Waarom op het goede been lichtrijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wiske23

Waarom op het goede been lichtrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:57

Deze vraag werd me gesteld en het antwoord weet ik niet, ik denk voor het balans van het paard en ruiter beter onder controle te krijgen.
Het is niet zo dat het bij mij fout gaat.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het niks uit maakt, daarom vroeg ik me af is het omdat we met de auto ook gewoon regels hebben. Wie weet hier meer van. Ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door wiske23 op 29-05-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Re: Waarom op het goede been lichtrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:59

Als je in een bocht loopt moet de buitenkant harder werken dan de binnenkant en een grotere pas te maken. Om je paard ook de kans te geven om ruimer te bewegen aan de buitenkant ga je staan wanneer het buitenbeen naar voren moet. Gewoon rechtdoor maakt het niet gek veel uit, maar wanneer je figuren gaat rijden is het gewoon makkelijker en prettiger voor het paard om te buigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:59

op een buitenrit maakt het helemaal niet uit op welk been je lichtrijd

maar als je in de bak rijd, dan is het voor de goede belasting bij het paard. dat het paard dus goed in balans blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:07

Wat ik gehoord heb is dat je regelmatig van been moet wisselen op een buitenrit om 1 kant niet onevenredig te belasten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:34

Omdat je dan inwerkt op het binnenachterbeen. Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, gaat ook het binnenachterbeen naar voren. Daar zit je motor.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:01

Zo dat is een duidelijke uitleg, allemaal bedankt. -:)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:57

Jullie hebben allemaal gelijk.
Maar, zie mijn profiel:

Citaat:
Boek: "Het atletische paard" van Horst Becker 2007
Oospronkelijke titel; Das athletische Pferd van Cadmos Verlag 2007:

Er zijn twee soorten lichtrijden: de Pruisische variant, die tegenwoordig overal wordt aangeleerd onder de naam lichtrijden, en de Engelse zit, die in de vergetelheid is geraakt. Wij zullen beide varianten bespreken en beginnen met de oorspronkelijke vorm, de Engelse draf.
De militaire omschrijving was ooit 'lichtrijden op Engelse wijze', en men kende links en rechts rijden. Bij het links rijden ging met staan wanneer het linkervoorbeen en het diagonale rechterachterbeen naar voren kwamen, bij het rechts rijden wanneer het rechter diagonale benenpaar (rechtsvoor en linksachter) naar voren kwamen. In het open veld werd afgewisseld tussen rechts en links, om zo de paarden gelijkmatig te belasten. Op de rijbaan reed men op de rechterhand rechts en op de linkerhand links, en zat men op de rijbaan dus op het binnenste achterbeen volgens de Engelse wijze. Dit had tot gevolg dat de binnenste kruisspieren sneller aanspannen en dus meer kracht ontwikkelen. Evenuteel uit takt lopen van een zwakker achterbeen werd zo gecompenseerd.
Bij lichtrijden op de Pruisische wijze zit men op het buitenste achterbeen, net als bij het tegenwoordige lichtrijden. De Pruisen excentreerden bij de cavalerie in zeer hoog draftempo een veel paarden galoppeerden aan iin de wendingen, wat natuurlijk tot een scheve balans leidde. Dan begon het lichtrijden; de ruiters moesten in de rechterdraf links rijden en in de linkerdraf rechts rijden (red. zoals de huidige manier dus), wat ertoe leidde dat de paarden uit balans raakten en daardoor ook niet meer in de hoek de juiste dynamiek hadden om te blijven galopperen onder de zittende ruiter. Wanneer u uit de hoek galoppeert, moet u dan ook een halve pas doorzitten.
Voor de mate van invloed die u als ruiter op de rijbaan uit kunt oefenen, is het van belang of u Engels of Pruisisch rijdt. Ik merkte dit verschil voor het eerst toen ik als jonge trainer aan de longe les gaf aan beginnende ruiters. [.....] Wanneer ik de ruiter op het 'verkeerde been' zette, dan liep het paard beter en gelijkmatiger. De hand waarin dit fenomeen het duidelijkst te zien was, was ook altijd de hand waarop het paard slechter galoppeerde, wat mijn theorie steunde dat de Engelse zit het binnenachterbeen sterker maakt.
Beide varianten van het lichtrijden kennen een nuttige toepassing: het tegenwoordig veel toegepaste Pruisische rijden voorkomt dat de paarden makkelijk vanuit de draf kunnen aangalopperen (er moet eerst een halve pas worden ingehouden). Deze vorm van lichtrijden helpt paarden bij het ontspannen en voorwaarts rijden. [......] In de grote volte is de ondersteunende werking van de Engelse zit het duidelijkst te merken, want het paard zal, als zijn zwakkere achterbeen binnen staat, graag naar het midden van de grote volte komen, waardoor de ruiter voortdurend moet corrigeren. Bovendien loopt het paard minder aan de buitenteugel dan op de andere hand. Wanneer de ruiter nu overgaat van Pruisisch op Engels, blijkt dat het probleem minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Vaak lijkt het paard ook ijveriger. Veel ruiters ergeren zich aan de aanblik van een ruiter die op 'het verkeerde been' rijdt, maar probeer toch vol te houden. Het is beter om een evenwichtig bewegend paard te hebben dat hard op weg is om recht te lopen, dan te luisteren naar betweterige collega's.
Laten we nog eens kijken naar het voorbeeld van de travers: hierbij zorgt het binnenachterbeen voor de aandrijving en de kwaliteit van de beweging. Wanneer er druk wordt uitgeoefend op het buitenste achterbeen kan het binnenbeen makkelijk naar voren zwaaien, maar omdat de druk van de ruiter op het buitenbeen toeneemt, kan het binnenbeen niet goed aansluiten. bi jde Engelse zit gaat de ruiter zitten, wanneer het binnenbeen naar onderen komt, dus voor het een stap doet. Door de druk op het binnenachterbeen wordt de spierspanning groter, wat de bewegingsmechanica stimuleert.
{De zwaartepunten van druk en balans van de ruiter en de belasting van het paard moeten overeenstemmen, anders ontstaat er nooit eenheid in de beweging tussen ruiter en paard}

