achterhand sterk maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheLoes

achterhand sterk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 19:35

hallo iedereen!!

ik heb een vraagje, ik heb namelijk het volgende probleem met mijn paardje; hij neemt zijn achterhand niet goed mee met het rijden (met name in draf) en in galop zit er ook eigenlijk niet genoeg sprong in.. hij loopt van voren wel heel goed en rond in de hals en alles, maar neemt heeeel moeilijk zijn achterhand mee. nu heb ik informatie gevonden over een poeder wat je kan bijvoeren, om het paard een beetje op weg te helpen met de bespiering, een soort extra vitaminen. dit wou ik hem over een tijd gaan bijvoeren (ben nu nog bezig met andere vitamineblokken en die maak ik eerst op ;) ) maar ik wil dus in die periode dat ik hem dat spul bijvoer wel de goede oefeningen doen natuurlijk! oefeningen die ik al ken:
-kleine achtjes in een voorwaartse stap (heeft in de middenstap de neiging om als een kameel te gaan lopen, een soort hitler-loopje doet ie dan :+ )
-balkjes stappen en draven
-balkjes stappen en draven in een waaier in de hoek van de bak

verder loopt mijn paard ook heel onregelmatig, al sinds ik hem ken, hij gaat soms heel hard, en dan valt ie een paar pasjes terug omdat ie wat ziet, (hij is heel bang en heeft geen vertrouwen) maar dan gaat hij weer verder, heeft dit misschien ook iets te maken met te weinig bespiering, of is dit een mogelijke oorzaak ervan?? been geven om zijn achterhand eronder te schuiven helpt hem niet, daarvoor is hij niet genoeg aan het been, maar ook dit krijg ik er helaas niet af ;)
nou, na mijn lange verhaal te lezen, barst u maar los!! :+ :D :o

Mabotje

Re: achterhand sterk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:42

Hoe oud is hij? Ik zou het eerder zoeken in goede oefeningen dan in poeders om meer bespiering te krijgen. Veel tempowisselingen rijden zou ik zeggen, ook vanuit halthouden meteen wegdraven. Worden ze ook goed aan het been van, mits je het goed doet natuurlijk. Als een paard voldoende ruwvoer krijgt en misschien nog brok, dan heeft hij toch helemaal geen extra vitaminen nodig? Daar zit alles in wat je nodig hebt. Misschien nog een goede zoutblok erbij. Als hij nog jong is, zou ik helemaal geen kleine achtjes rijden, maar juist ruimere en veel rechte stukken, buiten rijden als het kan, ook met tempowisselingen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:43

schouderbinnenwaarts/travers dan moeten ze hun achterhand heel goed gebruiken en plaatsen ze hem goed onder de massa ;)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 19:55

@mabotje: hij is nu 16, maar nog erg fit voor zijn leeftijd! tempowisselingen rijd ik al veel ja, dat helpt al wel een beetje! ja, ik wou eigenlijk ook niet met poeders beginnen, maar dit poeder helpt bij het opbouwen van de spieren ook wel een beetje om hem soepel te houden terwijl hij ouder wordt, haha. bij ons op de manege gaat dat een beetje scheef met voeren, ze krijgen 2x per dag basisbrok, maar ze krijgen maar 1 keer per dag hooi (kuil, van die enorme groene balen) en dan een bult van hier tot oostenrijk, niet normaal. maarja, ik probeer hem dan altijd nog 's avonds na het rijden nog wat te geven en zo veel mogelijk op de wei te zetten, dit helpt dan nog wel ;P zoutblok heeft ie ook al, zo'n himalaya steen ;P maar die achtjes ga ik zeker nog wel doen, want dat is me aangeraden door een jury op concours, dus ja..
@helga, bedankt voor je reactie, daar zal ik zeker gebruik van maken!

Micksam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:01

Je zegt het zelf al hij is niet aan het been en een paard wat niet aan het been is kan ook niet actief zijn.
Ga overgangen rijden en schijnovergangen zodat hij wel gaat reageren wat zegt je instructie er van?
En wat je zegt dat hij onregelmatig loopt dat zal een oorzaak hebben?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:08

heuvels in stap

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:49

Ik geloof iig dat de ouderwetse KNZ zoutblokken het beste zijn qua mineralen etc. Kijk eens op de site van Paard Natuurlijk hierover

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:54

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:57

Lekker veel naar buiten, lekker lange rechte stukken galopperen.
Goed voor de achterhand maar ook voor zijn koppie!

Verder is het natuurlijk essentieel dat je eraan werkt dat hij beter aan het been is. Maar; als je hem overvraagt, maak je het hem onmogelijk om goed te luisteren, dus vraag niet meer dan dat hij op dat moment áánkan.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 07:28

bedankt voor de reacties iedereen!
@micksam, ja dat begrijp ik maar hij is vanaf het begin, sinds ik hem ken al niet aan het been geweest en dat is nu zo aangewend voor hem dat het nog wel even gaat duren voordat hij het is afgeleerd, maar daar wordt aan gewerkt ;)
@akhal_teke, ja, die zal ik ook uitproberen!
@mabotje, ja ik weet welke je bedoelt maar die vindt hij niet zo lekker, want hij gaat er dan of geen gebruik van maken, of hij gaat stukken afbijten.. dus vandaar die hardere voor hem :)
@joycie, bedankt voor de site, ik ga kijken!
@beantsje, ja, we doen veel zandpaden, ik rijd hem nu ook altijd met spoortjes en soms ook een zweepje erbij omdat hij anders gewoon niet voldoende reageert.. al moet ik zeggen dat hij de laatste 2 dagen echt heel goed loopt voor zijn doen :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:48

