Paard springt idioot hoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Paard springt idioot hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:43

Hallo allemaal!

Ik heb nu sinds een paar maanden een jonge indoctro, hij is net 5 en nu een half jaar zadelmak. We zijn al lekker aan het lessen en oefenspringen geweest en hij sprong daar altijd vrij normaal.
Hij springt wel wat hoger, om de balk niet te raken maar niet heel idioot ofzo. Met een BB parcoursje, sprong hij ook op die manier.

Echter, gister hadden we CC in Zwolle, ons eerste 'echte' B parcoursje en toen ging hij helemaal los. Hij kwam wel 30 cm boven de hindernis uit en was net een kanon dat afging. Zo ineens, terwijl hij normaal ook gewoon springt. Hij was nergens echt bang of gespannen voor.

Hij zette ook vaak te vroeg af, jong paard eigen.. daar ben ik op aan het oefenen met balkjes draven en galloperen en met lage kruisjes, gewoon een beetje dichtbij de hindernis komen..

Maar, hoe kan ik oefenen dat hij niet zo idioot springt, zijn daar tips voor, of is het gewoon blijven oefenen met parcoursjes en de ervaring leert?

Voorbeeld:
Afbeelding

skyline

Re: Paard springt idioot hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:45

ik denk dat hij er gewoon veel zin in had en dat hij vanzelf wel normaal gaat springen :+

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:46

Ik denk dat het door regelmaat en rust vanzelf beter wordt, zeker als hij zich beter naar de hindernis toe laat rijden :)

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:50

skyline schreef:
ik denk dat hij er gewoon veel zin in had en dat hij vanzelf wel normaal gaat springen :+

Haha, ja zin had hij zeker wel.
Maar het zit zo moeilijk..

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:51

Misschien helpt het als je hem vante voren even longeert
zodat hij wat energie kan kwijtraken :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:51

Vooral op de techniek blijven trainen, zoals je al doet. In-uitjes, balkjes, tempocontrole (vooruit en terugrijden) en vooral goed uit blijven zitten tot op de sprong om zo een goede balans te houden.

Maar, het is er niet altijd uit te rijden. Bij onze merrie werd het pas echt minder in het ZZ :+

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:52

Het heeft meestal mee te maken een gebrek van ervaring. Hoe vaker je springt hoe beter hij de techniek onder de knie kan krijgen.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:31

Leuk om te horen ik heb namelijk een 6 jarige indoctro en het klinkt vrij bekend.

Die van mij springt tijdens de trainingen thuis heel simpel tot 1m 1.10 hogeer springen we nog niet. Het is letterlijk alsof hij erover heen stapt.
Zodra we op concour zijn gaat hij idd zo 20cm hoger en krijg je enorme klappers.
Het lijkt wel of op concours de balken ineens bijten.
Hij zal waarschijnlijk net als die van mij bijna nooit zijn benen stoten.

Wat wij heel veel doen thuis is heel simpel naar de spring toe laten lopen en wat die afstanden betreft ik ken het maar ik proeer altijd alleen iets aan te vullen of te wachten zodat het paard vanzelf dichter bij gaat lopen, ze zijn slim genoeg.

Met een hoop geduld worden ze van zelf simpeler

Zie foto B parcours;( moeilijk te zien door boompje maar teveel ruimte)
Afbeelding

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:29

ik denk ook wel dat je paard het vanzelf wel zal leren. en probeer ook om een jong paard niet te veel te helpen bij de afstanden, hij moet zelf leren meekijken.

ziet er anders wel een tof paardje uit

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:25

Misschien is het enthousiasme icm onervarenheid. Nog altijd beter dan een paard wat je moet aanmoedigen de benen op te tillen en op wedstrijd is t toch altijd iets anders dan thuis. Het lijkt alsof zulke paarden geen fouten willen maken en ze geven zich helemaal. Ik denk dat ze door ervaring en oefenen van t houden van controle wel verbeteren.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:04

Dat gaat ie vanzelf minder doen als ie meer ervaring krijgt. De meeste springruiters zijn er juist blij mee.
Het is wel belangrijk dat je zo'n paard goed voorwaarts houd in de ring, hij moet niet alleen omhoog springen, maar ook naar voren.
Ik heb op het moment ook zo'n hoogvlieger v. Numero Uno.

Afbeelding

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:12

Klinkt heel herkenbaar, mijn 5 jarige sydney doet het ook soms. Vooral op cc, als ze wat gespannen is zoals hier: (al viel dit nog mee)
Afbeelding

Maar het wordt echt beter hoor! Gewoon veel oefenen op rust en veel rondjes rijden, wordt het vanzelf beter :j

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:01

Zo'n eerste echte wedstrijd is altijd wel spannend voor een paard denk ik. ;p
Het lijkt me dat het wel wat rustiger word als je meer oefent en vaker wedstrijden hebt gedaan. :)

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:14

Ja, ik ben er ook wel blij mee dat hij zo voorzichtig is, maar hij mag wat simpeler springen. Hij zet nu zoveel kracht, iets wat ook wel wat minder kan en waardoor hij rustiger het parcours door zal komen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:15

http://www.mijnalbum.be/index.php?m=fto&a=73&id=186085175&key=N38SZTF8

Mijn 6-jarige ruin doet dit ook boven elke sprong... hij heeft het altijd gedaan en zal het ook altijd blijven doen denkik
op deze foto valt het nog mee, maar heb door virus alle foto's ergens anders moeten opslaan waardoor ik maar 1 foto kon laten zien..

miscchien door veel trainen en ervaring dat een balk helemaal niet zo eng is, zal het overgaan

Marinthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:25

ik heb precies het zelfde probleem als ik spring van een hindernis ong 60 cm springt hij min 1 m xd
komt omdat hij er van geniet dt hij een beetje speels is denk ik dan ...