ZusJacobs schreef:Schakelen, draf --> galop of uitgetrekte draf --> gewone draf bijvoorbeeld.
En schijnovergang is net niet van stap naar draf.
Ik werk mijn paard los aan de hand en verder onder het zadel zoals jij (ts) beschrijft.
Niet helemaal: schakelen is hetzelfde als tempowisselingen maken: dus schakelen tussen verschillende tempi binnen één gang. Dus van arbeidstempo naar verzameld, terug naar arbeidstempo en dan weer wat verruimen etc...Maar dus alles binnen de gang waar je op dat moment in zit. Tempowisselingen zijn dus wat anders dan overgangen: overgangen zijn van stap > draf, draf > galop, stap > galop etc. Dan verander je dus van gang.
Een schijnovergang is bij mij niet vooruit, maar juist terug: bijv in draf: je geeft de hulpen voor stap, maar net voordat je paard gaat stappen draaf je weer weg in arbeidstempo. Hier moet je dus als ruiter snel reageren, als je paard echt gaat stappen ben je te laat! Je werkt ernaar toe om achter kleine en actieve passen te krijgen en de achterhand dragend te maken ipv stuwend. Schijnovergangen zijn met name bedoeld om kracht en reactie te trainen.
Voor TS; ik rij héél véél slangenvoltes, kringellijntjes over de A-C-lijn, steeds weer omstellen naar de andere kant met behoud van buiging in het lijf en goed begrenzen met de buitenteugel-buitenbeen. Alle wendingen moet je op alleen je buitenteugel-buitenbeen kunnen rijden.