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:05

Ik begrijp het niet helemaal, ik zal wel verkeerd lezen :Y)
Het huidige lichtrijden is toch zitten op het binnenachterbeen, maar in je tekst wordt dit andersom genoemd? :o?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:26

Als je op het goede been lichtrijd, en dan expres op het verkeerde been gaat lichtrijden, lijkt het net of je paard kreupel loopt.

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:36

Wat leuk om dit te weten want heb me dit al meerdere malen eens afgevraagt:)

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:41

Ik heb geleerd dat als je op het verkeerde been lichtrijdt, dat je dan ook de verkeerde spieren van het paard gebruikt. Ik weet niet of dit klopt?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:45

BrittKitt schreef:
Het huidige lichtrijden is toch zitten op het binnenachterbeen, maar in je tekst wordt dit andersom genoemd? :o?

Het huidige lichtrijden is staan als het binnenachterbeen naar voren komt. Want je staat immers als het buitenvoorbeen naar voren komt.

Wat ik altijd begrepen heb is dat het komt vanuit de gedachtengang dat je, door te gaan staan, de rug wat meer ontlast waardoor het binnenachterbeen makkelijker onder kan treden. Let wel, dit is niet mijn theorie, dit is enkel hoe het mij jaren geleden uitgelegd is.
Bovendien, door in de bak altijd op het buitenbeen licht te rijden, wissel je automatisch beide kanten evenveel af (er vanuitgaande dat je evenveel links- als rechtsom rijd).

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:50

IlovePrinses schreef:
Als je op het goede been lichtrijd, en dan expres op het verkeerde been gaat lichtrijden, lijkt het net of je paard kreupel loopt.

Dan is je paard niet soepel. Want je hoort geen verschil te voelen :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:52

Lalidan schreef:
BrittKitt schreef:

Het huidige lichtrijden is staan als het binnenachterbeen naar voren komt. Want je staat immers als het buitenvoorbeen naar voren komt.

