pony reageerd niet op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marysa12

pony reageerd niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:45

hoi
als ik op mijn verzorgpony rij en ik geef hem been . gaat hij steelstaan en schopt hij naar mijn been toe.! als ik hem dan aantik met mijn zweeepje gaat hij bokken en als ik heel lang aandring met mijn stem begint hij weer te lopen. dit is ernorm lastig want als ik hem op een gegeven moment met mijn stem in draf heb gekregen en ik geef iets been bij gaat hij ineens stilstaan en schoppen naar mijn been. mijn verzorgpony is nog niet zo heel heel heel lang geleden ingereden. met een buitenrit reageerd hij meestal wel op been dan begint hij hader te lopen todat hij weer bij de voorste pony is. wat kan iik hieraan doen.? moet ik hem opnieuw inrijen samen met een ervarenen of moet ik iets anders doen>? xx marysa *D

EAW

Re: pony reageerd niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:47

Weetje zeker dat de pony goed is ingereden?
Het kan namelijk zijn dat ze het gewoon nog niet snapt!
Anders, misschien is er mogelijkheid tot les?
Dat helpt denk ik beter dan zelf maar wat gaan proberen. ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:47

ik zeg altijd:
*nou komt het*:

1x been geven, reageerd hij/zij dan nog niet, dan nog eens been geven maar dan wat meer zegmaar, reageerd hij/zij dan nog niet, been + tikje(klein!!) met de zweep.
maar meestal hoeft het niet zo ver te komen

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:55

Toen ik mijn paard net kreeg kende ze dat ook niet. Ik ging toen in de longeercirkel, zonder handen rijden (volledig op mijn zit overgangen). Dus een knoop in de teugels. Mijn zweepje in mijn binnenhand en elke keer als ze niet reageerde op mijn been gaf ik een KLEIN tikje met de zweep op de plek van mijn been. En nu, een paar maanden later heeft ze het helemaal door. Ik deed gewoon rustig aan, korte trainsessies en ik kan wel zeggen dat het er nu super inzit. Ik hoef haar nooit met zweep te rijden, ze reageert volledig op been)

Edit: Mischien is les nemen een optie ;) ?

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:27

misschien is het een id om hem eerst een tijd te longeren zodat hij/zij leert voorwaarts lopen. En dan pas weer gaan rijden als ze voorwaarts blijft lopen zonder continue stem of zweephulp. Voor je gaat rijden ga je longeren met zadel en losse beugels zodat ze aan de beweging went.

En idd als je weer rijdt 1x been geven, geen reactie een tik en zeker als ze slaat naar je hulp gelijk afstraffen. Maar natuurlijk ook belonen als ze het goed doet.

Je kan ook proeren haar voorwaarts door te leren laten lopen door iemand met een longeerzweep haar te laten aandrijven.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:46

npoot schreef:
misschien is het een id om hem eerst een tijd te longeren zodat hij/zij leert voorwaarts lopen. En dan pas weer gaan rijden als ze voorwaarts blijft lopen zonder continue stem of zweephulp. Voor je gaat rijden ga je longeren met zadel en losse beugels zodat ze aan de beweging went.

En idd als je weer rijdt 1x been geven, geen reactie een tik en zeker als ze slaat naar je hulp gelijk afstraffen. Maar natuurlijk ook belonen als ze het goed doet.

Je kan ook proeren haar voorwaarts door te leren laten lopen door iemand met een longeerzweep haar te laten aandrijven.

zo heb ik het ook gedaan;)
als het goed gaat rustig in de bak gaan oefenen net zo het goed gaat
buiten rijden zou ik nog even mee wachten

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:20

Neem les van een ervaren iemand! Je moet dit probleem heel consequent aanpakken zoals Moelly heeft uitgelegd.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:28

Klinkt inderdaad alsof je pony niet snapt wat je wilt (had mijn merrie ook, waarvan ik dacht dat ze ingereden was: niet dus, hoorde ik achteraf)

Met heel veel geduld, begeleiding en de tips hierboven moet je dan een heel eind kunnen komen.

