Niet op de hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neva

Niet op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 17:19

Ik ben sinds 2 weken weer aan het rijden na daarvoor 7 jaar niet op een paard te hebben gezeten. Heb een hele lieve 'adoptiefjord' en het gaat best goed. Even wennen aan elkaar, en voor mij sowieso aan het paard rijden zelf maar ik ben het gelukkig niet verleerd. Paard is superbraaf. Het enige probleem is dat ik hem er af en toe niet van kan overtuigen om op de hoefslag te blijven, hij wijkt dan naar binnen en ik kan sturen wat ik wil maar alleen met een wending (en van hand veranderen) krijg ik hem dan weer op de hoefslag. Vaak op de lange zijde, soms heeft 'ie een bepaalde hoek waar blijkbaar kabouters zitten, maar hij gaat er gelukkig niet vandoor. Binnenbeen aanleggen wil ook niet echt helpen. Het gebeurt bijna altijd als ik in op de lange zijde wil aandraven maar in stap doet 'ie het soms ook. Eenmaal in draf of galop loopt 'ie netjes z'n rondje.

Iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:46

Wat je kunt proberen, is op de hoefslag even halthouden en hierna aandraven. Hierbij goed met je binnenbeen druk leveren, en vooral het paard niet al te veel naar buiten laten kijken, maar proberen gewoon rechtuit, en eventueel een beetje naar binnen.
Wat je ook kunt proberen is voltes rijden, en deze steeds iets groter maken. Je moet vooral het paard niet al te veel naar buiten laten kijken, dit heeft meestal een omgekeerde werking. Ik hoop dat dit je een beetje helpt. Helpt een tikje aan de binnenkant trouwens niet om hem een beetje op de hoefslag te houden? En doet hij dit gedrag plotseling of voel je het van tevoren al een beetje aankomen?
Waarschijnlijk heeft het ook een beetje te maken met het feit dat je weer moet leren wennen, en daarbij misschien per ongeluk druk op de verkeerde kant legt.

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:27

toch echt heel goed je binnenbeen en buitenteugel eraan houden..
Evt. een zweepje in je binnenhand indien je geen reactie op het binnnebeen krijgt..