Mijn paard wil niet stilstaan en pakt dan bit vast en trekt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesVieke

Mijn paard wil niet stilstaan en pakt dan bit vast en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 17:53

Hallo,

Mijn Friese paard heeft problemen met stilstaan.
Als we op de A-C lijn halt moeten houden of gewoon met een buitenrit ff moet wachten met oversteken dan blijft ze gewoon weg niet staan.

Ze pakt het bit vast, trekt rechtslinks, en loopt sterk door. Of ze draaid me gewoon om(nog gevaarlijker vooral buiten)

Hebben jullie tips?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:56

Staat je paard wel gewoon stil als je het vraagt terwijl je haar aan de hand hebt? En als je opstijgt? Zo niet, dan zou ik dat eerst gaan oefenen.
Bij het rijden kan je misschien eens gebruik maken van een muur of bakrand om je paard stil te laten staan. Probeer bij het halthouden ook weinig met je teugel te doen en vooral met je zit.

chrisje_83

Re: Mijn paard wil niet stilstaan en pakt dan bit vast en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:18

Pak jij zelf niet te veel op je hand waardoor ze juist vast kan pakken? Rijd terug op je stem en zit.
Hoe reageert ze op je als jij haar aan de hand hebt? Als ze ook dan doordramt moet je het grondwerk er eens bij pakken om haar gehoorzamer te maken en zich bewust te maken van het feit jij haar leider bent!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:47

Ik heb hetzelfe probleem..
Met grondwerk staat ze super braaf stil, alleen met halthouden noet correct, ze dramt niet helemaal door, maar ze wordt heel gespannen waardoor ze sterk wordt en dan ziet de nageeflijkheid er niet meer mooi uit.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:50

hahaha ze noemen het niet voor neits friese doorlopers :+

Met al mijn friezen heb ik dit probleem ook gehad. Ik ben iid begonnen met grondwerk en halthouden aan de hand. Belangrijk is dat je duidelijk en conseqent bent anders is het niet eerlijk voor je beestje. Toen dit goed ging ben ik het aan de lange lijnen gaan trainen op stemcomando. Zelfs toen dit goed ging, lukte me het niet onder de man om netjes halt te houden!! Ik ben in de bak gaan oefenene, afwenden op de lange zijde, zwaar zitten, ophouding en eventueel stemhulp erbij. Loopt ze dor: eindigde ze vanzelf met der neus tegen het schot!! MAaar: dan moest ze wel in der achteruit tot we weer voor de middenlijn stonden!! Als je dit iedere keer herhaalt, vinden ze het vervelend worden en begrijpen ze ook dat hoeverder ze dood lopen, hoe verder ze terug moeten. Dit heeft gigantisch goed gewerkt!

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 15:50

heey bedankt voor de tips

Met stilstaan aan de hand gata het redelijk.. het is echt een zenuwpees dat wel als ze ook maar iets hoort dan gaat ze kijken en lopen. ze blijft aan de hand wel 5 sec staan maar als het haar te lang duurt dramt ze door. ahhaha super sterk.

als ik haar tegen het schot rijd dan pakt ze het bit vast en draait ze me om.. (als ze het bit vast heeft kan ik echt niks meer) het is echt een kriem hahaa. Met opstappen blijft ze staan tot ik erop zit en dan gaat ze lopen ahhaha zonder mijn commando ma ze wacht wel ALTIJD tot ik zit.. maja is natuurlijk niet goed. ahjaha

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:52

Mijn Haflinger doet het ook, ik vraag haar dan toch stil te staan en achteruit. Dat een paar keer na elkaar en dan snapt ze hem wel. Bij haar was het ongeduld. Het probleem is bij mij nu redelijk opgelost.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:54

het komt er toch op neer dat ze echt geen respect heeft voor jou als leiding!! Dus grondwerk wordt een belangrijk aspect in deze oplossing.

Als jij het ugh keer lief vraagt en ze blijft maar door je heen denderen mag je ook best wel een keertje boos worden, zelfs als het een hittepetitje is! Je hoeft niet gelijk keihard te gaan slaan of het bit tegen zn oren aan de trekken maar geef eens een brul van UHHH en HO nu! Vaak zijn ze dan wel eventjes onder de indruk, ho is braaf en dan moet je ook goed belonen!

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:47

Ik weet niet of jou paard braaf stilstaat met afstijgen?
Wat bij mij goed hielp was na een zware training als het paard al lekker moe is, tijdens het uitstappen eens halthouden.
Teneerste denkt je paard dan dat je gaat afstijgen, ten tweede doe je dit aan de lange teugel dus ze kan het bit niet vastpakken.
Als ze dan gaat stilstaan uitgebreid belonen en weer verder stappen.

Bij mij heeft dat erg goed geholpen, ik kan nu halthouden op mijn zit zonder getrek in de mond :)

una2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:15

misschien ben je er tegen maar je zou het ook kunnen proberen met eten. Stil staan beteknt een lekkertje (wat je vanuit je zadel zittend kan aanbieden) Eerst geliijk na stil staan, daarna na aantal seconden en zo bouw je het uit. Op het moment dat ze er zelf om vraagt gelijk weer voorwaarts. ze moet wachten tot jij het aanbiedt. succes!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:17

Bit vastpakken kan vrijwel alleen als jij stug bent in je hand. Laat dus zelf los en probeer de overgang meer op je zit en stemhulp te doen.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:22

heel veel verschillende tips, die het proberen waard zijn. Met veel geduld gaat het zeker lukken.

Hou wel in de gaten dat je haar véél beloont. 1 seconde stilstaan natuurlijk al belonen en zelf weer wegstappen en zo heel voorzichtig opbouwen. 1 sec. is natuurlijk erg kort, maar als die ene seconde van jou is, is het al een goed begin.

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:42

dankjewel ik ga het proberen(L)