Tong over het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:57

Hallo allemaal,

ik weet dat er hier al meerdere topics over zijn, maar toch ben ik niet een vergelijkbare zaak tegen gekomen.

Sinds januari van dit jaar hebben wij de Tinker van onze oma gekregen.
Voor haar was hij te sterk en hij liep dan vaak ook letterlijk over haar heen.
Na meerdere keren van hem afgevallen te zijn, was het voor haar te gevaarlijk en hebben wij hem over kunnen nemen.
Voor ons (mij en mijn zusjes) was dit natuurlijk fantastisch en we hebben er dan ook veel plezier van.

Helaas kampen wij met een probleem. Al sinds lange tijd gooit dit paard zijn tong over het bit.
Dit gebeurde ook al bij oma. Hij doet het meteen als hij het hoofdstel in heeft en hij doet het altijd.
Oma weet niet precies wanneer het begonnen is. Wel heeft zij hem lange tijd (ik ben bang op de verkeerde manier),
met slof gereden en was zij wat sterk in haar handen. (Ik wil haar absoluut niet afkraken, ik hoop dat ik op mijn 76e nog zo rijd!)
Ik ben bang dat het paard hierdoor zijn tong over het bit is gaan doen, om maar onder de druk uit te komen.

Oma is toen het bit hoger gaan hangen en de neusriem strakker gaan doen, wat naar mijn inzien het probleem alleen maar erger heeft gemaakt.
Hier hebben wij meteen verandering in gebracht. De neusriem zit eerder te los dan te strak en het bit hangt goed.
We rijden trouwens met een dubbelgebroken trens.
Daarnaast zijn wij absoluut niet hard in onze handen!

Toch blijft het paard zijn tong over het bit gooien en ik ben dan ook bang dat het gewenning is geworden.
Kan dit? En hoe leer je dit een paard af die het waarschijnlijk al jaren doet?
Even voor de duidelijkheid; hij is helemaal onderzocht, het zadel ligt goed en de tandarts is geweest, daar kan het dus niet aan liggen.

Brand maar los!

Edit: Nogmaals wil ik absoluut mijn oma niet de schuld geven, zij deed immers alleen maar wat haar werd aangeraden!

ponyta

Re: Tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:54

Misschien helpt het om een tonglepelbit te nemen dat bevestig je aan het bit en dan kan het paard de tong niet meer over het bit doen.

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:57

indd een tonglepel is een goede oplossing, het paard van mijn vriendin deed dit ok en sinds het tonglepelbit doet hij het nooit meer ! Zal dat dus een keertje uitproberen ! :o

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:03

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 22:47

Maar ik kan me niet voorstellen dat dat fijn is voor zo'n paard.
Daarnaast pak ik dan ook niet echt de oorzaak aan.
Moeilijk moeilijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:52

Als het (alleen) nog gewenning is, is zo'n bit wel een uitkomst.
Dan kan hij het weer afwennen en leren dat met tong onder het bit niet vervelend (meer) voor hem is.
Na een tijdje kun je het weer proberen met een gewoon bit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:56

een tonglepel voorkomt het probleem.
maar lost niet de oorzaak op!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:57

Mits het probleem (lange tijd gereden met slof, strakke neusriem en harde handen) is opgelost en hij het alleen nog uit gewoonte doet (ter voorkoming van pijn).

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 09:35

Brainless schreef:
Mits het probleem (lange tijd gereden met slof, strakke neusriem en harde handen) is opgelost en hij het alleen nog uit gewoonte doet (ter voorkoming van pijn).

Zo dacht ik er dus ook over. Mijn instructrice ziet ook niet wat de oorzaak anders kan zijn,
en aangezien hij het al zo lang doet, ben ik dus echt bang voor gewenning.

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:41

je kan een tonglepelbit kopen .