Wat ik altijd begrepen heb is dat het komt vanuit de gedachtengang dat je, door te gaan staan, de rug wat meer ontlast waardoor het binnenachterbeen makkelijker onder kan treden. Let wel, dit is niet mijn theorie, dit is enkel hoe het mij jaren geleden uitgelegd is.

Zo is het mij ook altijd uitgelegd

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:38

De uitleg die "mirkip" hier gaf is heel goed, ik sta er zelf ook versteld van en ben heel blij dat je dit poste.
En idd als trainer worden de 2 varianten eigenlijk gebruikt naar mate wat je wil bereiken of wat je juist wil gaan verbeteren.

Er was iemand die zei je paard loopt kreupel als je op het verkeerde been draaft das dus echt larie en appekool.
Maar idd binnen het dressuur rijden zijn er regels en afspraken, en zoals uit de uitleg van mirkip blijkt heeft het huidige rijden op het juiste been wel degelijk zijn voordelen , vooral als je wil gaan aanspringen in galop of tijdens korte wendingen, maar bedenk wel dat het andere systeem ook zijn eigen en specifieke voordelen heeft naar het trainen toe, het oplossen van problemen, het versterken van spieren en pezen, ...... dus verkeerd is er zeker niks.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:43

Sleeper schreef:
IlovePrinses schreef:

Dan is je paard niet soepel. Want je hoort geen verschil te voelen :)

Je kan toch wel voelen of je op het goede been zit of niet ?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:46

MaaikeMo schreef:
Lalidan schreef:

Zo is het mij ook altijd uitgelegd

en bij mij ook :Y)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:47

Lanita schreef:

Ja maar dat is wat anders dan een paard dat aanvoelt alsof het kreupel loopt :)

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:50

Sleeper schreef:
Lanita schreef:

Ja maar dat is wat anders dan een paard dat aanvoelt alsof het kreupel loopt :)

oke, dan heb ik het verkeerd begrepen :o
ik dacht dat het niet de bedoeling is, dat je voelt of je op het goede been lichtrijd, en dat vond ik nogal raar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:57

mirkip schreef:
Boek: "Het atletische paard" van Horst Becker 2007
Oospronkelijke titel; Das athletische Pferd van Cadmos Verlag 2007:

Er zijn twee soorten lichtrijden:....

Interessant!
Ik ga er eens mee experimenteren.

Ik heb toch al nooit begrepen waar het lichtrijden op het 'goede' been goed voor was, behalve dat je daardoor niet vergeet regelmatig af te wisselen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:58

Geweldig zo theoretisch als dit allemall belicht wordt en het zal ook allemaal wel kloppen.
Ben echter meer een 'gevoel' ruiter dan 'theorie' ruiter en vraag me een aantal zaken af:

Waarom in de hogere dressuur (vanaf L2) doorzitten?
Waarom zitten die westernruiters toch altijd door (en die kunnen meer met hun paard dan wij 'Engelse' dressuurruiters al zeg ik het zelf)
Waarom hoor ik springruiters nooit over dit soort zaken? Als we het over balans hebben dan zijn zij hier toch écht beter in hoor vind ik (en dat uit de mond van een 'dressuurder).
Vind dat springruiters vaak veel meer controle hebben over hun paard, zich snellerer zaken eigen maken als galopwissel, wijken etc. en veelal steeds vanuit doorzitten of verlichte zit...

In ieder geval interessant onderwerp dit en idd komt dit nou echt vanuit de theorie zoals hier gesteld of is er toch ook een stukje regelgeving bij c.q. afspraken ie we met elkaar gemaakt hebben?
Immers de roll kür was eerst uit den boze en nu staat in P&S hoe het wel zou mogen/kunnen/moeten...

