Wanneer kan je goed rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:35

sjakie schreef:
de vraag is ook niet wanneer ben je een perfecte ruiter, maar wanneer ben je een goede ruiter.
Het gebruik van een hulpteugel heeft daar niet zoveel mee te maken. al wordt vak wel geroepen dat je alleen een goede ruiter goed een hulpteugel kan gebruiken


Ik denk dat een goede ruiter ook aan kan voelen wanneer hij helpt als hij een slof er aan hangt. Pling

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:40

wat ik een goede ruiter vind is iemand die bij een probleem eerst de oorzaak bij zichzelf zoekt en daarna naar het paard kijkt.

verder iemand met een goede en onafhankelijke zit die het fingerspitzen gefühl heeft! (nieuw topic hihi) er zijn heel veel goede ruiters en niet goede ruiters maar geen 1 perfecte...

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:18

Ik vind dat je goed kan rijden, als je je paard aan kan en weet wat te doen in vreemde situaties

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:33

Maar ik vind het zo'n moeilijke vraag, er zijn heel veel goede ruiters, maar als je die met elkaar vergelijkt, rijden ze allemaal anders, er zijn dus 'verschillende manieren' om een goede ruiter te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:02

Blijft altijd moeilijk zoiets beantwoorden.

Maar ik denk dat je pas een betere ruiter bent als je veel paarden goed aan kunt voelen en zodoende weet waarom ze reageren zoals ze dan doen.

Je hebt daarvoor een goed gevoel moeten ontwikkelen, waarbij je zit je handen en benen onafhankelijk van elkaar kunnen werken.
Maar ook het gevoel van paardenkennis is daarbij niet te vergeten.

Door dat ontwikkelde gevoel kun je paarden rijtechnisch verder brengen.

Consequentie, maar ook geduld horen hier ook bij.

(en al die andere dingen waar ik dadelijk aan denk Lachen )

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:24

Als ze aan mij vragen of ik goed kan rijden antwoord ik altijd "ik kan wel rijden,maar of ik goed kan rijden moet je zelf maar beoordelen"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:14

Ik beschrijf mezelf altijd als een basisruiter, ik kan een jong paard redelijk doorrijden.......Ben best handig maar moet ik een Z proef neerzetten dan ga ik gewoon keihard voor joker staan.......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:24

gijsenkim schreef:
Ik beschrijf mezelf altijd als een basisruiter, ik kan een jong paard redelijk doorrijden.......Ben best handig maar moet ik een Z proef neerzetten dan ga ik gewoon keihard voor joker staan.......

ik denk dat wij vergelijkbare ruiters zijn gijsenkim. MAar ik moet ook bekennen dat het mij echt aan de nodige discipline ontbreekt om zo ver door te trainen tot op z niveau.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:41

gijsenkim schreef:
Ik beschrijf mezelf altijd als een basisruiter, ik kan een jong paard redelijk doorrijden.......Ben best handig maar moet ik een Z proef neerzetten dan ga ik gewoon keihard voor joker staan.......


jij bent dus ik mijn ogen een goede ruiter Haha! . je bent eerlijk over je eigen kunnen en zal dan ook reeel zijn t.o.z. van een paard neem ik aan dan Knipoog ).

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:58

Ik denk dat je een goede ruiter bent als je je paard begrijpt en in zijn waarde laat. Dus dat je aan kan voelen hoe ver je met dat dier kan gaan en hem dus niet overvraagt. Dus niet met een dier gaan wijken dat nog niet eens genoeg balans heeft tijdens een gewoon drafje.

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:22

zoals er in België word gezegd, ben je maar een goede ruiter vanaf je 100 keer van je paard bent gevallen, maar dan moet ik nog veeeeeeeeeeeeel vallen hoor Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:23

oooh dan ben ik er al een paar keertjes over heen ................ maar ik kan nog steeds niet rijden hoor

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:33

Wanneer je kunt rijden is zo'n eindeloze discussie. Want het is maar net op wat voor niveau je zit, naar wat voor niveau je kijkt en waarmee je je gaat vergelijken.

Ik kan goed paardrijden. Zolang ik boven blijf, rijd ik goed. Op mijn manier.
Ga ik mezelf met anderen vergelijken, dan kan ik er geen bal van en zal ik het ook nooit leren *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:34

jantina schreef:
Wanneer je kunt rijden is zo'n eindeloze discussie. Want het is maar net op wat voor niveau je zit, naar wat voor niveau je kijkt en waarmee je je gaat vergelijken.

Ik kan goed paardrijden. Zolang ik boven blijf, rijd ik goed. Op mijn manier.
Ga ik mezelf met anderen vergelijken, dan kan ik er geen bal van en zal ik het ook nooit leren *LOL*


ik geloof dat ik mezelf hierin herken.............. Haha! Knipoog

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:48

als je eerlijk bent naar je paard en hem netjes kan laten lopen met nette hulpen, en er allebei heel veel plezier in hebt kan je al goed rijden.
Iedereen zal dus op zijn eigen niveau goed rijden, laat het maar anderen van je zeggen. Dat doe ik ook, als ik op vakantie ga rijden vragen ze altijd of ik goed kan rijden. Ik antwoord altijd laat me maar voorrijden en dan mogen jullie beslissen, terwijl ik weet dat ik best netjes kan rijden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:12

Je kunt goed rijden als je kan anticperen op de reacties van een paard. Ik vind het raar dat de meesten er hier goed rijden meten aan het feit dat het paard dresuurmatig goed loopt. Als je met de bewegingen van je paard mee kan en hem niet teveel stoort als je erop zit kun je mijns inziens goed rijden.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:26

Ik vind dat iemand goed kan rijden wanneer hij en het paard plezier in de ritjes hebben.
De ruiter in lastige situatie's in het verkeer het paard de baas kan blijven(okee op hol slaan is dan een ander verhaal) en er niet bij het eerste vreugdesprongetje naast licht.
wanneer een ruiter het paard niet in de weg zit vind ik iemand goed rijden.

Ik ben het helemaal met rom eens.
Ik ken goede ruiters die altijd aan een waslijn teugeltje de bossen in trekken,drwars door drukke straten kunnen maar in een B proef ongeveer laatste worden,toch vind ik dat goede ruiters

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:25

Ik denk dat goed rijden niet alleen met rijden te maken heeft maar ook met paarden omgaan.En als je zo op een wilde mustang ofzo kan stappen en ermee weggrijden.En met paarden ben je nooit uitgeleerd!