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:11

Ik had bij mijn merrie precies hetzelfde probleem! Depla is helemaal nagekeken en goed bevonden, alleen die tong hè? Van haar vorige eigenaresse weet ik dit ze dit eigenlijk altijd al gehad heeft. De vorige eigenaresse ken ik goed en van haar weet ik dat ze nooit lomp is geweest, ik denk dat Depla al jaren eerder zo lomp gereden is.

Ik heb altijd het vemoeden gehad dat er erg lomp met haar mond is omgegaan. De meeste tips die ik van mijn omgeving kreeg waren vaak tips die het symptoom bestreden. Tonglepel, kousje aan het bit, ander bit, strakke neusriem etc. Ik wilde graag de oorzaak van haar gewoonte wegnemen. Voor mijn gevoel had Depla haar vertrouwen in de ruiterhand verloren. Ik ben me toen gaan verdiepen in bitloos rijden. Helaas was dit niets voor ons. Mijn merrie was destijds best dominant, en de rem zat er niet echt op. Ik ben toen met grondwerk bezig geweest om onze band te verbeteren. Dit heeft erg geholpen, toen we elkaar goed konden vertrouwen ben ik begonnen met het rijden op stem en zithulp. Vaak gingen we naar het bos, hoofdstel om maar teugels zo lang mogelijk. Maandenlang heb ik niets met die mond gedaan.

Langzaamaan ben ik toen weer contactteugel gaan zoeken, steeds meer teugel nemen tot het punt waar we nu zijn; ik kan nu gewoon met contactteugel rijden en rustig ophoudingen vragen. We zijn er nog niet helemaal, maar het belangrijkste is dat het vertrouwen er weer is! :)

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:23

Ze doen niet voor niets hun tong over het bit,
om pijn te verkomen..

Dus waarom zou je allemaal trucjes erop verzinnen zoals lepelbit enzo?
terwijl je ook een hackamore kan aanschaffen? dit is namelijk bitloos maar wel streng..
dus als jij zoals je zegt geen strenge hand hebt, kan dit geen kwaad, en heb je meer controle uiteindelijk dan over een bit waar elke keer een tong heen wordt gelegd.. :o

Dit moet je natuurlijk niet verkeerd opvatten, want ik kan me voorstellen dat je denkt BITLOOS? hell no..
maar miscchien krijg je wel veel meer controle want hier heb je nooit gezeur mee mits jij geen strenge hand hebt, ik moet zeggen dat ik het een ideaal hoofdstel vind..

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:03

Tandarts, en als die al geweest is een stangetje proberen met grote ijzeren tongspeler.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:08

tonglepel hielp niet bij ons paard maar je kunt het natuurlijk altijd proberen! er zijn zat paarden waarbij het bit wél werkt.. wij zijn uiteindelijk overgestapt op een kous(ja een kous!) die wikkelden we(niet strak) 2 keer om de tong heen en knoopten we dan onder de kin (bij de spéreriem) vast. het handige hiervan is dat hij niet knelt(die kous) en dat hij z'n tong met geen mogelijkheid meer over het bit krijgt..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:22

Tandarts idd eens lang laten komen voor het geval dit nog nooit gebeurt mocht zijn. Een tonglepel is, indien gebit oké is, mogelijk een oplossing. Is zeker niet onvriendelijk, het lepeltje verdeelt gewoon de druk van het bit veel meer, wat sommige paarden als erg prettig ervaren. Of een ander soort bit proberen (een dubbel gebroken geeft wat meer druk op de tong dan bijvoorbeeld een enkel gebroken), of bitloos.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:55

Tandarts is al geweest en het gebit was piekfijn in orde.
Dat van die kous lijkt mij niet echt lekker voor het paard, zo'n volle mond. Wie heeft dat in godsnaam bedacht!?

Dat een dubbelgebroken bitje voor meer druk op de tong zorgt wist ik niet, ik ga morgen wel een 'normaal' bit proberen.

Bedankt allemaal!