de laatste week stuit ik echt op ontzettend veel problemen met rijden. Ik heb Mien nou net een maand. En ik zit nu ook in mijn examens, dus ik heb geen tijd gehad om te lessen. En dat merk ik dus ook meteen. (ik heb volgende week wel les) Maar oké het probleem! Telkens als ik haar op willen pakken gooit ze haar lucht in de hoofd. Uhm een goede vergelijking is een 'lama houding' zoals ik het altijd maar noem. En ze maakt zich dan ontzettend sterk. Als je dan maar druk vraagt, gaat ze ook dribbelen. Ook met draven gooit ze soms ineens dat hoofd in de lucht en dan drukt ze haar rug helemaal weg. Na een paar passen is dat weer over dan gaat ze weer fijn nageeflijk lopen. Maar ik vind het wel vervelend. Het zorg er wel voor dat ik niet lekker kan rijden. En ik weet dat het ook aan mij ligt. Dus heeft iemand tips?!?!
Miichella
Geplaatst: 29-05-10 10:04
ik zou het eigenlijk gewoon negeren, als het maar een paar passen is en ze daarna toch weer nageeflijk gaat lopen, dat werkt bij mijn paard het beste. Denk dat je ook nog een beetje aan je nieuwe paard moet wennen natuurlijk.
hpfan
Geplaatst: 29-05-10 10:05
doet ze dit ook als je haar niet oppakt, ik wil zeggen haar wel aan de teugel rijden, maar dan laag en diep ingesteld maar toch rond. probeer om haar heel diep te rijden en die ontspanning te zoeken en geleidelijk aan de teugels te verkorten, niet plots gaan opnemen.
Miichella: Ja daar heb je gelijk in. Misschien is het ook wel een soort van uitproberen? Hpfan: Ja dan doet ze het ook als ik ontspan gaat haar hoofd al zoef de lucht in. Als ik de teugels korter pak doet ze het sowieso altijd. Deed ze ook altijd bij haar vorige eigenaresse. Maar bedankt voor de tip!
Ik heb helaas ook een pony die dit constant doet. De 'lama' houding is zijn favoriete houding! Ik probeer het meestal op te lossen door hem nóg meer voorwaarts te rijden en vooral mijn benen te gebruiken, zo min mogelijk mijn handen. Daarbij is hij ook nog zo sterk als een beer, dus ik kan me jouw probleem heel goed voorstellen!
Wat zegt je instructrice hier over in je les?
Miichella
Geplaatst: 29-05-10 10:14
Ja, zou best kunnen. Mijn paard probeerde me ook heel erg uit, maar zodra ik me eraan ging ergeren werd het steeds erger. Nu je met je examens natuurlijk ook niet veel tijd hebt gehad moet je weer een beetje opnieuw beginnen. Hier hetzelfde probleem haha. Ik merk dat zolang ik bijna elke dag rijd ze steeds beter gaat maar als ik een week bijna niks doe, begint ze zulke dingen te doen. Wat heb je eigenlijk voor paard?
Contact van de teugels af, hand naar voren. Een vriendelijke en nageeflijke hand hebben. Dan lekker naar voren rijden en je paard zal vanzelf de teugel druk op gaan zoeken en zal dus zakken. Wat nog wel eens wil helpen is een héél klein beetje stelling vragen.
In ieder geval druk van de teugel, als je druk er op gaat zetten zal je paard juist alleen maar hoger gaan. Het is daar niet fijn, maar zet je druk is het alleen maar minder fijn en gaan ze nog hoger.
_MG: In het topic staat dat ik nog geen les heb! Maar dat ik volgende week voor het eerst les heb! Miichella: Een kwpn merrie van 10 jaar! Quir: dank je voor je tip!