Mijn friese paard is apart !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesVieke

Mijn friese paard is apart !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:12

Hallo,
Ik heb vragen over mijn fries.
Ik heb een 12 jarige fries genaamd Vieke en ze is echt super braaf.
Ze heeft 7 jaar voor de koets gelopen en af en toe onder het zadel ingereden geworden.
lk heb een aantal probleempjes met haar.
Ze is heel erg voorwaarts en het gewoon dressuur rijden gaat echt heel erg goed.
Ze begint al steeds beter te wijken en ze loopt mooi aan de teugel en kan goed schouderbinnewaarts etc.

Mijn probleem is de galop.
Ze gaat als een gek rennen en ze springt gewoon niet aan. Als ik haar tegenhoud dan pakt ze het bit vast (pelhem bit) en gaat gewoon door het bit heen rennen. Ze fokt zich door anderen paarden in de les op. ALs de rest gallopeert en ik moet stappen dan stapt ze 2 stappen en dan gaat ze weer rennen uit zichzelf.
Ik probeer haar tegen te houd en zwaar te zitten en dan teugels af en toe te ontspannen maar het heeft allemaal geen nut.
Ze is bang voor de zweep dus ik kan haar ook niet met zweep straffen alleen met been.(als ik zweep in me handen heb gaat ze al helemaal rennen en dan kan ik de hele les niks meer doen qua oefeningen want dan bekomt ze van de schrik)

Als ik haar in gallop heb dan gaat ze als een gek rennen. Super hard en dan gaat ze steeds uitgestrekter galloperen zodat ze geen evenwicht meer heeft en weer terug valt naar draf.
Wat moet ik hiermee.

Hebben jullie tips voor me?
Hoe doen jullie dat met jullie fries of ben ik de enige die daar problemen mee heeft.
Graag reactie
Laatst bijgewerkt door FriesVieke op 30-05-10 17:26, in het totaal 3 keer bewerkt

skyline

Re: Mijn friese paard is apart !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:15

Misschien helpt het als je een scherper bit koopt.
bij de meeste paardenwinkels een bit met rolletjes dit zijn zilveren en koperen rolletjes iedere x als het paard het bit probeerd te pakken dan heeft die er geen grip op omdat de rolletjes dan gaan draaien.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:16

Laat eens een goede osteopaat/fysio naar haar kijken?
En nooit een scherper bit nemen, dan is het einde zoek. De oorzaak aanpakken!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:18

Je kan haar ook eerst door een ander (ervaren) iemand laten rijden. Misschien doe je iets fout? :o
Friezen galoperen zowiezo niet makkelijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:19

skyline schreef:
Misschien helpt het als je een scherper bit koopt.
bij de meeste paardenwinkels een bit met rolletjes dit zijn zilveren en koperen rolletjes iedere x als het paard het bit probeerd te pakken dan heeft die er geen grip op omdat de rolletjes dan gaan draaien.

Probleem oplossen door een scherper bit? Probeer het liever rijtechnisch op te lossen.

Dit heb ik namelijk ook met de Fries gehad die ik nu rijd. Het is een kwestie van consequent zijn, oefenen en bovenal kilometers maken. In het begin moest ik haar steeds terugnemen in de draf en een ferme galophulp geven (eventueel met zweep) toen knalde ze ook echt in de galop en had ik niet veel te zeggen. Nu, bijna een jaar later, kan ik steeds beter aangaloperen, blijft ze er ook veel beter erin en kan ik al meer in de galop 'werken'. Het duurt even, maar imo is dit beter dan er een scherper bit in hangen.

[edit] Er van uit gaande dat ze lichamelijks en geestelijk niets mankeerd, is bovenstaande manier een goede manier om de galop te verbeteren. Een goede galop komt tevens ook voort uit een goede draf en stap.

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:24

We hebben haar naar de kraker gebracht en nu moeten we met 2 hoevenkrabbers over de kont van haar doen zodat ze de rug bolt want ze vergeet steeds dat ze achter ook nog spieren heeft hhaha. Wat het bit betreft: we hebben een pelhem bit. Dat is al vrij sterk en ik wil niet nog sterker want dan kan ik er op een gegeven moment een fiets aan hangen. tevens is ze bang voor de zweep.:P het is me wat met Vieke hahaha

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:27

Voor de wagen heeft is het natuurlijk uit den boze dat het paard in galop aanspringt. Dus begrijpelijk dat dit voor haar heel moeilijk is. Ik zou je adviseren op buitenrit met een ander te gaan en waar mogelijk proberen in galop aan te springen.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:31

