Paard mogelijk (te) veel met sporen gereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Paard mogelijk (te) veel met sporen gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:45

Sinds enkele weken verzorg en rijd ik een ''oud''verzorgpaard weer.
Het is een 10 jarige, pittige merrie (Manno x Ureterp).

In 2004, 2005 en even in 2006 heb ik haar gereden, tot ze naar een andere stal ging, waar ze door iemand anders zou worden gereden.
Zelf heb ik die persoon nooit op haar zien rijden, vandaar dat ik helaas ook niet weet hoe ze het paard gereden heeft.
Wel weet ik dat die ruiter bij alle paarden die ze rijd/reed, sporen gebruikt(e).

Voorheen reageerde het paard altijd goed op het been van de ruiter, maar sinds ik haar nu weer rijd (ik moet wel zeggen dat ze ongeveer 3 jaar niet gereden heeft) ze amper meer op mijn been reageerd.
Zelf heb ik daardoor het idee dat ze echt met de sporen gereden is (daarmee bedoel ik veel prikken).

Is dit mogelijk, omdat ze voorheen goed op been reageerde en nu niet meer?
Hoe kan ik het haar weer "aanleren" om weer gewoon op mijn been te reageren,?

Alvast bedankt!

aerdenhout1

Re: Paard mogelijk (te) veel met sporen gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:47

Door consequent te zijn en als je been geeft ook reactie wil.
Dat kan een week duren, maar elk paard is voor het been te krijgen.
Afgestompt op sporen....zou kunnen...maar als jij ze nu weer op de juiste manier gebruikt dan is dat op te lossen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:49

Het zou goed kunnen dat ze door verkeerd gebruik van sporen een beetje is afgestompt.
Mijn advies zou ook zijn geen sporen gebruiken en veel overgangen gaan rijden en een zweepje erbij. En dan gaan oefenen met 1 keer been is reactie, krijg je geen reactie dan bij tikken met het zweepje. Ook zou je les moeten nemen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:49

Erg consequent zijn met je hulpen!
Verder misschien een instructeur nemen die je erbij kan helpen?
Succes :)

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:50

been geven, geen reactie?
harder been geven, nog geen reactie?
tik met de zweep.

zodra je reactie hebt, belonen!!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:51

Bedankt voor de tips..
Sporen gebruik ik idd niet, met de reden dat je het probleem niet verhelpt..
Ik ga de tips opvolgen! :j (alleen een zweep is bij haar helaas geen optie haha, maar de rest ga ik zeker doen!)
Bedankt! :)

BigOrion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:22

Kan natuurlijk ook komen doordat ze een tijdje niet gereden is! Jullie moeten even weer aan elkaar wennen. Consequent zijn is inderdaad DE oplossing, een paard leert snel, dus dat moet lukken!

Succes!

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:20

Jooke schreef:
been geven, geen reactie?
harder been geven, nog geen reactie?
tik met de zweep.

zodra je reactie hebt, belonen!!

Niks meer aan toe te voegen! :D succes ermee!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:23

ken het probleem, Magic was erg sloom/traag werd met 3 cm gereden, liep nog niet, wekenlang bezig geweest rij nu met knopje!! Buiten zonder spoortjes!! Hij had wel een paar keer zijn buik open, maar is nu lekker voorwaarts, dus oefenen, en een zweep gebruiken!!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:24

Pleasure79 schreef:
ken het probleem, Magic was erg sloom/traag werd met 3 cm gereden, liep nog niet, wekenlang bezig geweest rij nu met knopje!! Buiten zonder spoortjes!! Hij had wel een paar keer zijn buik open, maar is nu lekker voorwaarts, dus oefenen, en een zweep gebruiken!!

Oefenen kan ook prima zonder spoortje hoor.
Je paard hoort eerst goed aan het been te zijn zónder spoor :j
En dus zonder buiken openhalen..

