Pony niet/moeilijk stuurbaar voor anderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ramara

Pony niet/moeilijk stuurbaar voor anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 20:36

Hallo iedereen!
Heel af en toe rijdt er weleens een ander op m'n pony, maar nu valt mij steeds het volgende op:
Al vanaf het stappen valt ze naar binnen van de hoefslag af en wanneer mensen haar met de teugels proberen terug te sturen, buigt ze haar hals (soms erg overdreven) in, maar de rest van haar lichaam niet (valt dus gewoon over de schouder weg). Ik geef dan ook aan dat ze het binnenbeen (en ev. zit) moeten gebruiken en het liefst minder overdreven insturen, maar het blijft dan toch moeilijk gaan. Soms helpt het als ze even met haar gegaloppeerd hebben. Soms heb ik er zelf eerst al opgezeten, maar daarna doet ze het toch nog bij anderen. Oja, het maakt niet uit welke kant; links én rechts doet ze precies hetzelfde! ;)
Zelf vind ik het belangrijk dat ze goed op zit en benen te sturen is en ik kan haar in principe alle kanten opsturen zonder teugels te gebruiken. Ik heb dan ook zelf nergens problemen mee :Y). Maar toch snap ik niet waarom het bij anderen niet gaat. Doe ik iets gigantisch fout? (Ik krijg wekelijks les...) Wat zijn jullie suggesties (als dat niet te lastig is zo op een afstand) of herkenbare situaties?
Alvast bedankt!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Pony niet/moeilijk stuurbaar voor anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:06

Ze moeten de buitenhand/teugel er bij houden. :)

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:58

Hmm bedankt voor de reactie! Ja dat is wel belangrijk inderdaad, maar soms loopt ze daar dan volgens mij ook gewoon doorheen (maar zal er in ieder geval zeker de eerst volgende keer op letten). Is ook lastig om het zo uit te leggen: Dus wanneer ze beginnen op de hoefslag met gelijke, normale druk op beide handen, zet ze haar hoofd naar buiten en loopt over de schouder naar binnen.
Vervolgens zet de ruiter natuurlijkerwijs de buitenhand van de hals en de binnenhand op de hals, maar dan blijft ze dus naar buiten kijken, maar loopt verder gewoon rechtdoor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:50

Ik heb precies hetzelfde met mijn paard en bijrijdster.

Het verschil is dat jij je paard beter kent en dus al aan voelt komen wat ie gaat doen. Op het moment dat het paard zijn hoofd naar buiten doet, binnenbeen en ophouding buitenteugel. Dit is dus vóór dat het paard daadwerkelijk over de schouder naar buiten loopt.

Let ook eens op of ze naar hun handen of paard of grond gaan kijken. Ze moeten rechtuit blijven kijken, anders gaat hun houding ook mee in de buiging.

Je wilt vooral op de stelling letten, dus binnenbeen erin, goeie stelling evt. volte draaien en weer rechtuit.

Zorg ook dat ze eerst met been reageren en evt daarna pas met de teugel, kan goed zijn dat zij het andersom doet omdat ze gewend zijn meer met teugel te rijden, jij rijdt meer op been;)

Ramara

Re: Pony niet/moeilijk stuurbaar voor anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 16:16

Sassol, bedankt voor je tips! Daar heb ik vast wel wat aan! ;)

lotjebruun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:07

Inderdaad heel goed opletten met afwenden dat ej de buitenteugel goed in contact tegen de hals houd en dat je je buitenbeen een klein stukje naar achter legt. Let er goed op dat je mee draait en kijkt in de richting waar je heen gaat.

Bij het insturen dus heel erg goed op je buintenkant letten, teugel en been. Laat ze in iedergeval niet de pony aan de binnenteugel omtrekken.