Paard lastig in overgangen terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefje_x

Paard lastig in overgangen terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 18:31

Hallo allemaal,

op de manege rij ik in een privéles een merrie van ongeveer 14 jaar oud. Het is echt een schat op stal en houdt ervan om aangehaald te worden. In de les echter is ze vaak heel sterk, is ze niet goed ontspannen te rijden en wil ze alleen maar snel lopen.
In het begin van de les heb ik nog nergens last van, bij het losrijden wil ze nog wel eens gaan dribbelen maar als je haar er goed op wijst dat je daar niet van gediend bent stopt het ook, want dat dribbelen ziet er natuurlijk allemaal heel elegant uit, maar is hartstikke onzin. Ze is daarna super braaf en reageert goed, wel is ze dan al lastig nagefelijk te rijden.
Na de galop of een oefening zoals wijken/travers/schouderbinnenwaarts wordt ze heel erg heet, gaat ze op de cross-stand en is ze amper terug te rijden. Ze word dan voor mij bijna onmogelijk om in de hand te houden want wanneer ik een overgang terug moet maken ben ik of 60 meter verder of ik sta tegen de bakrand geparkeerd. Vooral het laatste vind ik eigenlijk geen optie, daarmee is het probleem niet verholpen. Op coupons krijg ik vaak terug 'volte niet rond' en dat komt denk ik mede doordat ik haar niet goed in de hand kan houden en voor mij redelijk onstuurbaar wordt. Toch zijn mijn punten in de B goed, ik heb vorig jaar 2 wedstrijden gereden, in december en januari (toen pas begonnen), en bij de 1e wedstrijd had ik 196 punten en bij de 2e 194, maar na een wedstrijd heb ik er gewoon geen goed gevoel over.

Nu was mijn vraag hoe krijg ik haar zo dat ze na de galop of een oefening minder onstuimig is, krijg ik haar constant nagefelijk en hoe krijg ik haar 'gehoorzaam'? Zondag as. heb ik weer een oefenwedstrijd met Naomi in de B en dan laat ik mijn vader filmen zodat ik het zelf terug kan zien.
Alvast bedankt,

Anniek

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:43

Erg opvallend in je verhaal vind ik dat jij in het begin van de les nog geen last hebt van het probleem.
Hierdoor denk ik aan vluchtgedrag, wat vele oorzaken kan hebben. Kan pijn zijn (bijv niet passend zadel, maar ook de ruiter kan onbedoeld een rol spelen in de pijn) en ook kan het zijn dat de ruiter teveel been geeft of knijpt met de benen...
Dat zij nauwelijks aan te teugel loopt, is natuurlijk ook niet bevordelijk voor de rug - wat ook weer spanning ipv ontspanning met zich mee brengt.
Heb je al eens aan je instructeur hgevraagd waarom die denkt dat zij zo loopt én of die instructeur haar wel "makkelijk" aan de teugel kan rijden?

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 18:52

superwoman schreef:
Erg opvallend in je verhaal vind ik dat jij in het begin van de les nog geen last hebt van het probleem.
Hierdoor denk ik aan vluchtgedrag, wat vele oorzaken kan hebben. Kan pijn zijn (bijv niet passend zadel, maar ook de ruiter kan onbedoeld een rol spelen in de pijn) en ook kan het zijn dat de ruiter teveel been geeft of knijpt met de benen...
Dat zij nauwelijks aan te teugel loopt, is natuurlijk ook niet bevordelijk voor de rug - wat ook weer spanning ipv ontspanning met zich mee brengt.
Heb je al eens aan je instructeur hgevraagd waarom die denkt dat zij zo loopt én of die instructeur haar wel "makkelijk" aan de teugel kan rijden?

Mijn instructrice hoeft maar aan te komen lopen en ze gaat al aan de teugel lopen. Ze is inderdaad heel erg gevoelig op het been, zelf klapper ik niet met mijn benen maar heb ik ze niet goed aangesloten en als ik hulp geef kan dit nog wel eens te sterk doorkomen, dus dat is sowieso een verbeterpunt. We zijn nu heel erg bezig met het rustig galopperen, en dat gaat steeds beter. Ik hoef mijn been alleen maar te verleggen en ze gaat heel rustig over in galop. Het terugrijden is dan alleen nog een probleem. Ze vertikt het gewoon en vind het geweldig om in de 4e versnelling te zitten. D.m.v galop kan ik haar ook een beetje herpakken, maar wanneer ik terug ga naar draf is de ontspanning weer helemaal weg.
Over het zadel, het zadel ligt naar mijn idee goed, alleen ik zit niet zo fijn op dat zadel, ik vind de zitting wat te kort waardoor ik met mijn schaambeen nog wel eens tegen de 'voorkant' aan knal. Verder is het een zadel van erg goede kwaliteit en is ook nog in goede staat (KN zadel).

