Travers rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildHorsess

Travers rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:00

Hallo,

Als ik privéles neem van mijn lesgever op haar paard (loopt Z1) lukt de travers op de rechterhand moeilijk. Op de linkerhand is het geen probleem, maar wel op de rechterhand. Het zit namelijk zo dat het paard geen stelling en buiging wil behouden. Ze gaat dan om er onder uit te komen gaan hollen. Ik moet ze dan bij me houden door mijn buitenteugel er goed aan te houden, maar het lukt me dan niet om die stelling naar rechts te vragen, omdat die buitenteugel er goed aan moet blijven. Ik vind het ook heel moeilijk om mijn binnenbeen aan de singel te houden in combinatie met het naar achter leggen van het buitenbeen.

Bij mijn lesgever is de travers op de rechterhand op haar paard helemaal geen probleem, dus het ligt echt wel aan mij.
Kan het zijn dat ik fout zit ofzo, omdat ik het moeilijk vind om mijn binnenbeen er aan te houden bijvoorbeeld. Ik ken de hulpen van travers, want ik kan ze juist gebruiken op de linkerhand. Of is het gewoon een kwestie van de klik te zoeken voor de travers op de rechterhand? Geduld hebben tot je de klik hebt gevonden?

Groetjes

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:38

Ik denk dat je teugelprobleem vanzelf oplost als je je benen goed houdt.
Het klinkt alsof je nu spanning (verkeerd soort) in de buiging van het paard maakt door je benen.
Paard reageert door er onder uit te willen en vervolgens heb je het teugelprobleem.

Beste lijkt me om heel bewust op te letten wat je met je zit en benen op rechts anders doet dan op links.
Kennelijk is er een verschil en hopelijk kan je het snel oplossen door je hulpen op rechts te spiegelen aan die op links.

Het kan ook komen omdat je bijvoorbeeld in je ene been zelf soepeler bent.
Dat kan je ook zo thuis testen .

Bijvoorbeeld door op je handen te gaan zitten met je benen makkelijk beweegbaar.
Dan doe je voor zover dat gaat hulpen voor travers, of voor keertwending of schouderbinnenwaarts.
Goed voelen of het voor links/rechts gelijk gaat.

Hoop dat je er wat aan hebt.

WildHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:54

Azmodania schreef:
Ik denk dat je teugelprobleem vanzelf oplost als je je benen goed houdt.
Het klinkt alsof je nu spanning (verkeerd soort) in de buiging van het paard maakt door je benen.
Paard reageert door er onder uit te willen en vervolgens heb je het teugelprobleem.

Beste lijkt me om heel bewust op te letten wat je met je zit en benen op rechts anders doet dan op links.
Kennelijk is er een verschil en hopelijk kan je het snel oplossen door je hulpen op rechts te spiegelen aan die op links.

Het kan ook komen omdat je bijvoorbeeld in je ene been zelf soepeler bent.
Dat kan je ook zo thuis testen .

Bijvoorbeeld door op je handen te gaan zitten met je benen makkelijk beweegbaar.
Dan doe je voor zover dat gaat hulpen voor travers, of voor keertwending of schouderbinnenwaarts.
Goed voelen of het voor links/rechts gelijk gaat.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Wat bedoel je hiermee ? :)

Gulpje

Re: Travers rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:01

Ik ken het probleem ook, maar dan linksom. Mijn paard buigt ook wat moeilijker naar links dus dan zitten we soms elkaar aardig tegen te werken :)
Wat mij helpt is heeel rechtop te gaan zitten, voorkom dus dat je scheef/krom zit en dan de hulpen correct geven. Misschien eerst een paar keer in stap proberen, en maak jezelf dus overdreven recht en lang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:10

Bekend probleem, ik heb het ook met mijn paard. Met de zijgangen span ik mijn bovenbenen en rug vaak erg aan waardoor mijn paard zich ook gaat spannen en het totale plaatje er niet meer mooi uit ziet. Mijn buitenkuit gaat zo bijvoorbeeld automatisch van het paard af terwijl ik deze er juist aan wil en moet houden. Wat ik altijd doe om het op te lossen is eerst op mezelf letten ipv mijn paard, want als ik niet goed zit kan ik nooit van mijn paard verwachten dat zij de oefening wel goed uitvoert. Ik zorg er altijd voor dat ik, een paar meter voordat ik de oefening inzet, me juist ontspan en heel erg op mijn eigen hulpen ga letten. Pas als ik de goede houding heb aangenomen ga ik verder met de stelling van mijn paard.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:33

WildHorsess schreef:
Wat bedoel je hiermee ? :)

Op iets gaan zitten (stoel/tafel/krukje/bok+zadel/rustig paard) met zodanige zithoogte dat je je benen makkelijk kan bewegen.
Anders is het lastiger om de beweging net zo te krijgen als op je paard.
Ideaal is een oefenbal hiervoor.

