Paard let niet op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefje_x

Paard let niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 19:56

Heei!

Mijn vorige topic ging erover dat het paard waarop ik rij heel erg lastig in de overgangen terug is. Nu is dit al wat verholpen en ben ik iedereen heel erg dankbaar voor de reacties!

Nu heb ik dus alleen een nieuw probleem, ze let niet op. Afgelopen zondag had ik een oefenwedstrijd met haar in de B en bij het losrijden had ze helemaal geen aandacht voor mij, ze zat alleen maar naar andere paarden te kijken en zich vooral ook aan de andere paarden te storen. Ik rij elke zaterdag in een privéles op haar, dus er is geen enkel paard bij. Al heeft ze wel door de week gewoon manegelessen, dan zit ze dus met meerdere paarden in de les, ik weet alleen niet hoe ze dan is.
Nu heb ik heel veel geprobeerd om haar aandacht te trekken, zoals haar het wat moeilijker maken met contrastelling, voltes enz. soms let ze dan even op mij, maar snel daarna spits ze haar oren weer en ligt haar aandacht ook bij de andere paarden. Langs de kant van de bakrand waar alle mensen staan reed ik sowieso al zo min mogelijk, omdat ze daar niet los te rijden was. Al die mensen praten natuurlijk en dan let ze daar weer op. Dus ik reed het meeste achterin. 't Was heel erg zonde, hierdoor heb ik erg slecht kunnen losrijden en ging de wedstrijd ook niet zo heerlijk ( :+ ), 177 punten in de 1e proef en 184 in de laatste.

Hebben jullie tips om haar meer op het werk te laten concentreren?

Liefs,
Anniek
Laatst bijgewerkt door Madeliefje_x op 01-06-10 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

manonlalala

Re: Paard let niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:59

Heeeel veel overgangen gaan rijden. Als ze niet meteen reageert mag je haar daar zeker op de juiste manier attent op maken. Dus, stilstaan -draf. draf - stap. stap - draf, noem zo maar op. Op de volte zetten werkt bij mij ook. Bij mij zijn ze vaak meer afgeleid aan de zijkanten van de bak. Gewoon zorgen dat ze goed reageert, heel veel verschillende oefeningetjes met haar doen zodat ze de kans niet krijgt om ergens anders aan te denken.

Micksam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:11

manonlalala schreef:
Heeeel veel overgangen gaan rijden. Als ze niet meteen reageert mag je haar daar zeker op de juiste manier attent op maken. Dus, stilstaan -draf. draf - stap. stap - draf, noem zo maar op. Op de volte zetten werkt bij mij ook. Bij mij zijn ze vaak meer afgeleid aan de zijkanten van de bak. Gewoon zorgen dat ze goed reageert, heel veel verschillende oefeningetjes met haar doen zodat ze de kans niet krijgt om ergens anders aan te denken.

Dit is wat ik ook wilde zeggen :D zorg dat er afleiding is.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:18

Micksam schreef:
manonlalala schreef:

Dit is wat ik ook wilde zeggen :D zorg dat er afleiding is.

Alles mee verteld!!! 8-)

misslauzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:09

goed bezig houden.

Saartje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:12

Dit heb ik altijd veel geoefend:

Als ze niet oplet, op een volte zetten en stelling. Dan weer verder rijden, let ze weer niet op doe je het weer. En zo ga je verder. Uiteindelijk doet ze het niet meer.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:10

Hallo,
Lastig hè, ik heb ook zo'n ongeloflijk nieuwsgierig paard.
Weet niet of je al veel wedstrijden gereden hebt, zoniet: het is voor je paard natuurlijk ook allemaal heel erg indrukwekkend, veel vreemde paarden, veel mensen, veel drukte, andere lokatie etc. Dus dat je paard is afgeleid dat snap ik wel. Ik denk dat als je wat meer wedstrijden gereden hebt, je paard wat minder onder de indruk zal zijn van de omgeving.
Wat de andere hierboven schrijven is altijd een goede: veel afwisseling brengen in het inrijden.
Mocht dat dan nog niet werken: gewoon doorwerken met je paard. Net doen alsof er niets aan de hand is (het is nl geen rottigheid van het paard) en gewoon gaan rijden zoals je thuis ook doet. Je paard zal hierdoor vanzelf gaan ontspannen, en daardoor ook zijn aandacht bij jouw gaan leggen. Zelf niet boos of gefrustreerd raken, want dat roept alleen maar meer spanning op bij het paard.
Doe gewoon lekker je ding, probeer hem bezig te houden, rijdt zoals thuis, en ik verwacht dat het dan binnen enkele keren een stuk minder zal zijn.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:32

Dat heb ik afgelopen weekend ook gehad met het paard dat ik toen reed. Ze was wel braaf, maar lette gewoon niet echt op mij en meer op paarden die langs kwamen lopen (langs de buitenbak). Wat bij mij wel werkte was inderdaad overgangen (vooral als ik haar vroeg vanuit stap in galop te gaan, lette ze wel weer heel goed op) en voltes. Bij het halthouden begon ze ook weer lekker rond te kijken i.p.v. op mijn hulpen te letten, toen ik haar vroeg om een stukje achterwaarts te gaan was ze wel weer met haar aandacht bij mij.

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 16:51

Gooya schreef:
Hallo,
Lastig hè, ik heb ook zo'n ongeloflijk nieuwsgierig paard.
Weet niet of je al veel wedstrijden gereden hebt, zoniet: het is voor je paard natuurlijk ook allemaal heel erg indrukwekkend, veel vreemde paarden, veel mensen, veel drukte, andere lokatie etc. Dus dat je paard is afgeleid dat snap ik wel. Ik denk dat als je wat meer wedstrijden gereden hebt, je paard wat minder onder de indruk zal zijn van de omgeving.
Wat de andere hierboven schrijven is altijd een goede: veel afwisseling brengen in het inrijden.
Mocht dat dan nog niet werken: gewoon doorwerken met je paard. Net doen alsof er niets aan de hand is (het is nl geen rottigheid van het paard) en gewoon gaan rijden zoals je thuis ook doet. Je paard zal hierdoor vanzelf gaan ontspannen, en daardoor ook zijn aandacht bij jouw gaan leggen. Zelf niet boos of gefrustreerd raken, want dat roept alleen maar meer spanning op bij het paard.
Doe gewoon lekker je ding, probeer hem bezig te houden, rijdt zoals thuis, en ik verwacht dat het dan binnen enkele keren een stuk minder zal zijn.

Ik rij wedstrijden alleen op de plek waar ze zelf staat, en ze heeft zelf al heel veel wedstrijden gelopen vroeger (M). En dán let ze dus niet op. Gewoon verschrikkelijk kijkerig. Daarom vind ik het zo raar.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:54

Inderdaad heel veel overgangen rijden, hopelijk helpt het!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:54

Bezig houden, bezig houden, bezig houden ;)
mijn pony is ook best kijkerig. Niet gewoon standaard draf/stap/galop. Veel overgangen rijden, veel voltes en andere oefeningen. Probeer je lessen ook te variëren. Dus niet een vaste 'routine' iedere les, maar doe elke les wat anders. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:57

Ik praat met mijn paard als de aandacht niet bij mij is...zowel boos als belonend!
Heb dan ook nooit problemen met geen aandacht bij de ruiter.
L*L op deze manier dan ook heel wat af en is het soms grappig voor de omstanders.
Het potverdrie...en BRAAAAAAF gaan hand in hand n.l!