Zit met springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Zit met springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 06:27

Ik heb springen heel lang heel erg eng gevonden en nu spring ik aventoe weer dit is de 2e x dat ik dat doe.
Alleen ik vind het lastig om weer te gaan zitten want dan word ik meestal een beetje gelanceerd en dan denk ik dat ik veel fout doe.
En kunnen jullie tips geven over mijn houding?
Afbeelding1 ding weet ik al. niet zo ver naar voor zitten :o :o
Afbeelding Oeps daar glipte me teugel :o
Ohja, en ik weet niet zo goed wat ik nou moet doen met balkjes draven!Blijven zitten of in de verlichte zit?

Alvast bedankt ;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:00

boven de sprong moet je meer van de zadel gaan en wat platter gaan. ik vind je beugel wat te lang zodat je niet fatsoenlijk boven de zadel kan opheffen. probeer eens met paar gaatjes korter?

over de balken moet je in verlichte zit. das gezonder voor rug van uw pony

Amira_

Re: Zit met springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:09

Ja idd te lang,want het was de bedoeling dat we gingen dressuren maar de verzorgster ging opeens springen.Naja kan altijd :P

&bedankt voor de tips!

Gini

Re: Zit met springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:07

Over zo een huppeltje moet je toch echt niet platter gaan. Wat de verlichte zit boven de sprong inhoudt is niet dat je je bovenlijf helemaal naar voren gooit, maar dat je meegeeft met je handen. Dus je kan helemaal op de hals gaan liggen, als je je handen op de plaats houdt hinder je je paard nog. Dus beugels korter, knieën plooien en meegeven met je handen (en natuurlijk doseren: een kruisje van 30cm is geen sprong van 1.20m ;) )

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:14

Probeer in plaats van je bovenlichaam naar voren te brengen, te 'buigen' vanuit je heupen/bekken. Om te voelen wat ik bedoel kun je een zweepje tussen je heupbotten en je bovenbenen klemmen en zo een stukje te lopen. De hoek die je maakt om de zweep op z'n plek te houden, is de hoek die je wil maken om in verlichte zit boven de sprong te gaan. Bij zo'n klein sprongetje hoef je dan inderdaad nog niet eens zo heel plat te gaan.

Wat betreft het in verlichte zit met balkjes lopen: je hoeft niet perse in verlichte zit. Vaak rijd ik de eerste paar keer er al lichtrijdend over en ga ik dan over op verlichte zit. Het is niet slecht voor de rug om te blijven lichtrijden, aangezien je als het goed is tactmatig de balkjes draaft en je paard er dus geen sprong over heen hoeft te maken.