We hebben het ook al eens geprobeerd met een bijzetteugel, dan is ze aan de teugel en laat ze de bijzet gewoon los hangen, is ze fijn aan het been en is ook makkelijker terug te rijden, maar op den duur wordt ze toch weer heet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:04

Ik denk dat je niet moet denken dat het paard dit "vertikt". imo is het mij duidelijk dat jij de hulpen nog niet correct kan geven ;) Je geeft immers zelf ook al aan dat je hulpen te sterk kunnen doorkomen en meestal merk je slechts maar een klein gedeelte van je eigen fouten ;)
Als je haar aan de teugel kan rijden zal dat al veel schelen. Hierdoor wordt de rug bol ipv hol en kun je op de hulpen op je zit geven...
Op een holle rug is doorzitten erg moeilijk en vervelend (voor beide trouwens)

Probeer iig om met lichtrijden niet mee te gaan in het verhogende tempo van het paard. Blijf zo rustig mogelijk lichtrijden (zover kan) zodat je hierdoor het paard afremt ipv onbewust aansoort om harder te gaan.

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:18

Dat doe ik sowieso al wel, heb vroeger altijd op een volbloed gereden die je alleen maar op je zit kon rijden. Rustig lichtrijden is dus mijn specialiteit (haha), en aangezien dit ook de enige manier is om haar terug te rijden heb ik ook geen keus.
In ieder geval heel erg bedankt voor jouw tips! Ik ga echt proberen mijn hulpen te verbeteren, daar kan nog veel aan bijgeschaafd worden.

Anderen nog meer tips?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:31

Ik rij nu een vrij jong paard dat ook erg heet wordt in oefeningen als wijken, schouderbinnen enz. Meestal komt dit omdat dit nog niet helemaal goed gaat en hij uit balans raakt van deze voor hem moeilijke oefeningen. Daarom doen we dit niet te vaak, maar zijn we vooral met de basis bezig. Enkel wat simpele figuren en veel overgangen rijden dus. Daar vindt hij zelf zijn rust veel meer in. Pas als hij wat meer ontspannen op eigen benen loopt, gaan we verder met de moeilijkere oefeningen.

Misschien is het bij dit paard ook zo dat je eerst die basis er goed in moet rijden voordat je dit soort oefeningen gaat doen. Is bij een manegepaard natuurlijk moeilijk (daar wordt nu eenmaal vaak oefeningen mee gedaan en er rijden veel mensen op), maar probeer op die basis en je eigen ontspanning te focussen zonder te veel moeilijke oefeningen die jou en het paard daarvan afleiden. Wie weet werkt het bij dit paard (maar elk paard is anders dus succes)

Ruby87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:37

Van mezelf weet ik dat als een paard heet wordt ik de neiging heb om de teugels te strak te nemen, probeer ook goed los te laten en te ontspannen, dan kan zij dat ook.
En helpt het niet om haar voor te zijn door haar laag en diep te rijden? Ook zou ik de oefeningen waar ze heet bij wordt op ongewone plekken beginnen en stoppen en niet te lang doorgaan. Zorg dat ze niet de tijd krijgt om heet te worden. Succes!

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:44

NoeskaMoos schreef:
Ik rij nu een vrij jong paard dat ook erg heet wordt in oefeningen als wijken, schouderbinnen enz. Meestal komt dit omdat dit nog niet helemaal goed gaat en hij uit balans raakt van deze voor hem moeilijke oefeningen. Daarom doen we dit niet te vaak, maar zijn we vooral met de basis bezig. Enkel wat simpele figuren en veel overgangen rijden dus. Daar vindt hij zelf zijn rust veel meer in. Pas als hij wat meer ontspannen op eigen benen loopt, gaan we verder met de moeilijkere oefeningen.

Misschien is het bij dit paard ook zo dat je eerst die basis er goed in moet rijden voordat je dit soort oefeningen gaat doen. Is bij een manegepaard natuurlijk moeilijk (daar wordt nu eenmaal vaak oefeningen mee gedaan en er rijden veel mensen op), maar probeer op die basis en je eigen ontspanning te focussen zonder te veel moeilijke oefeningen die jou en het paard daarvan afleiden. Wie weet werkt het bij dit paard (maar elk paard is anders dus succes)

Denk dat dit manegepaard niet 'echt' als een manegepaard te beschouwen is. Hij word bijgereden door de eigenaresse en heeft in het verleden in de M gelopen, heeft alleen moeten stoppen naar aanleiding van een peesblessure. Basis zit er dus ook goed in. Van een keertwending om de achterhand word ze ook weer heel los en ontspannen.

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:05

Het probleem is zo goed als verholpen :). Het bit lag waarschijnlijk niet goed in haar mond, ander bitje geprobeerd en ze liep hartstikke lekker, nog steeds erg voorwaarts maar goed in de hand te houden.