rijden met 2 zweepjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilma_b

rijden met 2 zweepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 07:27

Hallo Bokkers,

Misschien een rare vraag, ik heb het iig nog nooit gezien.

Ik ben bezig mijn paard goed aan het been te krijgen. Dat betekent dat ik het zweepjes moet gebruiken. Been geven, geen reactie = tikje. Hij valt geregeld door mijn binnenbeen. Als ik het zweepje aan die kant heb, kan ik hem snel corrigeren, maar ik verander zo vaak van hand (en niet aleen op de diagonaal) , dat ik het lastig vind om iedere keer de zweep in de andere hand te nemen.
Is het een optie om 2 zweepjes te nemen? Voor zolang het nodig is?
Ziet misschien stom uit, maar doet iemand dat wel eens?

HelgaV

Re: rijden met 2 zweepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:30

Toevallig heb ik hier vorige week ook eens aan zitten denken. Heb exact hetzelfde probleem als jou en ga dus even meelezen!!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:31

Dat jij niet mee doet aan 't beste idee van Nederland!!!!!

Begrijp me niet verkeerd, dit heeft nog nooit iemand gedaan (denk ik) en ik wil het je ook niet aanbevelen! Je kan met 2 zwepen nooit het juiste contact krijgen op de teugels!

NIET DOEN!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:37

Ik heb het vroeger wel gedaan, met mn B-pony die niet van het erf wou :+ en met 1 zweepje ging die alleen opzij.

Maar om serieus te rijden lijkt het me niet erg handig ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:37

Cahill schreef:

Begrijp me niet verkeerd, dit heeft nog nooit iemand gedaan (denk ik) en ik wil het je ook niet aanbevelen! Je kan met 2 zwepen nooit het juiste contact krijgen op de teugels!

NIET DOEN!

Dat vind ik vreemd want dan zou je met 1 zweep in je hand toch ook geen goed contact kunnen houden want dan krijg je drukverschil.

Ik heb het zelf even gedaan omdat ze telkens door het been viel en ook de kont ging de verkeerde kant op klein tikje en ze lette weer op. Ik had ook het probleem in die tijd kon ik mijn zweep niet van kant verwisselen dat vond ze doodeng. maar telkens halthouden als je van hand verandert en dan je zweep heel voorzichtig omleggen was ook niet alles. Dus dan maar 2. Het is even oefenen maar dat is het ook als je opeens 2 teugels in je hand legt. Oefen eerst droo en ga dan pas je paard op.

deed het ook op advies van instructeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:39

Is zeker niet raar of ongebruikelijk. Gewoon doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:41

een stalgenoot hier doet het al maanden ;)
kan prima

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:41

Nou het is al zo oud als de weg naar Rome hoor.
Jammer genoeg lost het meestal niets op. Het paard gaat sneller lopen door een tik met de zweep, maar zal zeker niet begrijpen dat hij in zijn lijf moet buigen.
En dat heb je nu net nodig om een goede wending te kunnen rijden.
Dus gebruik je hem om meer reactie te krijgen voor het "versnellen" dan is de zweep een prima hulpmiddel, maar om hem te leren dat hij niet door je been heen mag vallen in de wending gaat het niet werken.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:50

aerdenhout1 schreef:
Nou het is al zo oud als de weg naar Rome hoor.
Jammer genoeg lost het meestal niets op. Het paard gaat sneller lopen door een tik met de zweep, maar zal zeker niet begrijpen dat hij in zijn lijf moet buigen.
En dat heb je nu net nodig om een goede wending te kunnen rijden.
Dus gebruik je hem om meer reactie te krijgen voor het "versnellen" dan is de zweep een prima hulpmiddel, maar om hem te leren dat hij niet door je been heen mag vallen in de wending gaat het niet werken.

Daar sluit ik me bij aan! Ik had er nog nooit van gehoord en het lijkt mij geen succes. Maar als je vind dat het, het proberen waard is dan moet je dat doen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:52

Als hij door je hand heenloopt lijkt het mij verstandiger om beter naar je teugelhulpen en beenhulpen te kijken. :)
Een zweep is niet bedoeld om een paard niet door de teugel heen te laten lopen, maar vooral om te activeren.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:56

Ik rij ook regelmatig met twee zwepen, toevallig de afgelopen week weer veel. Wij zijn het wijken aan het verfijnen en veel voltes tien meter aan het rijden om die achterbenen wat meer kracht te geven. Dan is het handig om twee zwepen te hebben als je van de ene volte naar de andere wilt of van wijken op rechts naar wijken op links wil!

Heel handig dus!

Edit: ik geef hem geen tik, zoals hier boven wordt gesuggereerd. Ik les de zweep er tegenaan zodat en kriebel hem. Als je paard genoeg aan het been is, is dat ook genoeg. Ik gebruik ze ook om de schouder te begrenzen. Ik sla hem dus niet in elkaar en hij is niet geneigd veel harder te gaan lopen. Ligt er dus maar net aan hoe je hem gebruikt!

Meisiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:49

Ik vind dat een goed idee. Zelf ook al geprobeerd. Maar vond het ongelooflijk onhandig! ;-) Maar je kan het altijd proberen. Mss ben jij gewoon handiger als ik :-)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:51

Ik doe het al jaaaren

Het is verschrikkelijk handig
En dat je niet het jusite contact krijgt met je teugels is niet waar

Daarbij hoezo juiste contact wat versta jij onder juiste contact als je dan een zweep hebt heb je dan ook geen juist contact in jou ogen of hoe zit dat?
Tell me more

Tja ik tik zowiezo niet met de zweep ik leg hem aan

Op meerdere stallen (dressuur voornamelijk) word dit toegepast het is enorm handig als je eenmaal begrijpt hoe je ze het makelijkst vast kunt houden enz
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 03-06-10 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:51

Op mijn vorige stal (dressuurstal) werd er ook regelmatig met twee zwepen gereden. De reden erachter ken ik niet, maar ongebruikelijk is het niet..

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:29

Ik ken ook iemand op mijn oude stal die standaard met 2 zwepen rijdt. Zo gek is het dus niet. Maar zou mijn manier niet zijn, idd. vooral niet als je verbeterpunt juist ligt in de buiging, en niet in de snelheid.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:30

Ikzelf heb het nog nooit gedaan maar een stalgenoot van mij wel en die heeft hier enorm veel baad bij gehad.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:32

Citaat:
Edit: ik geef hem geen tik, zoals hier boven wordt gesuggereerd. Ik les de zweep er tegenaan zodat en kriebel hem. Als je paard genoeg aan het been is, is dat ook genoeg. Ik gebruik ze ook om de schouder te begrenzen. Ik sla hem dus niet in elkaar en hij is niet geneigd veel harder te gaan lopen. Ligt er dus maar net aan hoe je hem gebruikt!

helemaal mee eens, een zweep gebruik je als hulpmiddel en je kan hem dan makkelijker begrenzen als je met 2 zwepen rijd lijkt mij. ik heb het zelf nog nooit geprobeerd

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:34

kan prima hoor, ik heb het wel eens gedaan. Zeker bij een paard dat weet aan welke kan je zweepje zit. En het contact met je hand hoor je niet te verliezen als je je zweepje goed vasthoudt, de zweep lang genoeg is, en tikje geeft i.p.v. zwieperd ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:48

ah maar als ze door je binnenbeen lopen heeft dat vaker iets te maken met niet voorwaarts zijn of met de achterhand in Timboektoe hebben. En dan kan een tikje na vragen met been wel degelijk helpen. En niet voorwaarts is iets anders dan sneller lopen.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:06

Anya schreef:
ah maar als ze door je binnenbeen lopen heeft dat vaker iets te maken met niet voorwaarts zijn of met de achterhand in Timboektoe hebben. En dan kan een tikje na vragen met been wel degelijk helpen. En niet voorwaarts is iets anders dan sneller lopen.
Door het binnenbeen lopen heeft te maken met niet scherp aan de hulpen staan en niet met het niet voorwaarts zijn. Tuurlijk, dat speelt wel een belangrijke rol, maar ook een langzaam paard (om het even zo te noemen) kan toch scherp aan de hulpen staan. Want is het paard scherp aan twee benen, dan zal het ook scherper reageren op een eenzijdige kuithulp en dus sneller van je binnenbeen aflopen.

Een zweepje (en desnoods 2, als je dat fijn vindt) kan hierbij een hulpmiddel zijn, maar uiteindelijk zal hij scherp aan je been moeten reageren. Een paard kan het wel op de zweep doen, maar in principe heb je daar niets aan. Dus als (tijdelijk) hulpmiddel heb ik er geen problemen mee, maar dan moet je dus wel in de gaten houden dat hij het ook alleen op je been blijft doen.

Edit: typefoutje

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:09

Eens, maar goed, het kan een (tijdelijk) hulpmiddel zijn en het wordt hier wel heel snel afgedaan als "kan niet". Hangt van de ruiter en het paard af.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:12

Ik doe het ook regelmatig, om een bepaald achterbeen bijv. even wat extra te activeren. En het wel makkelijk, want dan hoef je niet steeds te wisselen bij het vhv. :) Maar als oplossing voor door het binnenbeen vallen zie ik het niet, daarvoor neem je beter gewoon goede les.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:22

ALs je paard naar binnen valt in de wending betekent het volgens mij dat zijn binnenachterbeen niet goed onder de massa geplaatst wordt en hij valt door zijn binnenschouder heen. Dus ik denk dat het wel degelijk zin heeft om met een voldoende lange zweep zijn binnen achterbeen te activeren om beter onder de massa te plaatsen. Hij moet dan ook buigen in zijn ribbenkast dus buitenkant lange rug spier moet langer worden. Daar zijn aantal oefeningen voor om lengtebuiging te verbeteren op beide kanten.
Maar voor alles geldt als je het achter voor elkaar hebt komt de voorkant `vanzelf`.
Wij reden vroeger (30 jr geleden) ook wel eens met 2 zweepjes omdat je veel van hand verwisseld en je er dus sneller bij bent maar dat was alleen om het achterbeen sneller/actief te maken.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:54

Ik zie het ook maar als een tijdelijke oplossing.
Ik heb mijn zweep in de linkerhand en merk gewoon dat hij beter voor mijn linkerbeen is als mijn rechter. Vandaar vroeg ik het me af. En hij wordt niet sneller van een tikje, maar wijkt beter voor de kuit.
Alvast bedankt voor de reacties. Ik zal er nog eens goed over nadenken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:57

Cahill schreef:

NIET DOEN!

bij mij op stal heb ik dit wel eens gezien dat ze het deden,
maar geloof me, het is erg onhandig ;)