praktijk probelemen (wel lasiig geef aub een reactie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marysa123

praktijk probelemen (wel lasiig geef aub een reactie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:52

heyy.. misschijn heb je een tijdje geleden wel gelezen over dat ik naar een ponykamp ga van de zomer. allemaal leuk en aardig natuurlijk aleen . heb ik al 2 jaar niet op de manege manie gereden... ben dus een aantal dingen vegeten enzo. ik ben dus enorm bang dat ik in een begrinnerstgroep kom.! ik heb geprobeerd of ik les kan krijgen maar dat wil mijn tante niet omdat wij naturel horsemanschip gedoetje doen.. najaa hier zijn dus een paar vraagjes.!! (p.s het zijn er heeel veel maar als je er op een paar reageerd zou ik je enorm dankbaar zijn.!)

1. hoe weet je dat je op het verkeerde been lichtrijd.? en hoe verander je dan van been.?
2. hoe galopeer je aan.?
3. wat is een halve ophouding..?
4. (p.s gelezen in een beginnersboek ) wat is een keertwending om de voorhand en hoe voer je het uit.?
5. verzamelen voor de hindernis hoe.?
6. anders tips en dingen die je ZEKER moet weten als je al meer als 2 jaar rijd zet die er aub bij .

ik ben jullie enorm dankbaar.!! *D

Mloei

Re: praktijk probelemen (wel lasiig geef aub een reactie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:54

Weet je deze dingen niet en je kan het niet oefenen?
Ik weet dan niet of het verstandig is om naar een grotere groep te gaan. Mijn vraag is: Waarom is het zo erg om in een beginnersgroep terecht te komen?

Ik rij nu al 8 jaar, maar vind me ook soms nog een beginner, ook al ben ik al twintig ;) Dus wees niet bang dat je dan als enigste 'jonkie' in zo'n groep terecht komt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:54

Voor een ponykamp zijn de halve ophouding, het verzamelen en de keertwending niet zo interessant, maar als jij niet weet hoe je moet aangalopperen en het lichtrijden niet begrijpt, zou ik als leiding zijnde je wel degelijk in een beginnersgroep plaatsen.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:56

marysa123 schreef:
heyy.. misschijn heb je een tijdje geleden wel gelezen over dat ik naar een ponykamp ga van de zomer. allemaal leuk en aardig natuurlijk aleen . heb ik al 2 jaar niet op de manege manie gereden... ben dus een aantal dingen vegeten enzo. ik ben dus enorm bang dat ik in een begrinnerstgroep kom.! ik heb geprobeerd of ik les kan krijgen maar dat wil mijn tante niet omdat wij naturel horsemanschip gedoetje doen.. najaa hier zijn dus een paar vraagjes.!! (p.s het zijn er heeel veel maar als je er op een paar reageerd zou ik je enorm dankbaar zijn.!)

1. hoe weet je dat je op het verkeerde been lichtrijd.? en hoe verander je dan van been.?
2. hoe galopeer je aan.?
4. (p.s gelezen in een beginnersboek ) wat is een keertwending om de voorhand en hoe voer je het uit.?
6. anders tips en dingen die je ZEKER moet weten als je al meer als 2 jaar rijd zet die er aub bij .

ik ben jullie enorm dankbaar.!! *D

Als je deze vragen hier echt moet stellen dan denk ik dat verstandiger is om gewoon in een beginnersgroep mee te rijden :) . Ik snap dat je dat niet leuk vind maar op een niveau rijden waar je niks van bakt is al helemaal niet leuk toch?

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:09

ik snap het ook wel.. een tijdje geleden. ik ben het allemaal vergeten.. weet je ik beheerst stap draf galop en rengalop... aleen de basis van het manege rijden ben ik gewoon vergeten.!!!! ik heb 2 jaar zonder zadel gereden buiten.. is het dan niet begrijpelijk dat ik het vervelend vind dat ik als enigste in een begineerstgroep kom terwijl ik naar een goede les gewoon zou kunnen rijden>? het is oneeriljk als ik geen kans zou kunnen krijgen.!!!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:18

heb je geen foto's van jou op een paard?

als ik het zo hoor, moet jij nog gewoon in de beginnersgroep. daar is niks ergs aan. ik vind het ook een beetje vreemd dat jouw tante je niet goed begeleid. bovendien is het aanspringen in gallop met of zonder zadel geen enkel verschil

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:22

Bij een ponykamp word gekeken naar risico's, dat heeft niks met kansen te maken. Die mensen zijn verantwoordelijk voor jou en die kunnen het niet maken jou in een gevorderde groep te zetten terwijl jij daar eigenlijk nog niet aan toe bent. Hoe moeten zijn aan jou ouders uitleggen dat ze jou met een gebroken arm kunnen ophalen omdat ze jou in een te moeilijke groep gezet hebben en je niet mee kon komen?