Ik ben het aardig met Magda eens. Wij kennen het probleem hier maar al te goed met onze jonge friezen. Ook de oudere ging niet altijd goed. Na een half jaar intensief lessen zijn we er inmiddels doorheen. Ze doet het prima.
Ik kreeg van mijn instructrice wel een verbod op hard draven. Rustig draven en in een hoek aanspringen, zodat ze steun hebben aan de bakrand. Duidelijke consequente hulpen.
Wil ze niet? Gelijk terug naar rustige draf en dan weer aangalloperen.
Als het dan te hard gaat dat geeft niet. Eerst zorgen dat de hulp voor galop er is. Kun je daarna werken aan je tempo en daarna aan je stuur/ nageeflijkheid enz.
Succes!!! De aanhouder wint.

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:39

friesiszwart schreef:
Voor de wagen heeft is het natuurlijk uit den boze dat het paard in galop aanspringt. Dus begrijpelijk dat dit voor haar heel moeilijk is. Ik zou je adviseren op buitenrit met een ander te gaan en waar mogelijk proberen in galop aan te springen.

Nu zal ik je vertellen ahhaha Als ik buiten ben dan hoef ik mijn been maar naar achter te leggen en ze springt aan in gallop. En ze blijft er ook netjes in tot ik haar terug naar draf breng.

Ik snap het echt niet wat ik fout doe want ze kan het wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:41

Heb ik ook, buiten springt ze prima aan maar in de bak is een stuk lastiger.

musinge, klopt, hard draven is meteen terugnemen naar een normaal arbeidstempo. Soms zat/zit ik met mijn handen in het haar maar het begint nu echt zijn vruchten af te werpen.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:42

Bij mij heeft tijdelijk een scherper bitje wel geholpen omdat ze gewoon te sterk was. Toen veel les gehad en na een korte periode weer overgestapt en sindsdien niet meer nodig :).

Moet wel zeggen dat hij 11 jaar voor de koets gelopen had.

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:50

magda_90 schreef:
Heb ik ook, buiten springt ze prima aan maar in de bak is een stuk lastiger.

musinge, klopt, hard draven is meteen terugnemen naar een normaal arbeidstempo. Soms zat/zit ik met mijn handen in het haar maar het begint nu echt zijn vruchten af te werpen.

Dus het kan nog goed komen ahahah...
Ik ben soms echt super kwaad.. dan gaat de les goed tot de gallop komt en dan fok ik mezelf helemaal op.. ik weet dat het geen nut heeft hahaha maarja.. gaat vanzelf.
Maar als ik hoor dat anderen daar ook last van hebben en dat het dus met tijd minder kan worden dan heb ik weer hoop

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:52

Aster_ schreef:
Bij mij heeft tijdelijk een scherper bitje wel geholpen omdat ze gewoon te sterk was. Toen veel les gehad en na een korte periode weer overgestapt en sindsdien niet meer nodig :).

welk bit was dat want wij hebben al een scherp bit voor haar( pelhem bit)
Ik eigk niet zo voor een scherper bit want uiteindelijk is ze dat weer gewend en kan je der een fiets in hangen ahah
Laatst bijgewerkt door FriesVieke op 30-05-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:52

friesiszwart schreef:

Even offtopic, maar waarom is dat zo? Ik rij regelmatig mee met iemand, en die laat haar paard bewust korte stukjes galopperen voor de kar.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:58

FriesVieke schreef:
Aster_ schreef:

welk bit was dat want wij hebben al een scherp bit voor haar( pelhem bit)
Ik eigk niet zo voor een scherper bit want uiteindelijk is ze dat weer gewend en kan je der een fiets in hangen ahah

Nee dan moet je het inderdaad niet doen. Dan zou ik goed de tips van de anderen hier lezen.
Ik reed daarvoor met een gewoon trensje.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:25

je zegt dat ze het buiten wel doet. kun je van daaruit niet gaan oefenen? dus veel buiten rijden, veel overgangen naar galop maken, zodat je je hulp duidelijk maakt. en buiten springt ze aan op een rechte lijn, dus zou ik zeggen doe dat in de bak dan ook. als ze verkeerd aanspring kun je daar later mee aan de slag, eerst maar eens gewoon aanspringen lijkt me...
als tussenstap kun je evt oefenen in een weiland bij de stal, daar evt na een tijdje een ring uitzetten. misschien heeft t wel wat te maken met de bochten, misschien vind ze die heel moeilijk in galop? dan zou je wel veel hebben aan een weiland, je kan recht uit maar je kan ook oefenen om je bochten kleiner te maken...

roep ook maar wat hoor, weet niet hoe je paard is natuurlijk...

