelijks met paarden en pony's.
Kijk eens op mijn site www.paardenmassagedrenthe.nl
Dar staan nog meer symptomen van paarden die spier gerelateerde problemen van paarden.
Naar een paard moet je goed luisteren, wanneer een paard verzet vertoont moet je niet gelijk zoeken in ondeugend verzet.
Vaak is het verzet uit een pijnlijk lichaam.

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:00

geef ie pony een rot schop is mis zielig maar hij moet niet staken..
en ga anders een paar dagen longeren en doe hetzelfde met een bijzet ofzoo zodra je ziet dat ze wilt staken doe die sweep onder haar kont..
probeer het eenss misschien helpt het..
stuur aub terug wat hij deedd..

xxxx ;)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:15

SlovesA, zo is't. Gewoon beuken! :(
Mag ik je tevens aanraden om eens aan spellingscontrole te denken? sweep, ofzoo eenss, deedd.

Okay. On topic: ik zou eerst eens uitvinden wat de reden voor dit gedrag is. Als het verzet/klieren is dan zijn er denk ik betere tactieken om daarop in te spelen dan schoppen en slaan.
Doet de pony dit met elke ruiter? in een bepaalde hoek? alleen in de bak of ook buiten? Als je al een tijdje aan het werk bent, of vanaf het begin?
Ik zou eerst proberen de oorzaak te achterhalen, ik lees dat je begeleiding hebt, wat zegt die?

Success!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:23

SlovesA schreef:
geef ie pony een rot schop is mis zielig maar hij moet niet staken..
en ga anders een paar dagen longeren en doe hetzelfde met een bijzet ofzoo zodra je ziet dat ze wilt staken doe die sweep onder haar kont..
probeer het eenss misschien helpt het..
stuur aub terug wat hij deedd..

xxxx ;)

mag ik jou ook een skup verkopen als je ergens last van heb en je wilt even niet lopen om je lichaam wat rust te geven ?
denk aan lekker rennen met een zwaar gekneusde voet of flinke blaren ?
flink de zweep er over werken zal je :j

TS: ik zou het even wat verder weg zoeken, een paard staakt vaak niet omdat hij daar zomaar even zin in heeft.
vaak is het een probleem in het lijf van je paard of de communicatie bij het rijden van jullie beiden.
ik zou goede begeleidende hulp zoeken, en even een fysio/osteopaat er bij halen.
succes met je paardje en schoppen schreeuwen slaan heeft geen nut hoor trek je niks van die reacties aan.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:37

is er misschien iets gebeurd onder het rijden waardoor die zo doet?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:13

Mijn paard doet dit ook. Erg vervelend probleem maar je moet er mee leren omgaan.

Eerst deed mijne het vanuit pijn (wat we niet wisten), deze pijn is helemaal opgelost. Maar als hij iets niet snapt/moeilijk vindt/geen zin gaat hij stilstaan. Sommige paarden zullen rennerig worden, een bok geven, etc. mijne gaat dan stilstaan. Hoe harder je been geeft of met de zweep erbij doet hoe minder hij zal gaan doen. Sterker nog dan gaat hij alleen maar achteruit en doet hij verder helemaal niks meer.

Als hij dat bij mij doet in de les dreigt mijn instructrice een keer, en is het oooh ik loop al. Of als ik een keer mijn zweep overpak naar andere keer ook. Anders als hij achteruit gaat, ga ik hem zelf achteruit vragen (wat hij gek genoeg niet kon eerst), hij wilt achteruit, dan gaat hij achteruit maar dan op mijn tempo en dat is dus 2x zo snel. De lol is er dan snel vanaf, dan vraag ik hem voorzichtig (teugels iets mee naar voren rustig been zelf ontspanne) nog een keer naar voren te gaan en meestal doet hij dit. Soms gaat het verder maar blijf ik bovenstaande doen.

Hoe harder jij gaat doen hoe minder het paard luisteren. Ik zou inderdaad ook even op lichamelijke klachten controleren, maar om hier nu alles naartoe te schuiven?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:22

hmm mijn (Verzorg)paard doet het ook.. handen doe ik uiteraard naar voren, drijven/zweep = harder naar achteren, en ik bereik daar dus alleen het tegenovergestelde mee. als ik mn handen naarvoren doe en niet drijf, gaat hij stilstaan (wel zo veilig als er iets achter staat).

Bij mij is het (zeg nooit nooit) geen pijn, hij doet het bij de simpelste dingen zoals een zandpad oplopen terwijl hij dat eng vindt (of doet alsof..)

Hoelang heb je het paard al? Sommige ruiters leren het paard namelijk als je moet halthouden ook meteen achterwaarts te lopen (iets westerns/parelli, maar ook dressuurruiters leren het wel is). Ik vermoed dat bij mijn paard dat ook is aangeleerd en daarna is niet meer goed het verschil duidelijk gemaakt tussen achterwaarts en halthouden.

Laat hem in ieder geval niet winnen, dus hij moet uiteindelijk vooruit!. Ik laat soms iemand anders hem vastpakken, dan loopt hij gewoon mee naar voren. Of inderdaad een stukje draaien, die kant oplopen en dan toch gewoon daarna de goede kant op. ;)

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:50

Zoals anderen al zeggen: Zoek eerst uit of er niet echt iets gaande is in het lichaam van je paard. Zit het zadel goed?
Is de oefening misschien te moeilijk? Kijk daar eerst naar.

Mijn oude-verzorg pony deed dat ook weleens. Die had allerlei trucjes uitgevonden om maar niet te hoeven lopen, zo ook het achterwaarts gaan. Een van de eigenaren gebruikt zelf ,wat Lisa_Dries ook al zei, als je paard achteruit wilt gaan, dan gaat hij ook maar achteruit! Net zo lang tot de lol er vanaf is.

@ Lotjaa93: De zin: Zeg nooit nooit, klopt niet. Je zegt namelijk in je zin al een keer nooit, terwijl je dat niet zou zeggen. :Y)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:00

Ik probeer hier alleen mee aan te geven dat hij geen pijn heeft, maar als ik dat zeg krijg ik eerst bokt over me heen of ik dat wel heb laten uitzoeken enz. dus vandaar de uitdrukking zeg nooit nooit. Verder weet ik wat de dubbele ontkenning is, maar dat lijkt me op een uitdrukking tussen haakjes niet van toepassing ;)