Idd gaan rechtrichten , dus de zijgangen gaan gebruiken,
Wel is belangrijk dat je ze technisch goed uitvoert en weet waarom je ze doet.
De eerder genoemde site kun je daar alle over lezen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:54

Wat zegt je instructeur ervan? :)

Ervoor zorgen dat je paard beter bespierd raakt is toch een kwestie van tijd. :) Dus richt je vooral op de lange termijn.
Zorg er eerst voor dat hij lekker voorwaarts gaat lopen, begin daarna langzaam met de oefeningen om zijn achterhand er beter onder te krijgen.
Zoals anderen al zeiden is het verstandig om hem recht te richten en SB en travers te rijden.
Als dat gaat natuurlijk. Anders begin je met veel voltewerk en wijken.

Succes! :)

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:13

Veel overgangen maken en goed voorwaarts rijden vooral in de galop zodat hij daardoor al meer sprong krijgt.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 14:31

@midgie: zijgangen doe ik al heel veel!
@upendo: mijn instructeur zegt er eerlijk gezegd niet zoveel van, maar ik zit ook in een drukke les dus ja, eigenlijk zegt hi alleen maar voorwaarts rijden en dingen over mijn houding enzo ;) SB travers en wijken dat zal allemaal wel gaan lukken! bedankt!
@gabrielle: dankje :D

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:37

tummert schreef:
bedankt voor de reacties iedereen!
@micksam, ja dat begrijp ik maar hij is vanaf het begin, sinds ik hem ken al niet aan het been geweest en dat is nu zo aangewend voor hem dat het nog wel even gaat duren voordat hij het is afgeleerd, maar daar wordt aan gewerkt ;)

Toch zal je vooral moeten gaan werken aan dat 'aan het been'-zijn. Je paard kan een gigantische goed gespierde achterhand hebben, die heel goed kan onderkomen. Maar zolang hij niet aan het been gezet wordt, zolang hij niet snel wordt gemaakt voor je been, zal dat achterbeen ook nooit snel meekomen. Waarom zou hij zich inspannen (en zijn achterhand gebruiken), als dat helemaal niet van hem gevraagd wordt?

Maw: poedertjes genoeg, maar zolang hij niet aan het been staan, zal je daar absoluut niets mee zijn.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 19:24

@tantjeuh: wordt aan gewerkt hoor :D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:09

ik lees even mee aangezien mijn paard even geblesseerd is geweest en nu weer aan het opbouwen is, we moeten vooral rechtrichten en de achterhand eronder rijden, best lastig,..
Oefen nu veel overgangen met m,.. op het zandpad

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:13

Wat de meeste zeggen

Travers schouderbinnenwaarts en veel tempowisselingen.
En als dat lukt de tempowisselingen in de travers en schouderbinnenwaarts doen. Echt super om te doen!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:42

heb net het stukje werken aan de hand op www.paardenbegrijpen.nl gelezen en de filmpjes gekeken,..
ga dat handwerk maar eens proberen (lijkt me nog best heel lastig)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:45

@juventus: oke, 2 vliegen in 1 klap dus haha :P
@kollee: ja, die stonden daarboven ook al, maar toch bedankt!!:D

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:52

Veel verzamelt rijden krijgen ze ook een sterke achterhand van vooral in de galop op kleine voltes gaan doorsluiten.

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:43

ga eens met 2 hoeven krabbers over de kont van je paard zodat hij zijn rug helemaal bolt.
Dat is voor de spieren van de achterhand actief te maken.
Zo springen ze makkelijker aan in gallop.
Dat helpt dat doe ik ook

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:39

onregelmatig kan uit heel veel dingen voortkomen; te weinig bespiering, benen, rug enz.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar tot zijn knieën/buik in het water rijden en berjes op en af stappen.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 20:54

npoot schreef:
onregelmatig kan uit heel veel dingen voortkomen; te weinig bespiering, benen, rug enz.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar tot zijn knieën/buik in het water rijden en berjes op en af stappen.

oke, maar hij loopt niet onregelmatig zoals kreupel zeg maar, maar meer dat hij niet in een tempo loopt, hij gaat dan gewoon in het basistempo, maar dan ziet hij weer iets en dan valt ie iets terug, dan geef ik weer een beetje been en denkt hij, 'oh, moet ik lopen??' en dan gaat ie weer iets te hard en zo gaat het maar door, haha. maar dat bedoelde ik met onregelmatig.

er is hier geen water waar je met de paarden in mag, maar wel een route met een paar bergjes, die doe ik vaak ;)

ruthlovesaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:59

Ohh wat herkenbaar!
Mijn paard wil ook liever de achterbenen niet gebruiken.
Ik rij heel veel tempowisselingen en overgangen om haar achterbenen te activeren. Vooral schakelen in galop werkt bij die van mij goed. En wat iedereen al zegt, zijgangen en recht richten werkt ook.
Misschien dat stukjes doorzitten ook goed werkt, dat heb je toch wat meer inwerking met je zit en bij mijn paard kan ik dan haar wat meer bij elkaar krijgen.