Hindernissen eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Hindernissen eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:22

Hee!

De pony die ik rijd vind de hindernissen eng, maar ik wil heel graag met haar gaan springen voor de afwisseling en omdat ik het zelf heel leuk vind.
Maar zodra ik op de hindernis afrij dan weigert ze elke keer omdat ze de hindernissen eng vind.
Als ik in het bos rij spring/galoppeer ik wel over kleine boomstammetjes, daar kijkt ze alleen een beetje naar maar daar gaat ze wel overheen.
Ik heb al wel is in de bak balkjes met haar gelopen, maar ook dat vind ze in het begin eng, erna gaat ze wel telkens, maar als ik het een andere keer weer doe vind ze die balken weer eng. :=
Het is een Arabisch Volbloed. Wie heeft er wat tips??

Groetjes Evelien

Seltje

Re: Hindernissen eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:22

Probeer als de mogelijkheid er is de pony eens vrij te laten springen, gewoon een laag balkje zetten als ze vrij in de bak rondloopt, en haar dan rustig laten doen, dan zal ze merken als er niks ergs aan is, pak haar dan aan haar halster en loop ernaast terwijl je over de sprong gaat (zelf meespringen geeft een paard vertrouwen) probeer de pony er zeker niet over te jagen met een zweep ofzo, maar eerder met een goede beloning als ze er wel over gaat, en zo beetje bij beetje opbouwen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:19

Kan je niet beter begeleiding zoeken in het springen, ook al is het voor de afwisseling? Zo leer jij hoe je ermee om moet gaan als ze weigert en zo leert zij niet meer angstig te zijn voor de balken en later hindernissen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:41

Als het paard de balkjes nog eng vindt, moet je niet willen springen hè;)

Eerst maar wat vaker balkjes in de bak leggen. Gebruik ze ook in dressuuroefeningen, leg ze een keertje rond neer, of voor een gebroken lijn etc. Niet alleen rechtuit of ter voorbereiding van het springen. Het moet eerst wat normaler worden en niet meer zo eng, daarna kun je lage sprongetjes maken.

En een paard kan natuurlijk alleen weigeren als jij dat toelaat hè;) Dan heb je voor de sprong dus al te weinig controle. Goed voorwaarts houden, maar ook niet te hard, tussen je handen en benen recht op de hindernis af. En net voor de hindernis been geven, zodat ze er overheen gaat en niet in de rem schiet;)

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:30

Zowieso als je paard wiegert, heb jij hem niet goed opgesloten, en erbij.

Maar zet gewoon eens een hindernis in de bak en ga er ernaast omheen stappen , of eromheen rijden , gewoon laten wennen , en met de balkjes je legt er bijv gewoon eentje in de bak en daar ga je af en toe overheen , je kan je paard ook losgooien en gewoon een hindernis neerzetten , de nieuwschierigheid wint uiteindleijk

lotjebruun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:53

Je kan je paard longeren en dan in je cirkel een eerst balkjes neerleggen. Gaat dit goed dan kan je er een laag sprongentje van maken.
Gaat dit goed dan kan je het tijdens het rijden proberen.

Ook een mogelijkheid. Een laag hindernisje met aan beide zijkanten schuin een balk neer leggen. Dus een laag steiltje met aan de zijkanten een balk schuin opzij. 1 kant op de sprong en 1 kant op de grond. Zo maak je een soort trechter en zal je paard sneller springen, is meer opgesloten.

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:12

miss een keer met een balk en een kratje proberen of anders aan de hand

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:28

Het enigste dat helpt is vaak doen en veel laten zien.
Het is belangrijk dat je je pony overtuigd te springen, zelf niet bang zijn dus, dat heeft zo'n beest direct door.
Galopeer gewoon elke dag een paar keer over balkjes. Daar leert ie veel van en jij zelf gaat er ook nog afstanden van zien. Als ie dat normaal gaat vinden kun je hindernisjes gaan springen.