Laat je horen!!!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:06

Dus theoretisch gezien, zou het geen kwaad kunnen om op het verkeerde been te lichtrijden? En zou je dus op deze manier je paard rechter kunnen krijgen? Dan is mijn vraag: waarom voelt het dan zo verkeerd? Want als ik op het verkeerde been zit, rijd ik totaal niet lekker. Mij is altijd verteld, dat als je dit vaak genoeg doet, evenals verkeerd om galoperen, je paard kreupel kan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:07

Torius16 schreef:
Waarom zitten die westernruiters toch altijd door (en die kunnen meer met hun paard dan wij 'Engelse' dressuurruiters al zeg ik het zelf)
Waarom hoor ik springruiters nooit over dit soort zaken?

Omdat het lichtrijden ontstaan is om gedurende langere tijd de draf vol te houden op een manier die niet te belastend is voor ruiters en paarden. Bij alledrie deze voorbeelden gaat het daar niet om - springruiters en westernruiters draven bovendien maar betrekkelijk weinig en gebruiken galop als basis voor veel van hun werk. Dressuurruiters vragen veel verzameling van hun paarden maar moeten daardoor ook zelf dichter bij het paard blijven.
Lichtrijden in de lagere dressuur is vooral omdat lichtrijden voor veel ruiters makkelijker is - en daardoor ook voor de paarden uiteraard. Vanuit de oefening is het niet nodig. Als je er echter voor kiest om te gaan lichtrijden is het wel zaak om dat niet altijd op hetzelfde been te doen (altijd links of altijd rechts) en dus kies je iets dat kan helpen om de oefeningen te ondersteunen.

Citaat:
In ieder geval interessant onderwerp dit en idd komt dit nou echt vanuit de theorie zoals hier gesteld of is er toch ook een stukje regelgeving bij c.q. afspraken ie we met elkaar gemaakt hebben?

Dat staat toch ook gewoon in dit topic? Er zijn afspraken over gemaakt. Er is echter wel een reden waarom 'men' bij het maken van die afspraak een bepaalde voorkeur had.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:14

Torius16 schreef:
Geweldig zo theoretisch als dit allemall belicht wordt en het zal ook allemaal wel kloppen.
Ben echter meer een 'gevoel' ruiter dan 'theorie' ruiter en vraag me een aantal zaken af:

Waarom hoor ik springruiters nooit over dit soort zaken? Als we het over balans hebben dan zijn zij hier toch écht beter in hoor vind ik (en dat uit de mond van een 'dressuurder).
Vind dat springruiters vaak veel meer controle hebben over hun paard, zich snellerer zaken eigen maken als galopwissel, wijken etc. en veelal steeds vanuit doorzitten of verlichte zit...

Immers de roll kür was eerst uit den boze en nu staat in P&S hoe het wel zou mogen/kunnen/moeten...

Laat je horen!!!

Wat betreft de westernruiters is het heel simpel: Ten eerste is die draf niet zo verheven; hoe vlakker hoe beter. Het gaat ook niet zo snel. De draf/jog is in de western dus heel goed uit te zitten. Dat moet ook wel, want je houdt het niet vol om de hele dag licht te rijden.

Een nadeel van lichtrijden is dat je het paard niet evenredig belast. Doorzitten is dus in principe beter (als het goed wordt uitgevoerd), vandaar dat dat vanaf de L2 wordt gevraagd.

Ik denk dat je het zo moet zien: Lichtrijden is in een hulpmiddel voor de ruiter. En op welk been je lichtrijdt bepaalt dan op welke benen je het accent legt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:21

LindyH schreef:
Een nadeel van lichtrijden is dat je het paard niet evenredig belast. Doorzitten is dus in principe beter (als het goed wordt uitgevoerd), vandaar dat dat vanaf de L2 wordt gevraagd.

Ik ben het er zeker niet mee eens dat doorzitten in alle situaties in principe beter is. Met name bij het buitenrijden, met ruimere gangen en eventuele ongelijke of zwaardere ondergrond, is doorzitten een stuk belastender, zowel voor de ruiter als voor het paard. Als je het goed kunt, kun je het met heel weinig energie lang volhouden, iets wat met doorzitten niet lukt. Dat het ongelijk belast is, is wel zo, daarom wordt aangeraden het af te wisselen.