Laat het nou maar aan die manege over om jou in en groep van jou niveau in te delen. Je bent geen beginner meer, maar een gevorderde groep is misschien ook nog een stap te ver voor jou.

Komt tijd komt raad, als je genoeg kilometers op de teller hebt staan dan kom je vanzelf in die gevorderde groep uit.

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:51

keat schreef:
heb je geen foto's van jou op een paard?

als ik het zo hoor, moet jij nog gewoon in de beginnersgroep. daar is niks ergs aan. ik vind het ook een beetje vreemd dat jouw tante je niet goed begeleid. bovendien is het aanspringen in gallop met of zonder zadel geen enkel verschil

heb het aanspringen nooit geleerd... ;) maar hier wat foto's.. heb mis ook nog wel een filmpje. ik stuur ze ff naar je berichten op je prof weet anders niet hoe het moet.. bok nog niet zo lang..

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:54

1 , als je op het goede been lichtrijd sta je als het buitenbeen naar voren gaat en zit je als het binnen been naar voren gaat.
Wil je van been veranderen doe je, zit, zit staan.

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:01

Falona schreef:
Bij een ponykamp word gekeken naar risico's, dat heeft niks met kansen te maken. Die mensen zijn verantwoordelijk voor jou en die kunnen het niet maken jou in een gevorderde groep te zetten terwijl jij daar eigenlijk nog niet aan toe bent. Hoe moeten zijn aan jou ouders uitleggen dat ze jou met een gebroken arm kunnen ophalen omdat ze jou in een te moeilijke groep gezet hebben en je niet mee kon komen?

Laat het nou maar aan die manege over om jou in en groep van jou niveau in te delen. Je bent geen beginner meer, maar een gevorderde groep is misschien ook nog een stap te ver voor jou.

Komt tijd komt raad, als je genoeg kilometers op de teller hebt staan dan kom je vanzelf in die gevorderde groep uit.

ja maar als ik al vanaf mijn derde rij.? owkee nutteloos dankjewel voor je reacitie doeg

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:02

LizzyLover schreef:
1 , als je op het goede been lichtrijd sta je als het buitenbeen naar voren gaat en zit je als het binnen been naar voren gaat.
Wil je van been veranderen doe je, zit, zit staan.

dankje.! *D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:01

marysa123 schreef:
Falona schreef:

ja maar als ik al vanaf mijn derde rij.? owkee nutteloos dankjewel voor je reacitie doeg

Sorry maar hier reageer je een beetje raar :?
je vraagt om advies en tips en dan reageer jij alsof je haar reactie nutteloos vind??

Ik vind dit hele topic nutteloos..
als je niet weet hoe je moet lichtrijden of van been moet verwisselen.. dan hoor je in de beginnersgroep. (dat is de pure basis van het paardrijden)
op en afstappen kan je ook niet lees ik in je profiel?
paardrijden verleer je niet snel.. dus vraag me af hoe goed het erin zat?
En waarom kan je niet in een les vanwege het natural horemanship?? die link snap ik niet?

Ik zou je niet in een andere groep zetten.. de leiding is verantwoordelijk voor jou veiligheid en ik kan je vertellen dat ze dat risico niet zullen gaan lopen..
als ik jou was zou ik vrede nemen met de beginnersgroep of niet op ponykamp gaan.. jaartje gaan lessen en dan volgend jaar met de groep mee...

Tis misschien niet lief wat ik zeg, maar wel de waarheid..

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:20

Neem gewoon lessen en zie op ponykamp verder in welke groep je hoort..

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:37

marysa123 schreef:
ik snap het ook wel.. een tijdje geleden. ik ben het allemaal vergeten.. weet je ik beheerst stap draf galop en rengalop... aleen de basis van het manege rijden ben ik gewoon vergeten.!!!! ik heb 2 jaar zonder zadel gereden buiten.. is het dan niet begrijpelijk dat ik het vervelend vind dat ik als enigste in een begineerstgroep kom terwijl ik naar een goede les gewoon zou kunnen rijden>? het is oneeriljk als ik geen kans zou kunnen krijgen.!!!