Met je handen kun je dan voelen wat het paard voelt en hoe het komt dat hij spant.

Ook verhelderend om zo te voelen wat er met je zit gebeurt als je je been afsteekt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:45

wsl zit je zelf met je gewicht naar buiten. Heel bewust op je binnenzitbeenknobbel zitten en je binnenbeen lang maken.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:33

Maar ik neem aan dat je instructrice hier zelf het beste op kan antwoorden, aangezien het bij haar wel lukt en ws ziet wat er bij jullie dan niet lukt/verkeerd gaat.
Wat zegt zij zelf erover?

WildHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 08:10

kimmie88 schreef:
Maar ik neem aan dat je instructrice hier zelf het beste op kan antwoorden, aangezien het bij haar wel lukt en ws ziet wat er bij jullie dan niet lukt/verkeerd gaat.
Wat zegt zij zelf erover?

Dat ik eerst stelling moet bewaren, maar als ze gaat lopen moet ik mijn buitenteugel er goed aan houden en dan mijn binnenteugel openen, maar het paard moet buigen rond mijn binnenbeen dus moet ik mijn binnenbeen aan de singel houden, maar dat lukt dus niet door een of ander probleem. en ik moet vooral goed recht blijven zitten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:34

Wees blij dat je een goede instructrice hebt, er zijn er echt niet zo heel veel die een travers trachten aan te leren aan beginnende ruiters.
Ook ik vind dit een basis oefening, en zou dus al van in het begin moeten geoefend worden, maar idd soms denk je van jezelf "dit leer ik nooit" maar geloof me , blijf bij het systeem, geloof in je instructeur, en vooral heel veel blijven oefenen, uiteindelijk zal het je wel lukken.
Onderschat deze oefening niet, dit is zeer belangrijk, maar let er wel altijd op dat wanneer je dit gaat proberen je paard nageeflijk moet lopen in "hoofd-nek-hals" als dit niet zo is dan eerst daar weer aan werken voor je verder doet met iets anders.
succes verder.

WildHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 10:29

aeolusnr1 schreef:
Wees blij dat je een goede instructrice hebt, er zijn er echt niet zo heel veel die een travers trachten aan te leren aan beginnende ruiters.
Ook ik vind dit een basis oefening, en zou dus al van in het begin moeten geoefend worden, maar idd soms denk je van jezelf "dit leer ik nooit" maar geloof me , blijf bij het systeem, geloof in je instructeur, en vooral heel veel blijven oefenen, uiteindelijk zal het je wel lukken.
Onderschat deze oefening niet, dit is zeer belangrijk, maar let er wel altijd op dat wanneer je dit gaat proberen je paard nageeflijk moet lopen in "hoofd-nek-hals" als dit niet zo is dan eerst daar weer aan werken voor je verder doet met iets anders.
succes verder.

Wat versta jij onder een beginnende ruiter ?
Het is niet zo dat ik er nog niet klaar voor ben hoor. Ik ben er zeker aan toe om dit te doen, anders laat ze mij dat niet doen hoor..

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:50

Wat ik een beetje mis in jouw verhaal is de zit hulp. Je gaat op je binnenzitbeenknobbel zitten in travers. Dus je begint correct op beide zitbeenknobbels en gaat daarna op je binnenzitbeenknobbel zitten tegelijk met stelling naar binnen en gebogen om je binnenbeen. Als je je buitenzitbeenknobbel belast loopt het paard naar buiten weg en moet je begrenzen met de buitenteugel om dit te voorkomen. Misschien zit je van nature iets meer op de ene dan op de andere zitbeenknobbel probeer dit eens te voelen. probeer het ook eens op de ac lijn en dan wisselen. Succses met deze leuke oefening.