Nu ben ik eerst nagegaan wat doe ik met mijn hand, volgens mijn instructrisches en meerdere vriendinnen rijd ik vriendelijk, en naar mijn idee reageerd mijn paard ook niet echt op mijn hand, want zodra ik er niet op zit, en hij neem het bit aan om bijv. op te zadelen begint hij ook gelijk te kwijlen en zodra er ook maar iets druk op de teugel komt bijv. om hem mee te nemen steekt hij ook gelijk zijn tong naar voren eruit... De tandarts is ong 3 maanden terug geweest, toen had hij wat haakjes, maar niks geks, deze zijn keurig weggevijld.

Ik heb mijn paard vanaf het begin dat ik hem heb, inmiddels dik 2 jaar, altijd op hetzelfde bit gehad, en hij liep/loopt daar nog altijd geweldig op, ik merk ook niet dat hij zijn tong eruit gooit, hij wordt niet strak, wordt niet scheef, hij doet het heel even en hup dan verdwijnt die tong weer... Het rare vind ik, zijn tong komt er de laatste tijd ineens uit, terwijl de aanleuning alleen maar beter en beter wordt...
Ik denk dus eigenlijk dat mijn paard gewoon een te klein mondje heeft of juist teveel tong voor dit bit, hij heeft nu een dubbelgebroken K&K Aurigan bit in van 18/ 19 mm dik als ik mij niet vergis...
Kan het zijn dat mijn idee van te groot bit te kleine mond klopt? en zo ja, wat is dan een goed bit om hem eens te laten proberen (ik snap dat dit moeilijk te zeggen is zo vanaf een plaatje, maar mijn paard is groot en zoveel gangbare bitten zijn er helaas niet in zijn maat bij ons op stal)? Nogmaals mijn paard loopt hartstikke fijn
Tis ook gewoon een fijn paard, al zeg ik het zelf, maar als hij de ruimte niet mocht hebben voor dit bit, dan wil ik hem graag een ander bit geven...
Dan zal het toch misschien gewoon het 'wennen' aan iets nieuws zijn....en dan komt het idd vanzelf! Rustig aan, zeker met zo'n grote, maar je lijkt me een fijne ruiter, dus zo lang je zuinig bent op je peerd komt het vast goed