Niet voorwaarts, etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marije1203

Niet voorwaarts, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:13

Hoi iedereen!
Ik heb een tijdje terug een heel leuk paardje gekregen, mijn ouders hebben haar van de manege gekocht waar ik rijd (dus ik kende haar al).
Ik heb alleen een paar probleempjes. Ze is niet voorwaarts. Tijdens een buitenrit is ze altijd voorwaarts zat (dat is wel in een groep, maar toch) en ze bokt of steigert ook niet of zo,maar in de bak heeft ze er gewoon geen lol in en gaat ze steeds minder voorwaarts.
Ook wendingen rijden gaat nog niet zo heel lekker, en voltes ook niet vooral in galop. De eerste helft gaat dan goed maar (bij een volte bij C) op X wil ze naar rechts, dat mag niet van mij en als ik haar de goede kant uit laat rijden begint ze te protesteren met haar hoofd.
Ik denk dat dit allemaal komt omdat ze nog erg jong is (drie jaar) en in augustus 09 ingereden wat ik erg vroeg vind.
Weet iemand hoe ik deze probleempjes op kan lossen? (ik heb wel les, maar ook in een groep dus erg veel speciale aandacht voor Mieneke is er niet)
Want ik kan nu niet meer terugdraaien dat ze vroeg ingereden is, en dat het te vroeg was is mijn mening, maar ik ben bang dat ik haar verpest als ik zelf al te veel ga ondernemen en dat zou zonde zijn want je ziet nu al dat het een heel goed paard kan worden, onder goede leiding en ik wil mijn schat niet kwijt.

Alvast bedankt!

Bellissima_

Re: Niet voorwaarts, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:43

Is ze ingereden op haar 1,5 ??????? Of reken ik nu heel slecht. Jeetje das wel heeeel vroeg.. := Rijdt je ook wel eens alleen in de bak of alleen met groepslessen? Ik zou, vooral omdat ze zo jong is, haar eerst een tijdje wei op doen. En haar dan gewoon 1/2/3 keer per week pakken voor een ritje. Denk dat dat voor nu het beste voor haar is.. En he tin de bak: Snapt ze wel wat je met been bedoelt?

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:46

Ik zou dr ook lekker op de wei zetten, een maandje, dan weer rustig aan 2 tot 3 keer in de week opbouwen, eerst longeren, dan weer erop. Maar lekker tot 3 keer in de week houden, ze moet alles verwerken. zeker als ze zo vroeg (ik meen 2,5 jaar) is ingereden. Haar lichaam moet dit verwerken, maar haar geest natuurlijk ook..
Succes!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:48

Ik zou haar deze zomer op het land zetten en lekker even laten bijkomen. In de tussentijd op zoek naar een goede instructeur en dan samen weer beginnen.

Ruby87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:58

en het naar rechts willen op de volte dat past gewoon bij het gedrag van een jong paard.
probeer het leuker te maken door bijvoorbeeld lekker in verlichte zit te galopperen, niet te vaak te rijden en haar niet te overvragen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:13

ingereden toen ze 1,5 was!!!!!!
dan is het nog een baby :(

arm paardje..

geef haar lekker het zomer seizoen vrij.. lekker dag en nacht de wei op met andere en pak haar dan in de winter weer op.

begin bij de basis.. neem heel goed les..
begin met voorwaarts en leer haar de juiste hulpen.

Gun haar in ieder geval de rust om dit allemaal te vergeten ;)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:56

jeutje, is ze echt zo vroeg al ingereden? En dan ook nog eens op een manege.

Een jong paard moet vooral leren dat het leuk is om dingen te doen. Gun haar wat rust en ga gewoon leuke dingen met haar doen. Wat poetsen, wandelen, wat grondwerk of andere dingen... laat haar zien dat het leuk is om met jou dingen te doen, dat het niet betekent dat ze haar 'rondjes moet draaien in de bak', maar dat je naar haar luistert en dat je rekening houdt met haar!

Van zo'n puppy kun, wil en moet je nog niet verwachten dat ze iedere volte of ieder figuur correct rijdt, dat is iets waar je naar toe moet werken en dat vanzelf komt als je rustig, op een goede manier met haar aan de slag gaat en samen steeds iets verder komt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:53

In de manege lessen mee lopen als 3 jarige is heel erg jong, 3 jaar zijn ze nog vaak baby, met 1.5 in gereden is idd bizar maar het gebeurd helaas redelijk vaak,

Ja ik zou ook de pony een half jaartje op de wei zetten, lekker gaan tuttelen en een band op bouwen, wandelen , beetje longeren (en dan niet aan het bit) gun het dier even een fijne tijd zou ik zeggen en ga zelf leren wat voorwaarts is en ga je verdiepen in het rechtrichten.

kimfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:39

o, das niet zo best. maar is hij nou niet voorwaarts met draf stap galop? :z

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:43

augustus 2009 is ze niet op 1,5 in gereden ;) Maar idd wel wat vroeg.. Mss kan je een fysio laten kijken of ze niet ergens vast zit (of ostheopaat) en zou idd prive les gaan nemen. Dan heb je lekker alleen de aandacht! Geef haar lekker afwisseling en rij niet te vaak per week.. Succes!

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:34

Veel reacties op met 1,5 jaar ingereden, maar dat is dus niet zo. Beetje rekenen! En dan vraag ik me af is het paard precies 3 jaar of 3 jaar en 4 maanden of 3 jaar en 8 maanden. Meestal worden paarden ingereden met 3 jaar en of dat wel of niet vroeg is moet ieder voor zich bepalen, is al een topic over.

Dit paard zou ik ook even lekker op de wei zetten en het dan rustig gaan oppakken. Niet te veel, 3x in de week is voldoende en dan ook geen uur gaan rijden. Tussendoor een paar dagen vrij zodat ze alles ook geestelijk kan verwerken.
Zorg voor begeleiding van een prive instructeur, aan groepslessen heb je in dit geval niets en een jong paard heb je zo verziekt.
Succes en veel plezier met je paardje.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:41

Gooi haar lekker een paar weken het land op! Pak haar daarna weer opnieuw op en begin helemaal opnieuw, dan komen jullie er samen wel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:20

ik heb net een nieuwe pony,die is 6 en heeft altijd in Hongarije gestaan.
Hij is ook niet voorwaarts,op het slome af.
Ik gun hem de tijd om alles te verwerken,ken zijn geschiedenis niet maar het zou maarzo kunnen dat hij ook vroeg ingereden is of veel heeft moeten doen.
Ik heb tijd zat,ik tut nu lekker en doe wat werken aan het halster,en verder staat hij 24/7 op de wei.

Gun het tijd,doe leuke dingen...
En kijk even of er niet toevallig ook eea vastzit in bijvoorbeeld rug of heupen.

veel plezier met je paardje.