Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
superwoman schreef:Erg opvallend in je verhaal vind ik dat jij in het begin van de les nog geen last hebt van het probleem.
Hierdoor denk ik aan vluchtgedrag, wat vele oorzaken kan hebben. Kan pijn zijn (bijv niet passend zadel, maar ook de ruiter kan onbedoeld een rol spelen in de pijn) en ook kan het zijn dat de ruiter teveel been geeft of knijpt met de benen...
Dat zij nauwelijks aan te teugel loopt, is natuurlijk ook niet bevordelijk voor de rug - wat ook weer spanning ipv ontspanning met zich mee brengt.
Heb je al eens aan je instructeur hgevraagd waarom die denkt dat zij zo loopt én of die instructeur haar wel "makkelijk" aan de teugel kan rijden?
Je geeft immers zelf ook al aan dat je hulpen te sterk kunnen doorkomen en meestal merk je slechts maar een klein gedeelte van je eigen fouten
NoeskaMoos schreef:Ik rij nu een vrij jong paard dat ook erg heet wordt in oefeningen als wijken, schouderbinnen enz. Meestal komt dit omdat dit nog niet helemaal goed gaat en hij uit balans raakt van deze voor hem moeilijke oefeningen. Daarom doen we dit niet te vaak, maar zijn we vooral met de basis bezig. Enkel wat simpele figuren en veel overgangen rijden dus. Daar vindt hij zelf zijn rust veel meer in. Pas als hij wat meer ontspannen op eigen benen loopt, gaan we verder met de moeilijkere oefeningen.
Misschien is het bij dit paard ook zo dat je eerst die basis er goed in moet rijden voordat je dit soort oefeningen gaat doen. Is bij een manegepaard natuurlijk moeilijk (daar wordt nu eenmaal vaak oefeningen mee gedaan en er rijden veel mensen op), maar probeer op die basis en je eigen ontspanning te focussen zonder te veel moeilijke oefeningen die jou en het paard daarvan afleiden. Wie weet werkt het bij dit paard (maar elk paard is anders dus succes)