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:56

meintje schreef:
je zegt dat ze het buiten wel doet. kun je van daaruit niet gaan oefenen? dus veel buiten rijden, veel overgangen naar galop maken, zodat je je hulp duidelijk maakt. en buiten springt ze aan op een rechte lijn, dus zou ik zeggen doe dat in de bak dan ook. als ze verkeerd aanspring kun je daar later mee aan de slag, eerst maar eens gewoon aanspringen lijkt me...
als tussenstap kun je evt oefenen in een weiland bij de stal, daar evt na een tijdje een ring uitzetten. misschien heeft t wel wat te maken met de bochten, misschien vind ze die heel moeilijk in galop? dan zou je wel veel hebben aan een weiland, je kan recht uit maar je kan ook oefenen om je bochten kleiner te maken...

roep ook maar wat hoor, weet niet hoe je paard is natuurlijk...

Ik sta op een manege :P dus ik denk niet dat ik in een wei mag gana rijden. maar het klopt wat je zegt dat ze op een reht stuk goed aangallopeert. maar ik denk dat het vooral ook te maken heeft dat ze zich opfokt met die anderen paarden in de les. En je ehbt niet alle plaats dus je draait konstant etc. en de bochten remt haar ook af en ze heeft nou eenmaal vaard nodig om in gallop te komen.
maar bedankt voor je reactie.. ik moet idd buiten oefenen met het aanspringen omdat ze het daar wel doet.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:59

misschien eens op www.paardenbegrijpen.nl kijken en dan het stuk over de natuurlijke scheefheid en het rechtrichten. Dit geeft wel weer waarom een paard niet altijd makkelijk galloppeerd. Succes!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:28

[PP] >> [RT-P]

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:36

Ga buiten dan ook oefenen met tempowisselingen, een heel rustig en beheerst galopje, dan weer wat harder, normaal galopje. En galoppeer buiten ook eens aan een stukje voor een bocht, dan kun je daar ook oefenen met bochten.

Is het nooit mogelijk om een keer in de bak te rijden als er niemand rijdt? Dan kun je wat rustiger oefenen en heb je ook wat meer plek, dus hoeft ze niet zoveel bochten te maken.

Voor als ze te hard gaat: zet haar op een volte en wel aangeven dat ze door moet galopperen. Goed op je houding letten, eerst kijken en sturen met je lichaam, buitenteugel erbij en binnenteugel iets van de hals af. Buitenbeen iets naar achter en een beetje binnenbeen om haar goed rond te houden.

Op een volte galopperen is moeilijker, dus elke keer als ze ervandoor gaat op de volte zetten. Dan zal ze opgegeven moment zelf bedenken dat het misschien toch niet zo handig is om er elke keer vandoor te vliegen, want dan moet ze moeilijkere oefeningen doen.

En oefenen aan de longeerlijn met een galopje? waarschijnlijk vindt ze het ook gewoon nog heel moeilijk om in bochten te galopperen, mist ze de bespiering daar nog een beetje voor. Met een ruiter er op die waarschijnlijk ook niet helemaal relaxed zit als zij er vandoor gaat is het namelijk nog moeilijker voor haar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:54

Idd pak tempowisseling mee, als je buiten galopeert. Zo train je de achterhand. Dit kun je in de bak ook doen in stap en draf natuurlijk. En als je in de bak galopeert, doe dan een kort stukje, gaat dat goed neem je haar terug en beloon je. Zo begrijpt ze beter wat je nu eigenlijk wil. Dit kun je dan steeds meer uitbreiden.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:58

Ik rijd 'mijn' Fries met een danger bit van H&M. Dit bit is inprincipe zacht, dubbelgebroken, maar kan ook functioneren als stang. Bij mij heeft het echt heel goed geholpen. :j

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:23

dankjewel voor al jullie hulp ik ga het zeker oefenen !

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:27

Vergeet vooral niet lekker veel te longeren. Je paard heeft duidelijk moeite met galopperen in 'kleinere' ruimtes en dan is het voor je paard heel fijn om eerst zijn eigen balans te kunnen zoeken, zonder jouw 'onbalans' op zijn rug. Veel overgangen maken tijdens het longeren met een vriendelijke bijzetteugel moet echt helpen, zo pakken wij dat bij de friezen op stal ook vaak aan.

lotjebruun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:23

Leg een keer een balk op de grond. Wanneer je paard boven de balk is je galop hulp geven. Door de stap ver de balk zal je paard eerder in galop aanspringen. Ga niet te lange stukken galoperen, maar steeds kleine stukjes. Zo oefen je vaak het aanspringen en terug rijden.