Met dit niveau denk ik dat het het beste is als je toch in de beginnersgroep komt.
Trouwens, je bent nog maar 11 (volgens je profiel), de meeste meisjes van jou leeftijd komen dan in een beginnersgroep.
Als je dan wel in een andere groep komt zit je met oudere kinderen dan jijzelf en dat is ook niet altijd even leuk.

Maar uit jou verhaal snap ik niet of je nu nog rijdt of niet.
Rij je wel nog buiten zonder zadel of rij je helemaal niet meer? Want als je zonder zadel buitenrijdt, dan galoppeer je toch ook of niet?
En meestal rij je met ponykamp ook buiten, dus dat je niet goed in een bak kunt rijden is vaak niet zo'n probleem.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:43

het klinkt niet aardig, maar als ik dit zo lees, zou ik je ook gewoon in een beginnersgroep plaatsen. Als toch blijkt dat je wat beter bent, zou je eventueel naar een volgende groep kunnen.

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:52

Ik kan misschien iets opbeurends zeggen :-) Een heel aantal jaar geleden ging ik met een vriendin op ponykamp, zij zat in dezelfde situatie als jij nu als ik het goed begrijp, een tijdje niet meer gereden en nogal onzeker over wat dingen. Ze is toen in de beginnersgroep geplaatst, heeft daar 2 dagen mee alle basisdingen herhaald en mocht toen naar de half-gevorderdengroep verhuizen! Weet niet of dat mogelijk is waar je op kamp gaat maar lijkt me voor jou ook wel een goede oplossing!

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:46

2. hoe galopeer je aan.?

1. Als je op het goede been lichtrijdt, ga je zitten als het buitenvoorbeen naar achter gaat. (dit zie je doordat je de buitenschouder dan naar achter ziet bewegen) Als je van been wil veranderen moet je even 1 drafpas langer doorzitten.
2. binnenbeen op de singel, buitenbeen iets er achter. Stelling naar binnen en gaan zitten in je zadel. Met je zit en een druk van je been geef je aan dat je wilt galoperen.
3. een halve ophouding is dat je bijv. doet alsof je van draf naar stap overgaat, je gaat dus langzamer draven, maar vlak voordat je paard gaat stappen, spoor je weer meer aan en ga je terug naar je arbeidsdraf.
4. Bij een keertwending om de voorhand blijven de voorbenen van je paard (zo goed als) staan, terwijl de achterbenen er een rondje omheen draaien. Het is dus een soort van 'pirouette'
5. Met je zit rustig gaan zitten, zorgen dat je paard wel actief blijft aan je been (je been dus constant aan de buik van je paard houden) en op die manier het tempo van je paard wat verminderen, zonder dat de impuls er onder leid.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:53

och meissie toch. heb dit topic even gelezen, je lijkt me een super enthousiaste ruiter maar als ik jou was zou ik écht in ieder geval maar eens beginnen in een beginnersgroepje. Als je nou écht te goed rijd voor een beginnersgroep dan kan je altijd nog worden overgeplaatst naar een gevorderde groep. Maar als ik hier jou vragen zo lees dan denk ik écht dat een beginnersgroep echt het beste bij je pas. En wat dan nog? Als je een poos niet hebt gereden dan is dat toch heel normaal :j
Dit klinkt misschien niet aardig, maar als je niet weet hoe je moet aanspringen ed. dan moet je misschien nog even goed informeren bij dat ponykamp. Weet niet of het een speciaal "kinderkamp" is, voor beginnende ruiters? Meestal word bij gewone 'gevorderde' ponykampen toch wel gevraagd naar een bepaald niveau.
dat is dat je alle gangen goed beheersd en dat je ook buiten het paard goed onder controle hebt. Heb niet echt het idee dat dit bij jou het geval is? Kan het ook verkeerd hebben hoor.
Als je echter in een beginnede groep gaat is dit dé manier om snel super veel bij te leren !
Succes er mee! En natuurlijk super veel plezier :j
En misschien nog een paar manege lesjes mee draaien voordat je op ponykamp gaat? Misschien krijg je alles dan een beetje door :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:58

Je kan het verhaaltje ook omdraaien he...in de beginners groep ben jij misschien wel de beste en mag je op de wat "moeilijkere" paarden en pony's.
Als je tussen de gevorderde moet rijden, ben je misschien juist de minste van de groep en krijg je de makkelijke paarden. :D :D :D