En vooral de hemel inprijzen: iedere pas voorwaarts belonen. Mijn instructeur zei nogal eens: je kunt je paard naar het Z prijzen... (beetje overdreven natuurlijk, maar er zit zeker een kern van waarheid in)

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:09

Als hij bokt hem nog een flink tikje verkopen.. Gewoon proberen de baas te blijven

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:29

Is ze wel goed ingereden dan?
En hoelang is ze nu beleerd dan, want als ze net is beleerd, zo ik nog niet op buitenrit gaan ;)
volgens mij kent ze de hulpen dan nog niet, denk ik?

Ligt eraan hoelang ze al beleerd is! :)

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:34

_Hafjeee_ schreef:
Als hij bokt hem nog een flink tikje verkopen.. Gewoon proberen de baas te blijven

Dat zal heus niet helpen, de pony snapt dan helemaal niet wat ie fout doet.. ;)
Met veel rust en geduld werken, werkt beter dan ongeduldig en veel straffen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:18

Mijn tip is; neem les of laat desnoods iemand anders die volgens jou goed kan rijden erop. Kijken wat hij/zij dan zegt..

Roomijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:17

heej,,

Ik rijd nu ook een haflinger met hetzelfde probleem. Hij reageert niet goed op been en als je dan een tikje geeft met je zweep reageert hij ook niet. Een flinke tik helpt ook niet. Dan geeft hij een bok, maar gaat geen pas meer voorwaartst. Ik vind dit ook erg moeilijk om op te lossen. Iemand tips voor een eigenwijze haflinger??

Groetjes Romy

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:55

Ik heb ook precies hetzelfde probleem met mijn draver. Als hij in draf en hij wil stoppen, geef ik hem been en dan stopt hij sowieso compleet.. erg irritant en ik krijg hem ook bijna niet in draf, wat raar is voor een draver..

isabelodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:05

Streng zijn, geen reactie = straf (dus 1x been en geen reactie is daarna been + zweepje = wel reactie).

Younggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:13

les nemen.

Kim_Chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:15

Neem je les? anders kun je dit proberen. Dit werkt denk ik makkelijker dan via een pc.

Is het misschien mogelijk om een paar weken niet te rijden en iedere dag te longeren? Mijn pony had eerst de zelfde problemen. Longeren deed bij haar wonderen!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:20

Is ze wel goed ingereden?
Het kan namelijk ook zijn dat ze het nog niet snapt!

Dus ik zou haar idd weer opnieuw gaan inrijden samen met iemand anders, en dan rustig aan beginnen ;)
Ik maak namelijk uit je verhaal op dat je vp het gewoon nog niet snapt. :)

vp = verzorpgony

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 07:55

marysa12 schreef:
hoi
als ik op mijn verzorgpony rij en ik geef hem been . gaat hij steelstaan en schopt hij naar mijn been toe.! als ik hem dan aantik met mijn zweeepje gaat hij bokken en als ik heel lang aandring met mijn stem begint hij weer te lopen. dit is ernorm lastig want als ik hem op een gegeven moment met mijn stem in draf heb gekregen en ik geef iets been bij gaat hij ineens stilstaan en schoppen naar mijn been. mijn verzorgpony is nog niet zo heel heel heel lang geleden ingereden. met een buitenrit reageerd hij meestal wel op been dan begint hij hader te lopen todat hij weer bij de voorste pony is. wat kan iik hieraan doen.? moet ik hem opnieuw inrijen samen met een ervarenen of moet ik iets anders doen>? xx marysa *D

Ik heb hetzelfde probleem, alleen bij mij doet hij de ene keer wel goed lopen en de andere keer alleen stilstaan. Heb zelf nog geen oplossing gevonden..