Beleren 6 jarige grote C pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supergirl83

Beleren 6 jarige grote C pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 10:57

Hoi hoi,

Wie heeft er ervaring met het beleren van een totaal groene pony op wat oudere (5,6,7) leeftijd.
Kan wel aan het halster is verder braaf maar kent nog niets van het longeren, hoofdstel etc...
Graag hoor ik jullie ervaringen en adviezen :)
Alvast bedankt.

Kuggur

Re: Beleren 6 jarige grote C pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:31

Ik beschouw dat als een normale leeftijd voor inrijden. Ik heb ijslanders, ben nu met twee halfbroers bezig, hun zevende jaar, zijn na hun vijfde zadelmak gemaakt, nauwelijks gereden. Vorig jaar ingereden, alles nog erg rustig. Nu wordt het tijd voor serieuzere training. Enige advies, "het is niet anders dan bij jongere paarden", naar mijn bescheiden mening wél beter.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:37

Vooral veel geduld hebben en rustig aan beginnen. Gewoon met de basis beginnen en kijken hoe snel hij het oppakt. En vertrouwen hebben in elkaar is ook al een goed begin.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:39

Ik heb mijn shet ook op latere leeftijd beleerd. Mijn andere shet is nu 5 en daar ben ik nu een paar weken mee bezig. Ik merk geen verschil met jongere pony's want in principe is 5 nog hartstikke jong.

Met goede begeleiding komt het helemaal goed.

CriolloHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:46

idd rustig aan opbouwen en lekker veel vertrouwen winnen, ik heb jonge en wat oudere paarden ingereden en ik merkte geen verschil! veel succes ermee:D

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:34

ik snap alleen niet dat je zelf een pony gaat beleren als je niet weet hoe het moet.. :+ dan zou ik iemand zoeken die er wél ervaring mee heeft en je wil helpen.
anders kan je de pony alles verkeerd aan leren en is hij straks verpest ofzo.. :)

succes

Supergirl83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 06:45

Wie heeft gezegd dat ik niet weet hoe dat moet?
Ik vraag alleen wat jullie ervaringen zijn met oudere
pony's... ;)

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 06:59

Mijn ervaring is dat oudere pony's (paarden in mijn geval) alles sneller oppakken, als je de keer daarna verdergaat, snappen ze vaak een groot deel van wat je de vorige keer hebt gedaan (mijn ervaring), bij jongere pony's moet je dingen vaker herhalen (mijn ervaring), maar dat is ook het geval bij jongere en oudere kinderen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:29

Hetzelfde als met de driejarigen.

De vijfjarigen en ouder zijn vaak wat stabieler in de kop, daarentegen zijn ze ook sterker en koppiger, moeilijker te overtuigen.