Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Kuggur schreef:Steeds weer terugkerende mythe, zadelloos rijden is niet goed voor je zit, en óók niet goed voor je paard. Het heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
Ik vermoed dat er een zekere "terug naar de natuur" valse romantiek ideeen aan ten grondslag liggen.

Soraya85 schreef:Ik vind het erg lastig om onder zadel te rijden op mijn shire.
Ik ben op zoek naar algemene tips, die mij kunnen helpen bij het zadelloos rijden.
Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg op mijn billen zit, maar op de voorkant.
Ik durf ook niet echt te gaan zitten, vind het moeilijk om te ontspannend, waardoor ik mij zeg maar omhoog knijp, vreemde omschrijving, maar zo voelt het.
Kom maar op met die tips, dan ga ik het dit weekend weer proberen!
Bizzybijtje schreef:Misschien kun je beginnen met zonder beugels rijden? Dus gewoon even tijdens het rijden je beugels over de nek van het paard leggen en dan zonder beugels stappen/draven/galoperen. Als je dan goed je evenwicht hebt kun je misschien zonder zadel beginnen?
Ga ook niet teveel je zit corrigeren, daardoor ga je aanspannen, raak je nog meer uit evenwicht, ga je nóg meer aanspannen etc. etc. en uiteindelijk belandt je met je snufferd in het zand
charlotvanre schreef:Bizzybijtje schreef:Misschien kun je beginnen met zonder beugels rijden? Dus gewoon even tijdens het rijden je beugels over de nek van het paard leggen en dan zonder beugels stappen/draven/galoperen. Als je dan goed je evenwicht hebt kun je misschien zonder zadel beginnen?
Ga ook niet teveel je zit corrigeren, daardoor ga je aanspannen, raak je nog meer uit evenwicht, ga je nóg meer aanspannen etc. etc. en uiteindelijk belandt je met je snufferd in het zand
ik vind eigenlijk op mijn zadel zonder beugels rijden moeilijker dan zonder zadel rijden. hoe dat komt weet ik niet.
Kuggur schreef:Steeds weer terugkerende mythe, zadelloos rijden is niet goed voor je zit, en óók niet goed voor je paard. Het heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
Ik vermoed dat er een zekere "terug naar de natuur" valse romantiek ideeen aan ten grondslag liggen.
Ze vraagt gewoon wat tips geen 'losse' opmerkingen zonder enige onderbouwing. Overigens hoef ik die onderbouwing ook niet te lezen, maar misschien kan je TS er blij mee maken? Sleeper schreef:Ik vind dat je zeurt.Ze vraagt gewoon wat tips geen 'losse' opmerkingen zonder enige onderbouwing. Overigens hoef ik die onderbouwing ook niet te lezen, maar misschien kan je TS er blij mee maken?
.. Let dan ook vooral op je bovenbenen, die moet je echt niet aanspannen. Denk al heelmaal niet dat je gaat vallen ofzo; daardoor val je juist sneller
, je focust je er dan teveel op. en wat betreft Kuggur zegt... Tsja, een zadel is ook gemaakt zodat de ruiter beter kan blijven zitten. Anders waren die beugels toch ook onnodig
? Kuggur schreef:Steeds weer terugkerende mythe, zadelloos rijden is niet goed voor je zit, en óók niet goed voor je paard. Het heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
Soraya85 schreef:Ik vind het erg lastig om onder zadel te rijden op mijn shire.
Ik ben op zoek naar algemene tips, die mij kunnen helpen bij het zadelloos rijden.
Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg op mijn billen zit, maar op de voorkant.
Ik durf ook niet echt te gaan zitten, vind het moeilijk om te ontspannend, waardoor ik mij zeg maar omhoog knijp, vreemde omschrijving, maar zo voelt het.
Kom maar op met die tips, dan ga ik het dit weekend weer proberen!
Suzz14 schreef:Kuggur schreef:Steeds weer terugkerende mythe, zadelloos rijden is niet goed voor je zit, en óók niet goed voor je paard. Het heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
Oh en naast dit, de zit helpt je wel. Geloof me, als je zonder zadel hel goed kan blijven zitten ben je een betere ruiter dan als je MET zadel beter kan blijven zitten. Weetje hoe lastig het is om te blijven zitten zonder zo'n hulpmiddel, genaamd een zadel?
Jeetje...