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:26

Bedankt voor de nieuwe tips, met een zweep hoef ik, zoals al eerder gemeld ( :P ), niet mee aan te komen bij haar, daar is ze hardstikke bang voor.. :j
Verder ga ik zeker de tips gebruiken!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:27

DeadxStar schreef:
Pleasure79 schreef:

Oefenen kan ook prima zonder spoortje hoor.
Je paard hoort eerst goed aan het been te zijn zónder spoor :j
En dus zonder buiken openhalen..

Zelf rijd ik haar idd ook niet met spoor, wil het ''probleem'' graag oplossen zonder opnieuw spoor gebruik! :j

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:29

Soms gaat het niet anders, baalde er zelf ook van!! Zoals ik al zei, nu heb ik in principe geen spoor meer nodig, alleen om de puntjes op de i te zetten!!

Succes, ook zonder zweep!!;)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:30

Niicole__ schreef:
Zelf rijd ik haar idd ook niet met spoor, wil het ''probleem'' graag oplossen zonder opnieuw spoor gebruik! :j

Heel verstandig :D

Heb het met 1 van mn verzorgpaarden ook, die was ook niet goed aan het been (dat kwam trouwens niet door spoortjes hoor).
Nu krijg ik les en idd veel overgangen maken, veel schakelen etc. :j

Kan je haar niet aan de zweep laten wennen? Gewoon aan laten ruiken etc, ermee aaien enz.
Altijd handig als hulpmiddeltje, als ze inderdaad niet reageert klein tikje achter je been.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 07:35

Ik weet niet of ze ooit een zweepje zal ''accepteren'' als ze hem al ziet wil ze het liefst keihard weg galopperen..

Denk dat de oorzaak is dat toen ze van 2001 tot 2004 op de manege stond er altijd leskindjes waren die de zwepen over de trailies van de stal trokken..
Van ze is echt gigantisch bang als ze zo'n ding ziet.. ;(

Als het zonder zweepje straks echt niet lukt zal ik proberen haar te laten wennen, en het dan met zweepje te proberen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:21

En als je haar goed op stem rijd? ik weet niet hoe ze daar op reageerd?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:15

Denk dat je wel iets moet verzinnen, wat sterker is als je beenhulp. Op die manier kan je je paard leren: geen reactie op het been, betekend een tik met de zweep oid.
Als je niets anders hebt als je been, betekend het dat je alleen maar steeds harder moet gaan schoppen en dat is niet wat je wilt. Heb zelf een pony gereden die doodsbang was voor zwepen, ben er gewoon opgestapt, kort zweepje in de hand en niets doen met die zweep, gewoon laten rennen, zweep ook niet op de hals laten rusten oid en van daaruit langzaam zweep op de hals leggen, meer is in jou geval eigenlijk ook niet nodig (geen reactie op been, is zweep op de hals leggen en dus voorwaartse reactie en dan belonen. Als ze er echt panisch voor is zul je iets anders moeten verzinnen, maar zou zelf proberen haar reactie voor de zweep te laten verminderen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:25

Dat kan inderdaad dat je pony gewend aan de sporen geraakt is. Het beste is om thuis zonder sporen te rijden en dan op concours wel met een spoortje. Als je nu scherpere sporen gaat gebruiken dan zal je pony er op den duur weer aan wennen en voor je het weet heb je spijkertjes nodig :-)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:34

het zou erg jammer zijn als het zo gegaan is.
het gebeurd inderdaad nogal eens dat mensen verkeerd rijden met sporen.
dan reageert een paard inderdaad niet meer na verloopt van tijd.
en dan ga je zwaardere sporen pakken en daar mee rijden.
en dat doe je tot je de zwaarste hebt.
en dan kun je je paard niet meer aan.
dat is jammer als het zo gaat en ik vind het niet echt getuigen van een goede manier van rijden.
daarom moet je een paard ook pas met sporen rijden als je hem zonder helemaal onder controle hebt.
als het zo gegaan is zijn er wel oefeningen om je paard beter aan het been te maken:
- veel figuren rijden met stelling.
- tempowisselingen rijden.
- overgangen rijden.
en natuurlijk is het belangrijk om consequent te zijn in het rijden en je paard voorwaarts te houden.

Jockeyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:36

IK heb een vast paard maar die is nu kreupel maar ze kan echt kattig doen dan moet ik haar 4 tikken met de teugels geven maar sporen gebruik ik niet.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:59

Jockeyhorse1 schreef:
IK heb een vast paard maar die is nu kreupel maar ze kan echt kattig doen dan moet ik haar 4 tikken met de teugels geven maar sporen gebruik ik niet.

Sporen zijn ook niet om te 'straffen'..
Die zijn er om je hulpen te verfijnen.

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:23

natuurlijk kan het zijn dat jou verzorgpaard "verkeerd" gereden is met een spoortje... spoortjes zijn ervoor om de hulpen iets verfijnder te geven en zeker neit om harder te laten lopen (ookal heeft niet iedereen dit altijd door)..

zoals je zelf zegt heeft het paard al langere tijd stil gestaan.. begin helemaal opnieuw met het paard en doe alsof je der nog nooit hebt gereden.. paard is veranderd en jij bent ook veranderd in het rijden..

oefenen.. oefenen.. oefenen..

ik heb zelf ook de ervaring met precies hetzelfde verhaal (butien dat dit paard wel altijd is blijven lopen).. ik heb toen ook tegen haar gezegt dat ze zeker niet met sporen moet rijden.. maar ze heeft toen gezegt dat ze dat wel blijft doen omdat ze anders niet op haar benen reageerd..

wat ik zelf het belangrijkste vind is eerst het voorwaartse rijden.. dan pas gaan sleutelen aan de voorkant.. met je gangen kom je overal.. met een ronde nek maar niet willen lopen kom je nergens..

ga met een lekker los teugeltje rijden.. en houd het paard lekker naar voren.. beloon als het goed gaat..
niet reageren op been.. nog een keer proberen nog geen reactie.. dan gewoon een echte schop.. desnoods aantal achter elkaar.. het paard meot weten dat het op je been moet reageren en je niet in de maling mag nemen vanwege bang voor zweep en jij dat met spoortjes rijden wil afleren

ik hoop dat ik je zo op deze maneir beetje heb kunnen helpen.. vragen.. PB

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:33

Dat hoeft niet te komen door sporen hoor.
Door niet consequent te zijn kan je dit net zo goed zonder spoor bereiken.
Het zou ook zomaar nog met de conditie van het paard te maken kunnen hebben.

Sporen zijn handige dingen hoor, ik heb ze met een brede roller, die werken prima.
En die dingen werken niet dmv pijn, daar zijn ze veel te grof voor.

Als ik jou was zou ik gewoon een zweep gaan gebruiken.
Gewoon een kort springzweepje, desnoods tik je bij op de hals.
Anders loopt paardlief in ieder geval door met zweep.
Raar gedrag met zweep vertonen betekend voor dat paard geen zweep meer.
Des te aantrekkelijker is het om dat de volgende keer met zweep weer te doen.
Gewoon doen alsof er niets aan de hand is en verder gaan waar je mee bezig was.

klumpkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:19

Ik zeg een kwestie van oefenen... actie - reactie. en iedere keer weer opnieuw... op een gegeven moment weet ie niet meer anders en zal ie fijner op het been gaan reageren.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:25

mijn verzorgpony (was) ook bang voor zweep en ik berijd haar nu met alleen zweep in hand doe er dan verder niets mee en als ze echt sloom gaat doen beweeg ik alleen mjn zweepje(als ze echt niet meer voorwaarts te krijgen is met zweep) ik raak haar dus niet en dat gaat hartstikke goed. ;)